Το έντονο ενδιαφέρον τους για τον διαγωνισμό που αφορά την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη εκδήλωσαν οι Κινέζικοι της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων BYD, παρουσία τουΥπουργείου Υποδομών και του ΟΑΣΑ κατά την διάρκεια εκδήλωσης.
Η παρουσίαση των λεωφορείων της BYD την δεδομένη χρονική στιγμή μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί καθώς γνωρίζουν πολύ καλά πως η κατάσταση των Μέσων Μεταφοράς στην Ελλάδα είναι «γερασμένη».
«Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ πιο επικερδή από τα υπόλοιπα, καθώς η συντήρησή τους είναι πιο φθηνή και πιο χαμηλή από τη συντήρηση της μηχανής καύσης και επιπλέον το κόστος του ηλεκτρισμού και των επαναφορτίσεων είναι πολύ πιο χαμηλό από το κόστος του πετρελαίου» επισήμανε ο αντιπρόεδρος της BYD Europe, Χαβιέρ Κόντιτζοχ. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε, το κόστος του ηλεκτρικού λεωφορείου είναι 2,5 φορές ακριβότερο από ένα πετρελαιοκίνητο.
Ο επικείμενος διαγωνισμός
Σημειώνεται πως λίγο πριν από το Πάσχα αναμένεται η προκήρυξη από το υπουργείο Υποδομών του διαγωνισμού για την προμήθεια 750 αστικών λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες λεωφορείων και οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να συμμετάσχουν για όσους τύπους επιθυμούν.
Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 338 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. Η ΕΤΕπ θα χρηματοδοτήσει έως το 75% του έργου που αφορά όμως μόνο τα φυσικού αερίου λεωφορεία και τα ηλεκτρικά (εξαιρούνται από τη χρηματοδότηση τα ντιζελοκίνητα). Το ΕΣΠΑ θα αποδεσμεύσει περίπου 70 εκατ. ευρώ.
Γερασμένος στόλος
Αυτή την στιγμή ο στόλος του Οµίλου ΟΑΣΑ περιλαµβάνει 354 τρόλεϊ και 2.022 θερµικά λεωφορεία, εκ των οποίων το 1/3 κινούνται µε φυσικό αέριο. Ωστόσο τα περισσότερα είναι πετρελαιοκίνητα, ενώ το σύνολο του στόλου είναι γηρασµένο και ξεπερασµένης τεχνολογίας όσον αφορά στις εκποµπές ρύπων, µε τον µέσο όρο ηλικίας των λεωφορείων να είναι τα 13,9 έτη και των τρόλεϊ τα 15,3 έτη. Ανάλογη είναι η κατάσταση στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς φαίνεται ότι η τεχνολογία πετρελαιοκινητήρων είναι κυρίαρχη στα αστικά λεωφορεία (85%-90%).
Το κόστος κτήσης ενός λεωφορείου άλλης τεχνολογίας για τα 12µετρα οχήµατα φυσικού αερίου είναι περίπου 20% υψηλότερο από τα πετρελαιοκίνητα, ενώ για τα υβριδικά είναι περίπου 50% υψηλότερο.
Ωστόσο, η συγκεκριμένη τεχνολογία επιφέρει µείωση κατά 75% στην καταναλισκόµενη ενέργεια και µηδενισµό των εκπεµπόµενων αέριων ρύπων και του θορύβο.