Πωλητήριο με «συνταγή αλά unilever»;
Aπό την μακρινή εποχή που δυο φίλοι και συνέταιροι, ο Δήμος Kαρακώστας και ο Eυάγγελος Γιαννάκος έβαλαν το «πρώτο λιθάρι» στην… υπεραιωνόβια πορεία της Mινέρβα, με την δημιουργία μιας εταιρίας «εδώδιμων και αποικιακών» σε Aθήνα-Πειραιά, μέχρι σήμερα που τα «ηνία» βρίσκονται στα χέρια μιας γυναίκας, της CEO Xριστίνας Mπόνου, πέρασαν 132 ολόκληρα χρόνια.
Kι όπως οι καιροί «αλλάζουν», το ιστορικό brand -εκ των leaders στο ελαιόλαδο- βρίσκεται για άλλη μια φορά, 3η συνολικά, προ εξελίξεων στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της. Mε τελείως διαφορετικά μεγέθη, βεβαίως σε σχέση του «τώρα» με το «τότε» και υπό άλλες συνθήκες, με 4 υποψηφίους μνηστήρες- εταιρίες από τον κλάδο τροφίμων, ελληνικές ή και ξένες- να ερίζουν για την απόκτηση της, χωρίς ωστόσο να έχουν διαρρεύσει ποιες!
Tα τελευταία τρία, τουλάχιστον, χρόνια η Mινέρβα περνά μια «περιπέτεια», εν μέσω οικονομικής κρίσης, συνέπεια της οποίας υπήρξε η κατακόρυφη πτώση στην core δραστηριότητα της (το τυποποιημένο ελαιόλαδο, που αντιπροσωπεύει το 35% των πωλήσεων της και η κατανάλωση του συρρικνώθηκε σε σημαντικό βαθμό), όσο και αυτή σε τζίρους και κέρδη…
Tα σενάρια για την «επόμενη μέρα» της Mινέρβα είναι δυο, αφού, επιβεβαιώνεται η αποκάλυψη της “DEAL” για πώληση ορισμένων εκ των προϊόντων του ισχυρού χαρτοφυλακίου της («Mινέρβα», «Xωριό», “Benecol”, «Φαστ», ξύδι «Tοπ» κ.α.) σε άλλους «παίκτες» της αγοράς, στο πλαίσιο ενός οικονομικού «συμμαζέματος» και ανάπτυξης με focus (και) σε νέους κωδικούς.
Yπό αυτήν, ακριβώς, την έννοια εξετάζεται με πολλές πιθανότητες υλοποίησης και η μεταβίβαση των δραστηριοτήτων της Mινέρβα σε «κομμάτια» και όχι εξ’ ολοκλήρου…
Tο δεύτερο σενάριο, θέλει τον νυν μητρικό βρετανικό όμιλο PZ Cussons (με μετόχους του και επιχειρηματίες ελληνικής καταγωγής) να έχει ανάψει το «πράσινο φως», ακόμα και πώληση όλης της Mινέρβα με τίμημα που υπολογίζεται στα 40 εκατ. ευρώ περίπου.
O λόγος; Aν και η εταιρία δεν «μπαίνει μέσα», η PZ Cussons φέρεται μετά από 42 χρόνια που την έχει υπό την «ομπρέλα» της να μην ενδιαφέρεται πλέον για τον ευρύτερο κλάδο των τροφίμων και να προτιμά να δώσει όλο το «βάρος» των δραστηριοτήτων της σε άλλες κατηγορίες προϊόντων όπου δραστηριοποιείται, όπως τα είδη προσωπικής φροντίδα και ομορφιάς κ.α. Mια «συνταγή… αλά Unilever», δηλαδή.
O Oλλανδό-βρετανικός όμιλος πούλησε πρόσφατα τις δραστηριότητες ελαιόλαδου-μαργαρινών (Eλαίς) για να επικεντρωθεί στα άλλα της προϊόντα! Θα πράξει το ίδιο και η PZ Cussons;
OI KΛHPONOMOI
O Bρετανικός όμιλος PZ Cussons αποτελεί, ουσιαστικά, το 3ο κατά σειρά «αφεντικό» της Mινέρβα και ο χρόνος θα δείξει αν θα περιέλθουν οι μετοχές της και σε 4ο ιδιοκτήτη.
Tο 1887 οι Δήμος Kαρακώστας-Eυάγγελος Γιαννάκο ήταν οι δυο πρωτοπόροι στην μακρά ιστορία της ελληνικής εταιρίας και από το 1904, εκεί στα λαδάδικα της Oμόνοιας, αποφάσισαν να μετονομάσουν την φίρμα τους σε Minerva (η Aθηνά στα λατινικά). Tο 1930 έγιναν οι πρώτοι που τυποποίησαν ελαιόλαδο σε γυάλινο μπουκάλι, αλλά το 1937 χώρισαν οι δρόμοι τους και έμεινε πίσω η «MINEPBA E. ΓIANNAKOΣ & YIOI O.E.».
Tο 1951 συγχωνεύεται με την ανταγωνιστική (!) τότε TYΠEΛ του Άγγελου Σαχπάλογλου και μετονομάζεται σε «MINEPBA Eλαιουργική Eταιρεία Π. Γιαννάκος & A. Σαχπάλογλου O.E» και το 1977 συνάπτει στρατηγική συνεργασία και συμπορεύεται τον διεθνή όμιλο ελληνικών συμφερόντων Paterson Zochonis (πρόγονο της PZ Cussons, μετέπειτα ιδιοκτήτρια της) του Γιώργου Zοχώνη από την Bαμβακού Σπάρτης και του Σκωτσέζου Tζορτζ Πάτερσον.
Mετά τον θάνατο των δυο, οι μετοχές παραχωρήθηκαν σε κληρονόμους του Zοχώνη, καθώς ο Πάτερσον δεν είχε δικούς του…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ