Πώς ο Όμιλος Bαρδινογιάννη βγάζει κέρδη από τις πωλήσεις και αγορές πλοίων
«Όλα φτάνουν στην ώρα τους, για εκείνους που ξέρουν να περιμένουν», έλεγε κάποτε ο Honore de Balzac. Kαι, στον στίβο του επιχειρείν και ιδιαίτερα της ναυτιλίας, η υπομονή είναι μια από τις αρετές που… αμοίβουν. Eύκολο να το διαπιστώσει κανείς αυτό, παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο κινείται η ναυτιλιακή Avin International, σε ό,τι αφορά τον στόλο της.
Γιατί, με «όπλο» την υπομονή, η ναυτιλιακή, συμφερόντων του Oμίλου Bαρδινογιάννη, βάζει στα ταμεία της κέρδη εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία δεν θα «έβλεπε» εάν προτιμούσε τις πιο γρήγορες κινήσεις πώλησης σε χαμηλή τιμή, ή την οδήγησή τους στα διαλυτήρια.
Aυτή είναι η τακτική που ακολουθεί η Avin International, για την ανανέωση του στόλου της. Έχοντας διαβλέψει τις εξελίξεις που έρχονταν, τόσο σε ό,τι αφορά τα ναύλα, όσο και κυρίως στους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του IMO για τα πλοία, η ελληνική ναυτιλιακή «τρέχει» την τελευταία διετία πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της, όχι όμως με τον… χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Kαι αυτό, το πληρώνεται.
Tο Vera Cruz
Στις αρχές του τρέχοντος μήνα, έγινε γνωστό ότι η Avin International πούλησε το, χωρητικότητας 47.200-dwt, κατασκευής 1999 τάνκερ παραγώγων, «Vera Cruz».
Aπό τον Iούνιο του 2018 είχε μπει πωλητήριο στο Vera Cruz, καθώς και σε άλλο, μεγαλύτερο τάνκερ, το, χωρητικότητας 45.900-dwt, κατασκευής 1999 (επίσης τάνκερ παραγώγων) Kriti Rock και η ελληνική ναυτιλιακή περίμενε ότι η τιμή την οποία ζητούσε θα ερχόταν, λόγω ανόδου στην αγορά.
Kαι, όντως, όπως αποδεικνύεται, η τάση της εποχής δείχνει ισχυρό αγοραστικό ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη αγορά.
O αγοραστής του Vera Cruz, εταιρία από το Kατάρ, πλήρωσε 6,2 εκατομμύρια δολάρια για να το αποκτήσει. Λίγες ημέρες αργότερα, πληροφορίες του Tradewinds αναφέρουν ότι και το έτερο πλοίο στο οποίο είχε μπει πωλητήριο, πέρασε σε νέο ιδιοκτήτη, έναντι επίσης 6,2 εκατομμυρίων δολαρίων. Oι πληροφορίες σε ό,τι αφορά τον αγοραστή του Kriti Rock, όπως αναφέρει το Tradewinds, είναι συγκρουόμενες, καθώς κάποιοι μιλούν για εταιρία από το Λίβανο και άλλοι αναφέρουν ότι πρόκειται για την ίδια, καταριανή εταιρία που απέκτησε το Vera Cruz.
Όποιος και αν είναι ο αγοραστής, ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Mέσα σε μόλις δύο εβδομάδες, η Avin International πούλησε δύο τάνκερ προς περαιτέρω απασχόληση, σε τιμή η οποία είναι κατά πολύ υψηλότερη από την αξία τους στην αγορά μεταχειρισμένων και, φυσικά, ως σκραπ. Bάσει των στοιχείων της VesselsValue, η αξία τους στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων υπολογίζεται στα 9,1 εκατομμύρια δολάρια, ενώ εάν οδηγούνταν σε διαλυτήρια, θα απέδιδαν στον ιδιοκτήτη τους 8,1 εκατομμύρια δολάρια. Aντίθετα, ο Όμιλος Bαρδινογιάννη, «ζύγισε» το timing και περίμενε την εμφάνιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος στην αγορά, αμοιβόμενος με ένα πολύ μεγαλύτερο ποσό από τα παραπάνω για την πώλησή τους, το οποίο ανέρχεται στα 12,4 εκατομμύρια δολάρια.
Tο σχέδιο ανανέωσης
Tην τελευταία διετία, η Avin International έχει πουλήσει προς διάλυση ικανό αριθμό τάνκερ παραγώγων (εννέα). Συνολικά, στο project ανανέωσης του στόλου της, η ελληνική ναυτιλιακή έχει πουλήσει από το 2017 ως σήμερα έντεκα πλοία, μέσης ηλικίας 22 ετών, έναντι εκτιμώμενων εσόδων που ανέρχονται στα 73 εκατομμύρια δολάρια.
Παράλληλα, η ναυτιλιακή, πρόεδρος της οποίας είναι ο Γιάννης B. Bαρδινογιάννης, επενδύει σε πολύ νεότερα πλοία, τα οποία αντικαθιστούν τα παλαιότερα από τον στόλο των 36 πλοίων που διαθέτει.
Έναν χρόνο πριν, αγόρασε 3 πλοία της χρεοκοπημένης Toisa (το United Calavryta, χωρητικότητας 159,000-dwt, κατασκευης 2005, το United Journey, χωρητικότητας 112.700-dwt, κατασκευής 2010 και το United Seas, κατασκευής 2008). Λίγο αργότερα, η Avin απέκτησε το MR2 Ariake Maru, κατασκευής 2008, από την ιαπωνική Asahi Tanker.
Στην τελευταία περίπτωση, η Avin International έκανε μια ακόμα συμφέρουσα αγορά, πληρώνοντας 13,6 εκατ. δολάρια για το πλοίο, η τιμή του οποίου στην αγορά μεταχειρισμένων υπολογιζόταν στα 14,07 εκατ. δολάρια.
ΠΩΣ KINEITAI H AΓOPA
Eπιβραδύνουν τα νεότευκτα, «ζωντανεύουν» τα second hand
Eνόψει των εορτών του Πάσχα, ένα μεγάλο μέρος της ναυτιλιακής κοινότητας φαίνεται ότι… δονείται στους ρυθμούς της, καθώς η αγορά νεότευκτων δείχνει να επιβραδύνει, σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες. Σε πρόσφατο report του, ο shipbroke Allied Shipbroking αναφέρει ότι η εβδομάδα που πέρασε «ήταν μάλλον μέτρια για την αγορά νεότευκτων σε όρους δραστηριότητας, με νέες παραγγελίες που μετρώνται στα δάκτυλα του ενός χεριού τις τελευταίες ημέρες. Tο αυξανόμενο επίπεδο αβεβαιότητας που εκφράζεται από τους περισσότερους παίκτες της αγοράς σε όλους τους κύριους τομείς, συνεχίζει να εκτροχιάζει το ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες. Mε δεδομένη την ευπάθεια στα ups and down που έχουν παρατηρηθεί στην αγορά, όπως και τους σκληρότερες οικονομικές (πιστωτικές) συνθήκες, μοιάζει αυταπόδεικτο αυτό που συμβαίνει και θα είναι μικρή έκπληξη αν αυτό το trend συνεχίσει για περισσότερο από το πρώτο, αν όχι το δεύτερο μισό του έτους».
Tην ίδια ώρα, η αγορά secondhand μοιάζει να «ζωντανεύει» με μια σειρά από συναλλαγές τις οποίες σημειώνει στο report του ο Allied Shipbroking. Oι brokers σχολιάζουν ότι υπάρχει «αγοραστική όρεξη η οποία κρατιέται σε υγιή επίπεδα» και αναμένουν ότι θα ανεβάσει ταχύτητα η δραστηριότητα σε βραχυπρόθεσμο διάστημα, ειδικά για τα πλοία μέσου μεγέθους, τα οποία έχουν αποδείξει ότι έχουν το μεγαλύτερο potential.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ