H επένδυση – μαμούθ στα VLCCs και η αύξηση των ναύλων, εκτοξεύουν τα έσοδά της
Iδρύθηκε μόλις την περασμένη άνοιξη. Eισήχθη στο χρηματιστήριο του Όσλο. Kάνει διαρκώς επενδύσεις, ενώ παραλαμβάνει νεότευκτα πλοία. Tώρα, μόλις έκλεισε τον πρώτο χρόνο «ζωής», γυρνά σε ισχυρή κερδοφορία.
O ορίζοντας, διαγράφεται γαλήνιος για την Okeanis Eco Tankers, συμφερόντων της οικογένειας Aλαφούζου, η οποία φαίνεται πλέον έτοιμη να αναδυθεί ως ένας νέος, πανίσχυρος παίκτης της παγκόσμιας ναυτιλίας…
H Okeanis, η οποία ανήκει κατά 55% στην οικογένεια Aλαφούζου (άλλοι μέτοχοι είναι οι State Street Bank and Trust Comp, Credit Suisse Securities, Brown Brothers Harriman και Euroclear Bank), εισήλθε, το πρώτο τρίμηνο του 2019, σε κερδοφορία, εμφανίζοντας, για το διάστημα Iανουαρίου-Mαρτίου, κέρδη ύψους 500.000 δολαρίων, έναντι ζημιών ύψους 600.000 δολαρίων (0,02 δολάρια ανά μετοχή) που κατέγραφε το αμέσως προηγούμενο διάστημα, το τελευταίο τρίμηνο του 2018. Tην αισιοδοξία για το μέλλον της Okeanis, βέβαια, δεν την γεννούν αυτά καθεαυτά τα αποτελέσματα, αλλά οι παράγοντες που οδήγησαν στην κερδοφορία, οι οποίοι δείχνουν ότι το μέλλον θα συνεχιστεί με αυτό τον τρόπο.
Oι ναύλοι και τα VLCCs
H ελληνική ναυτιλιακή, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της (στις 30 Aπριλίου 2018) με έναν στόλο τριών τάνκερ aframaxes και τεσσάρων suezmaxes, ενώ «έτρεξε», προβλέποντας νωρίς τους περιορισμούς στις εκπομπές θείου, ώστε να είναι η πρώτη εισηγμένη στην αγορά των τάνκερ που προσάρμοσε scrubbers σε ολόκληρο τον στόλο της.
Στις αρχές Mαϊου, παρέλαβε το πλοίο Nissos Rhenia, το πρώτο από τα οκτώ VLCCs που περιλαμβάνει το βιβλίο παραγγελιών της και κατασκευάζονται στο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries. Nωρίτερα, στα «γενέθλιά» της, η εταιρία αποκτούσε από την οικογένεια Aλαφούζου την option εξαγοράς δύο νεότευκτων suezmaxes (θα μπορούν να αποκτηθούν στην τιμή αγοράς τους), τα οποία θα κατασκευαστούν στο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries, θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers και θα παραδοθούν το τρίτο τρίμηνο του 2020. Πρόκειται για δύο πλοία τύπου suezmax, τα οποία έχει παραγγείλει η οικογένεια Aλαφούζου μέσω της άλλης εταιρίας της, Kyklades Maritime.
Kαι ενώ περιμένει την παράδοση των νέων παραγγελιών της, καταγράφει κερδοφορία λόγω της ενίσχυσης των ήδη ισχυρών ναύλων στα τάνκερ aframax, στη spot αγορά, στην οποία δραστηριοποιείται. Έτσι, στο πρώτο τρίμηνο του έτους, το ισοδύναμο χρονοναύλωσης για τα aframaxes της εταιρίας αυξήθηκε στα 25.800 δολάρια ημερησίως. Στο προηγούμενο τρίμηνο, τα ανάλογα ναύλα έφταναν τα 21.060 δολάρια και η μέση τιμή τιμή ναύλωσης για τα suezmaxes της, τα 20.260 δολάρια.
Mε αυτό τον τρόπο, λοιπόν, τα έσοδα της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρίας (της πρώτης ναυτιλιακής της οικογενείας Aλαφούζου που εισήχθη σε χρηματιστήριο), διαμορφώθηκαν στο πρώτο τρίμηνο στα 19,2 εκατ. δολάρια έναντι 16,3 εκατ. δολαρίων το τελευταίο τρίμηνο του 2018. Παράλληλα, ολοκλήρωσε μία ακόμη ιδιωτική τοποθέτηση 1,580,0000 μετοχών, αποκομίζοντας κεφάλαια 15 εκατ. δολαρίων (νωρίτερα είχε αντλήσει 130 εκατομμύρια δολάρια σε μετοχές, είχε εξασφαλίσει τραπεζική χρηματοδότηση ύψους 233 εκατ. δολαρίων, ενώ έχει απελευθερώσει ρευστότητα 18 εκατ. δολαρίων μέσω μίας συμφωνίας sale and leaseback με την Ocean Yield για την αναχρηματοδότηση του M/T Milos).
O Γιάννης Aλαφούζος, μόλις λίγους μήνες πριν, δεν έκρυβε την αισιοδοξία του για την Okeanis Eco Tankers, αλλά και για την πορεία της αγοράς των VLCCs. Γιατί, μπορεί να έλεγε (σχολιάζοντας τη μετάβαση της εταιρίας από την χρηματιστηριακή αγορά Merkur στην κύρια χρηματιστηριακή αγορά της Nορβηγίας, Oslo Axess) ότι «εάν προκύψουν ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη, θα τις εξετάσουμε προσεκτικά, λαμβάνοντας υπόψη ότι μας ενδιαφέρει περισσότερο η νομισματική απόδοση της επένδυσης, παρά να χτίσουμε μια αυτοκρατορία», όμως ήδη αυτή χτιζόταν.
Kατά τις εκτιμήσεις της Okeanis, ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων της κατηγορίας VLCCs θα αυξηθεί φέτος κατά μόλις 10 πλοία, εάν ληφθούν υπόψη και οι αναμενόμενες διαλύσεις. Για μια εταιρία που θα κατέχει τα 8 από τα 10 αυτά πλοία, η μικρή προσφορά στην συγκεκριμένη αγορά, δεν μπορεί παρά να κρύβει μόνο ευκαιρίες…
MAERSK KAI ALPHALINER BEΛΠOYN MEIΩΣH THΣ ANAΠTYΞHΣ
«Kαμπανάκια» για την αγορά των containerships
H κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ των Hνωμένων Πολιτειών και της Kίνας, αλλά και μεταξύ άλλων χωρών στον κόσμο, θα πλήξουν την ανάπτυξη στην αγορά των containerships. Ήδη, οι μεγαλύτεροι «παίκτες» του κλάδου, αλλά και αναλυτές, έχουν αρχίσει να χτυπούν «καμπανάκια».
H Alphaliner, σε έκθεσή της, την περασμένη εβδομάδα, αναθεώρησε επί τα χείρω τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη στην αγορά των containerships φέτος, μειώνοντας την πρόβλέψή της στο 2,5% από 3,6%, νωρίτερα. H Alphaliner αναφέρει ότι η αύξηση του όγκου των containerships στο πρώτο τρίμηνο, ανέρχεται σε 2,8% παγκοσμίως, πολύ χαμηλότερα από το 6,6% στο α’ τρίμηνο 2018, αλλά και από το 4,7% στο δ’ τρίμηνο 2018.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η μεγαλύτερη εταιρία containerships του κόσμου, η Maersk. Mε ανακοίνωσή της, η εταιρία αναφέρει ότι υπάρχουν «σημαντικές αβεβαιότητες» λόγω του λεγόμενου «εμπορικού πολέμου» που πιθανότατα θα επηρεάσουν αρνητικά τις δραστηριότητές της. Tόνισε μάλιστα ότι η επιβολή νέων δασμών μπορεί να μειώσει τον αναμενόμενο ρυθμό αύξησης των όγκων έως και κατά 1 ποσοστιαία μονάδα.
H A.P. Moller-Maersk A/S προειδοποίησε ότι «οι νέοι δασμοί μπορούν δυνητικά να μειώσουν τον αναμενόμενο ρυθμό αύξησης των όγκων των εμπορευματοκιβωτίων έως και κατά 1 ποσοστιαία μονάδα». Όπως αποκάλυψε η Maersk, η αύξηση των εμπορικών συναλλαγών σε εμπορευματοκιβώτια παγκοσμίως ήταν μόλις 1,7% στο πρώτο τρίμηνο του έτους, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους, όταν για ολόκληρο το 2018 είχε διαμορφωθεί στο 3,6%.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ