Το φιάσκο με το Θριάσιο Πεδίο, τα «αγκάθια» που… εξαφάνισαν τους επενδυτές, η τύχη του έργου
Σε… φιάσκο εξελίχθηκε ο διαγωνισμός που προκήρυξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για ένα από τα μεγαλύτερα έργα, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, συνολικού προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ.
Η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών ήταν την Τετάρτη, αλλά οι υποψήφιοι επενδυτές ήταν «άφαντοι». Καμία κοινοπραξία δεν προσήλθε με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να βρίσκεται σε δίλημμα για την τύχη του διαγωνισμού και να ανησυχεί για τον κίνδυνο μήπως «χαθούν» έργα αξίας άνω των 200 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη γίνει στην έκταση του ΟΣΕ στο Θριάσιο με ελληνικούς και κοινοτικούς πόρους.
Ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους μνηστήρες ήταν η J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου, οι Κινέζοι της Cosco, αλλά και γαλλικές εταιρείες, οι οποίοι έλαβαν από τον Ιούνιο του 2010 την σχετική προκήρυξη και ετοίμαζαν τα «όπλα» τους για να κατέβουν στον διαγωνισμό με ελκυστικές προσφορές. Τι άλλαξε όμως, πριν από λίγες μέρες και «εξαφανίστηκαν»;
Οι πληροφορίες θέλουν τόσο τον Δάκη Ιωάννου, όσο και τον ισχυρό άντρα της Cosco, Γουέι Τζιαφού να είναι δυσαρεστημένοι από τους όρους με τους οποίους διεξάγεται ο διαγωνισμός για το έργο. Ένα από τα βασικά προβλήματά τους είναι πως το project, σύμφωνα με την προκήρυξη, θα γίνει με συγχρηματοδότηση και υπό τις παρούσες συνθήκες της ελληνικής οικονομίας, οι ενδιαφερόμενοι ήταν εξαιρετικά δύσκολο να εξασφαλίσουν τραπεζική χρηματοδότηση.
Άλλο ένα «αγκάθι» στάθηκε το γεγονός πως οι υποψήφιοι είχαν διαμαρτυρηθεί έντονα για τον όρο που προέβλεπε πως η θυγατρική του ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ θα λάμβανε ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα, 15% επί του τζίρου της εταιρείας παραχώρησης, αλλά και το 15% του μετοχικού κεφαλαίου της μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής. Πηγές του υπουργείου Υποδομών διαβεβαιώνουν επίσης, πως η Cosco είχε ζητήσει ο διαγωνισμός να έχει ως αντικείμενο την εμπορική αξιοποίηση του χώρου και όχι την εμπορευματική χρήση του, κάτι με το οποίο οι αρμόδιοι του υπουργείου δεν δέχονται. Το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου παρέμενε ενεργό ως την τελευταία στιγμή, αλλά η αντίθεση της ηγεσίας του υπουργείου και της ΓΑΙΑΟΣΕ ως προς τη δημιουργία ζώνης ελεύθερου εμπορίου, τον οδήγησε σε αλλαγή πλεύσης.
Αλλαγή σχεδίου
Μετά τις εξελίξεις αυτές η κυβέρνηση και πιο συγκεκριμένα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναζητά εναλλακτικό σχέδιο, προκειμένου η χώρα να μη μείνει χωρίς ένα σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο.
Αυτό που εξετάζουν είναι μήπως μια πιο πρόσφορη λύση είναι να κατατμηθεί το έργο σε μικρότερα επιμέρους έργα ώστε να ξεπεραστεί το πρόβλημα της εξεύρεσης χρηματικών πόρων αφενός και αφετέρου να δοθεί η δυνατότητα να δηλώσουν συμμετοχή και άλλες ελληνικές εταιρείες. Οι όποιες αποφάσεις πάντως θα πρέπει να ληφθούν άμεσα από την κυβέρνηση, καθώς το Θριάσιο Πεδίο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων.
Σημειώνεται πως το έργο είχε προγραμματιστεί να εκτελεστεί με σύμβαση παραχώρησης και ο ανάδοχος θα αναλάμβανε τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 40 έτη, με την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Στο εμπορευματικό κέντρο θα συγκεντρωθούν σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες.