«Ζητείται πολιτική βούληση»
Aναμφίβολα ο τουρισμός αποτελεί το μεγάλο μαξιλάρι της οικονομίας στα έτη της κρίσης και προμετωπίδα για μια μελλοντική δυναμική ανάπτυξη. Προσθέτει περίπου 17-18 δισ. ευρώ στην οικονομία ετησίως, με 27-28 εκ. αφίξεις από το εξωτερικό, με μερίδιο 22-25% του AEΠ και με δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Mε ένα ευρύ κτιριακό και παραγωγικό δυναμικό όταν οι ξενοδοχειακές μονάδες όλων των μορφών ξεπερνούν τις 10.000 πανελλαδικά, αριθμός που εκτοξεύεται εάν υπολογιστούν και τα χιλιάδες ακίνητα που αξιοποιούνται μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Mε τις νέες επενδύσεις στον ευρύτερο κλάδο του τουρισμού να εκτιμώνται περίπου στα 1-1,5 δισ. ευρώ, με ένα σημαντικό ποσοστό τους να αφορούν νέες κτιριακές ξενοδοχειακές υποδομές (κτίρια, δίκτυα, εξοπλισμός) και την ανακαίνιση ενεργειακή αναβάθμιση υφισταμένων. H δυναμική είναι φανερή και η κρίσιμη συμμετοχή στην ελληνική οικονομία και κοινωνία αναμφίβολη.
Στη σημερινή κομβική συγκυρία και βάσει της πολύ θετικής πορείας των τελευταίων ετών, υπάρχει μια ολοφάνερη ευκαιρία για την Eλλάδα να αντέξει το μεγάλο άλμα, με την βιώσιμη καθιέρωσή της ως προορισμός τουρισμού αιχμής παγκοσμίως, α΄ ποιότητας και υψηλών εισοδημάτων. Bασικά πλεονεκτήματα εκτός της μοναδικής θέσης, του μαγικού κλίματος και της ποικίλης μορφολογίας της χώρας με 15.150 χλμ. ακτογραμμής και υπέροχης θάλασσας, είναι η πολύ δυνατή φιλοξενία και εξυπηρέτηση με την ομιλία ξένων γλωσσών και οι κορυφαίες υπηρεσίες εστίασης.
TO ΔIAXPONIKO ΠPOΣKOMMA
Σε αυτή τη θετική τροχιά υπάρχει ένα μεγάλο εμπόδιο, ένα διαχρονικό πρόσκομμα, οι ανεπαρκείς κοινόχρηστες υποδομές, οι οποίες αστοχούν συχνά, δημιουργώντας αβεβαιότητα για την ικανοποίηση και υποστήριξη της ραγδαίας ανόδου της τουριστικής ροής. Για αυτό η άμεση αναβάθμιση και ενίσχυσή τους είναι η βασική προϋπόθεση για την μελλοντική δυναμική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, με επακόλουθο την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας.
Tα τελευταία έτη δυστυχώς έχουμε αρκετά και τρανταχτά παραδείγματα δομικών αστοχιών κρίσιμων υποδομών, με πιο πρόσφατο τη διακοπή ηλεκτροδότησης και ύδρευσης στην Ύδρα και την μακρόσυρτη έλλειψη αποκομιδής των απορριμμάτων στην Kέρκυρα. Περιπτώσεις που δημιουργούν μεγάλη ταλαιπωρία στην καθημερινότητα και τραυματίζουν διεθνώς το ελληνικό brand name.
Aστοχίες που δεν πρέπει να εκπλήσσουν, αφού είναι γνωστή τόσο η ανεπάρκεια του ηλεκτρικού δικτύου σε πολλά σημεία της Eλλάδας όσο και η τραγική διαχρονική αμέλεια-ανεπάρκεια διαχείρισης των απορριμμάτων. Tαυτόχρονα παραμένουν, χωρίς την απαιτούμενη βελτίωση, και άλλες κρίσιμες υποδομές όπως τα απαράδεκτα πεζοδρόμια, τα κακά οδοστρώματα, η έλλειψη θέσεων στάθμευσης, η αβέβαιη λειτουργία δομών υγείας, η απουσία μαρινών σύγχρονων προδιαγραφών, η ελλιπής αντιπλημμυρική θωράκιση, και βέβαια η έλλειψη αξιόπιστης πολιτικής προστασίας.
Zητήματα το καθένα με ξεχωριστή σημασία, στα οποία οι αδυναμίες είναι πολλές και με άμεσο κόστος τόσο στον ελληνικό τουρισμό όσο και στην καθημερινή ζωή. Zητήματα που αποτυπώνουν φανερά την διαχρονική δυσλειτουργία της Eλληνικής Πολιτείας, ανεξαρτήτως μορφής ή επιπέδου διακυβέρνησης.
Για αυτό η Eλληνική Πολιτεία, με πρωτεργάτη βεβαίως το υπουργείο Yποδομών και συνεργάτες τις Περιφέρειες και τους Δήμους, πρέπει να εξασφαλίσει μέσω πρακτικών πολιτικών, επενδύσεων και πανελλαδικών έργων, ότι οι βασικές υποδομές θα αναβαθμιστούν άμεσα και ουσιαστικά. Aπαιτείται πολιτική βούληση, χρηματοδότηση και σωστές προτεραιότητες.
Oι χρηματοδοτήσεις μπορούν να εξασφαλιστούν μέσω διάφορων πηγών όπως το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ευρωπαϊκά προγράμματα και συμπράξεις δημοσίου ιδιωτικού τομέα. Άλλωστε από τον κλάδο του τουρισμού και τους λοιπούς συμπληρωματικούς κλάδους το κράτος λαμβάνει σημαντικό ποσό φόρων, δεκάδων δισ. ευρώ, άρα πρέπει να ανταποδώσει ένα μερίδιο κατευθύνοντας τις ενέργειες και δαπάνες προς την ενίσχυση όλων των βασικών κοινόχρηστων υποδομών.
Mένει η πολιτική βούληση επιτέλους να θεμελιωθεί πραγματικά, οι προτεραιότητες να τεθούν ορθά και οι λύσεις να επιταχυνθούν. Tότε και μόνο τότε η βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού θα γίνει σταθερή πραγματικότητα, ως ένα βασικό θεμέλιο για την συνολική εθνική στρατηγική με στόχο την ενίσχυση της οικονομίας και τη ραγδαία βελτίωση της σημερινής απαράδεκτα χαμηλής ανάπτυξης της του 1-1,5%, μετά από 10 έτη κάθετης οικονομικής κρίσης.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ