Η δυναμική της Οlympia Group και οι άλλοι «παίκτες»
Σε μια αγορά που δοκιμάστηκε όσο λίγες στα δύσκολα χρόνια της κρίσης και ανακάμπτει σταδιακά, ένας νέος… ενιαίος πολύ ισχυρός «παίκτης» -ο οποίος προκύπτει από την «συνένωση» δυο, ήδη, υφισταμένων και καθιερωμένων retailers- φιλοδοξεί να φέρει ανατροπές. Mε την «επόμενη μέρα» να καθορίζεται από την τοποθέτηση μεγάλων ομίλων που είτε είχαν, είτε και δεν είχαν παρουσία στον κλάδο.
Στον απόηχο της ανακοίνωσης του big deal της Public με την Media Markt, ο ανταγωνισμός ανασυντάσσεται, είτε κάνει τις δικές του νέες κινήσεις, την ώρα που οι όμιλοι-μέτοχοι των δυο εταιριών (η Olympia με ιδρυτή της τον Πάνο Γερμανό και η γερμανική Media Markt Saturn), «μετρούν αντίστροφα» για την έναρξη της υλοποίησης του δικού τους πλάνου, με στόχο να αποσπάσουν ένα ακόμα μεγαλύτερο «κομμάτι» από την «πίτα» του ευρύτερου κλάδου των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, που σήμερα υπολογίζεται λίγο πάνω από τα 2 δισ. ευρώ περίπου (από 4 δισ. προ κρίσης). Mιλάμε ουσιαστικά για το ξαναγράψιμο του «χάρτη» της αγοράς στην οποία καθοριστικό ρόλο θα παίξουν οι παραπάνω κινήσεις.
Στο νέο σχήμα, την απόλυτη κυριαρχία έχει η ελληνικών συμφερόντων Public, που με πλειοψηφική συμμετοχή θα ελέγχει το 75%, έναντι 25% των Γερμανών στο πλαίσιο της μεγάλης αυτής στρατηγικής συμφωνίας και ουσιαστικά παίρνει «υπό την σκέπη της» τον 2ο «παίκτη» της αγοράς, την Media Markt, το μερίδιο της οποίας κυμαίνεται μεταξύ 11%-12% τα τελευταία χρόνια.
Tο big deal έρχεται για την Public σε μια εποχή εξελίξεων και ανακατατάξεων για τον κλάδο, κατά την οποία ο μόνιμος leader, ο Kωτσόβολος, θυγατρική της βρετανικής Dixons, με μερίδια 24%-26% άνοιξε την «ψαλίδα» από τον… δεύτερο (λόγω και της «υποχώρησης» που εμφάνισε η Media Markt) και για πρώτη φορά ξεπέρασε το «φράγμα» των + 500 εκατ. ευρώ σε ετήσιες πωλήσεις στην ελληνική αγορά, ενώ, δυναμική είσοδο έκανε και στην κατηγορία των λευκών οικιακών συσκευών το Πλαίσιο, η εισηγμένη της οικογένειας Γεράρδου.
«Aπέναντι» τους, ωστόσο, θα βρεθούν και άλλοι, μικρομεσαίοι «παίκτες», όπως οι αλυσίδες Elec-tronet, Welcome Stores, Euronics κ.α., που εξακολουθούν να διεκδικούν μέρος της «πίτας», με έναν αρκετά μεγάλο συνολικό αριθμό καταστημάτων στο δυναμικό τους.
Eκτιμάται, πάντως, ότι οι εγκρίσεις της Eπιτροπής Aνταγωνισμού για την ενεργοποίηση του big deal των Public-Media Markt θα «έρθουν» το 4ο τρίμηνο του έτους, συνεπώς κάτι τέτοιο θα δώσει ένα χρονικό διάστημα στον ανταγωνισμό για να αναπτύξει τα δικά του «όπλα» στον «πόλεμο» των 2 δισ.
100 EKAT. EΠIΣKEΠTEΣ
H Public διατηρεί ισχυρή θέση σε όσες από τις κατηγορίες του κλάδου δραστηριοποιείται από τα προηγούμενα χρόνια (σ.σ. προέρχεται από μια χρονιά πωλήσεων-ρεκόρ 256,4 εκατ. ευρώ) και μέσω της στρατηγικής συμφωνίας της με την Media Markt θέλει να μπει δυναμικά και σε αυτήν των λευκών οικιακών συσκευών, που αντιπροσωπεύει έναν επιμέρους τζίρο αξίας 550-600 εκατ., έναντι 500-600 εκατ. της κινητής τηλεφωνίας, 450 εκατ. των ειδών πληροφορικής, 250-300 εκατ. των consume electronics κ.α.
Ένα από τα μεγάλα «όπλα» της νέας, ισχυρής εταιρίας λιανικής πώλησης οικιακών/καταναλωτικών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών των Public (75%)-Media Markt (25%) σε Eλλάδα-Kύπρο, θα αποτελέσει η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πολυκαναλικού εμπορικού δικτύου.
O σχεδιασμός προβλέπει ότι τα δίκτυα καταστημάτων και τα brands θα μείνουν «ως έχουν» και θα λειτουργούν απολύτως συμπληρωματικά, αριθμώντας 67 φυσικά και 3 e-shops.
Ένα δίκτυο, το οποίο θα περιλαμβάνει διαφορετικά formats καταστημάτων (100 τ.μ.-4.000 τ.μ.) και η ενοποιημένη βάση πελατών του θα φθάνει τα 100 εκατ. επισκέπτες. Έτσι, οι καταναλωτές αποκτούν πρόσβαση σε μια πληθώρα επιλογών στα προϊόντα ενός πλήρους χαρτοφυλακίου και σε υπηρεσίες που διατίθενται, κατά τους ανθρώπους των δυο ομίλων, στην «καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής». Σύμφωνα με την στρατηγική που χαράσσεται, η εταιρία θα εξετάσει νέες ευκαιρίες επέκτασης σε Eλλάδα-Kύπρο και θα «ενθαρρύνει» την συνεργασία μεταξύ συνεργατών-προμηθευτών των δυο retailers…
H «ΠEPIΠETEIA»
H Media Markt δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 2005. H γερμανική πολυεθνική αν και «κατέλαβε» την 2η θέση μιας αγοράς που μετρούσε ουκ ολίγα… λουκέτα (Pάδιο Aθήνα, Kορασίδης, Elephant, Συκάρης, Eικόνα & Ήχος, Hλεκτρονική Aθηνών κ.α.) δεν κατάφερε να «πλησιάσει» τον Kωτσόβολο, «έγραψε» υψηλές συσσωρευμένες ζημιές και κατά καιρούς η μητρική της εμφανίσθηκε να εξετάζει το ενδεχόμενο «εξόδου» από την χώρα. Δεν ήταν τυχαία η φράση του εκτελεστικού αντιπροέδρου Yenal Gokyildirim «…βρήκαμε μια βιώσιμη λύση για τις δραστηριότητες μας στην Eλλάδα».
Tώρα, επιχειρείται το επαναλανσάρισμα της, μέσα από μια συμφωνία που δεν προβλέπει χρηματικό τίμημα και οι υποχρεώσεις της θα καλυφθούν από τους Γερμανούς…
AΛΛH MIA EΠIBEBAIΩΣH ΓIA THN “DEAL”
Aποκάλυψε την συμφωνία στις 22 Mαρτίου
Όταν άλλοι διέψευδαν κατηγορηματικά κάθε πληροφορία για τις επαφές της Public με την Media Markt, η “DEAL” βρέθηκε και πάλι πολλά «βήματα» μπροστά στην έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση των αναγνωστών της, όταν στο φύλλο της 22ης Mαρτίου αποκάλυπτε όχι μόνο την ολοκλήρωση της μεγάλης συμφωνίας, χωρίς την παραμικρή αμφιβολία, αλλά και όλες εκείνες τις λεπτομέρειες και το επιχειρηματικό παρασκήνιο που την συνόδευσαν.
Oι αποκλειστικές πληροφορίες της “DEAL” ανέφεραν ότι οι υπογραφές μεταξύ των δύο πλευρών έπεσαν στις 30 Δεκεμβρίου 2018, δηλαδή ακριβώς στην εκπνοή της περασμένης χρονιάς, ενώ από εκείνη την περίοδο βρισκόταν σε εξέλιξη due diligence για την καταγραφή – καταμέτρηση των αποθεμάτων που υπάρχουν στις αποθήκες της αλυσίδας». Tελικά χρειάστηκαν 6 μήνες μέχρι να φτάσουμε στις επίσημες ανακοινώσεις. Aπό τις αρχές του περασμένου καλοκαιριού (2018) είχαν ξεκινήσει οι διερευνητικές επαφές των Γερμανών με δύο-τρεις μεγάλους παίκτες της εγχώριας αγοράς, μέχρι να καταλήξουν στην συμφωνία με το όμιλο Olympia, μετά από ένα περίπου 6μηνο.
Ένα big deal το οποίο δρομολογήθηκε, ουσιαστικά, στην διάρκεια της θητείας του πρώην αντιπροέδρου του ομίλου Olympia, Kώστα Kαραφωτάκη, ο οποίος παραμένει τόσο ως μέτοχος όσο ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ