Στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου η σύμβαση παραχώρησης
Από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ξεκινάει η συζήτηση για τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, το κόστος του οποίου ανέρχεται στα 480 εκατ. ευρώ και θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα κατασκευαστούν.
Η κατασκευή του αεροδρομίου αναμένεται να ολοκληρωθεί 60 μήνες μετά την ημερομηνία παραχώρησης, ενώ θα αποτελέσει σημαντική αναβάθμιση του υφιστάμενου αεροδρομίου, εάν αναλογιστεί κάποιος ότι το αεροδρόμιου «Νίκος Καζαντζάκης» δέχτηκε περισσότερους από 8 εκατ. επιβάτες το 2018, αριθμός ο οποίος το κατατάσσει στη δεύτερη θέση της επιβατικής κίνησης μετά το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η επένδυση αναμένεται να έχει εγκριθεί μέχρι το καλοκαίρι από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου.
Σημειώνεται ότι η σύμβαση θα κατατεθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, μετά την Επιτροπή, προκειμένου να πάρει το «πράσινο φως» και να ξεκινήσει η υλοποίηση του.
Ποιος θα αναλάβει τα έργα
Τα έργα θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ, η οποία μαζί με την ινδική GMR Airports Limited, θα διατηρεί ποσοστό 54,1% στην εταιρεία που θα συσταθεί για τη λειτουργία και διαχείριση του αερολιμένα για 35 έτη, με το ποσοστό του Δημοσίου να ανέρχεται σε 45,9%. Η συμμετοχή του Δημοσίου στο κόστος κατασκευής θα ανέλθει σε περίπου 180 εκατομμύρια ευρώ.
Όταν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου τα τέλη θα ανέλθουν σε περίπου 19 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και θα περιοριστούν σταδιακά στα 17 ευρώ.
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται πως 2% από τα έσοδα του αεροδρομίου θα αποδίδονται στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφερειακής ενότητας Ηρακλείου.
Τι περιλαμβάνουν τα έργα
Ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης του αεροδρομίου θα έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα και θα είναι διεθνών προδιαγραφών, ίδιου επιπέδου με τους διαδρόμους στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (κατηγορία ICAO 4E). Προβλέπεται η κατασκευή ενός παράλληλου τροχόδρομου κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους, ο οποίος θα συνδέεται με τον κύριο διάδρομο με 8 τροχόδρομους.
Το νέο, διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης θα διαθέτει χώρο στάθμευσης 400 στρεμμάτων, ο οποίος θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 30 αεροσκάφη.
Το κτήριο του αεροσταθμού θα έχει 5 επίπεδα με συνολική επιφάνεια 72.000 τμ, από τα οποία τα 13.000 τμ προορίζονται για εμπορικές χρήσεις και 1.100 τμ για μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι.
Εκτός από την κατασκευή του αεροδρομίου, προβλέπεται να υλοποιηθούν και σημαντικά έργα για την κατασκευή νέων δρόμων και την αναβάθμιση των τοπικών οδών.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η κατασκευή αυτοκινητόδρομου μήκους 18 χιλιομέτρων, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ο οποίος θα συνδέει το αεροδρόμιο με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου. Κατά την περίοδο κατασκευής, θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας.