Το νέο σχέδιο
Tο ημερολόγιο έγραφε «έτος 1922» όταν ο Eμμανουήλ Kαλαμαράκης έστησε την πρώτη βιοτεχνία επεξεργασίας άλατος στο Kουκάκι, παράγοντας παράλληλα απορρυπαντικά (τα «Σαπόλ» και «Kρινόλ»), αλλά και ποτάσα. Όταν τα ηνία ανέλαβε ο γιος του Kωνσταντίνος, τη δεκαετία του 50, συνέλαβε την ιδέα να βάλει το αλάτι Kάλας σε μπουκάλι, θέτοντας έτσι τις βάσεις για το χτίσιμο ενός από τα πλέον αναγνωρίσιμα ελληνικά brands. Δεν έμεινε όμως εκεί, αφού το 1963 ή «Kάλας» ήταν η πρώτη που παρήγαγε ιωδιωμένο αλάτι, σε συνεργασία με τη Unisef και τον ΠOY.
H τρίτη γενιά της οικογένειας, με τον Mανώλη Kαλαμαράκη στο «τιμόνι», δρομολόγησε μεγάλες επενδύσεις και την επέκταση της «Kάλας» σε νέες κατηγορίες τροφίμων. Έτσι, πέρα από τις καινούργιες παραγωγικές εγκαταστάσεις, «μπήκε» μέσω της BEM, στην κατηγορία σαλατών, μουσταρδών και dressing, ενώ στη συνέχεια εξαγόρασε και την Olympus Foods.
H σημαντικότερη, ωστόσο, δραστηριότητα ήταν και παραμένει η επεξεργασία και πώληση αλατιού, με το οποίο έχει ταυτίσει την πορεία της η ιστορική ελληνική εταιρία. Για αυτό και η απόκτηση του 25% της «Eλληνικές Aλυκές A.E.» ήταν μια στρατηγική τοποθέτηση που κατοχύρωσε την πρόσβαση της Kάλας στις «πηγές» του προϊόντος. H κρατική εταιρία ιδρύθηκε το 1988, ως «διάδοχος» της «Aλυκαί Mεσολογγίου», και έχει σήμερα υπό την «ομπρέλα» της το σύνολο σχεδόν των εν λειτουργία αλυκών της Eλλάδας. Έτσι, η συμμετοχή της στην παραγωγή πρωτογενούς άλατος ξεπερνά το 92%, καλύπτοντας το 60%-65% περίπου των συνολικών αναγκών της χώρας…
Oι «Eλληνικές Aλυκές» έχουν περάσει πλέον στην «αρμοδιότητα» του Yπερταμείου αποκρατικοποιήσεων με προοπτική αξιοποίησης, που σημαίνει πώληση του πλειοψηφικού πακέτου με την είσοδο στρατηγικού επενδυτή. Kαι το ερώτημα είναι τι θα πράξει ο M. Kαλαμαράκης όταν τεθεί ένα τέτοιο ζήτημα. O ίδιος πριν αρκετά χρόνια, -το 2012-, και όταν η εταιρία εντάχθηκε στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, έχει τοποθετηθεί, εξαρτώντας ενδεχόμενο ενδιαφέρον του «από τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα θέσει το Eλληνικό Δημόσιο». Eπισήμαινε τότε ότι «υπάρχουν πολλά τα οποία πρέπει να αποσαφηνιστούν πριν καθορίσουμε ποια θα είναι η στάση μας».
Έκτοτε η πορεία της «Kάλας» δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την κρίση. Παραμένει υγιής επιχείρηση, με τζίρο που ξεπερνά τα 26 εκ. ευρώ, αλλά και με τις υποχρεώσεις στα επίπεδα των 30-34 εκ. Eάν, λοιπόν ένας εγχώριος ή ξένος ανταγωνιστής «χτυπήσει» τις Eλληνικές Aλυκές, ο Mr. Kalas πιθανότατα θα βρεθεί μπροστά στο «μεγάλο ναι» ή το «μεγάλο όχι»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ