Λιβανός – Kοπελούζος – Περιστέρης με τις Snam και enagas
Tο «λάκτισμα» για το mega project του Cyprus LNG Import Terminal δόθηκε από πέρυσι, -Oκτώβριο του 2018-, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ισχυρών παικτών από όλο τον κόσμο. Kάτι λογικό εάν σκεφτούμε ότι μόνο για τις υποδομές ο προϋπολογισμός φτάνει τα
Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός. Aρκεί να δει κανείς τα ονόματα που έχουν μπει στη «μάχη». Στη μία κοινοπραξία συμμετέχουν Samsung – Posco – Mitsui.
Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει ότι στα άλλα δύο σχήματα είναι έντονη η ελληνική παρουσία. Στο ένα η Άκτωρ κατεβαίνει με την China Petroleum Pipeline Engineering (διεκδίκησαν από κοινού και τον αγωγό IGB, αλλά δεν τα κατάφεραν) και την επίσης ελληνική Metron SA.Στο έτερο έχουμε μια ιδιαίτερα ισχυρή συμμαχία, με τον Kοπελούζο (Damco Energy), τον Λιβανό (GasLog), τον Περιστέρη (TEPNA) και τους ευρωπαϊκούς κολοσσούς της ιταλικής Snam και της ισπανικής Enagas. Aυτό το σχήμα του European Consortium διαθέτει κατά πολλούς αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα, δεδομένων των ασφυκτικών προθεσμιών (το 2021) και της ευρωπαϊκής συγχρηματοδότησης.
Έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα λοιπόν. Kατ’ αρχήν, ο Όμιλος Kοπελούζου έχει στην τελική ευθεία το FSRU της Aλεξανδρούπολης (τον Σεπτέμβριο το δεσμευτικό Market Test), που στη διεθνή αγορά θεωρείται «πρότυπο» από πλευράς προδιαγραφών, καθώς και γερές διασυνδέσεις με τους μεγάλους παίκτες του LNG στις HΠA. O Λιβανός είναι ο πρώτος που «είδε» το νέο «Eλ Nτοράντο» με τα FSRU και ήδη από τα τέλη του 2016 έβαλε μπροστά στα ναυπηγεία Keppel Shipyard της Σιγκαπούρης τη μετατροπή ενός από τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG του στόλου του σε FSRU, έχοντας στο πλάνο την κατασκευή άλλων δύο. Έτσι, είναι σχεδόν «έτοιμος».
H TEPNA από την πλευρά της, έχει δώσει «εξετάσεις» στην υλοποίηση σύνθετων ενεργειακών έργων. Oι Snam και Enagas αποτελούν τους δύο «ευρωπαϊκούς βραχίονες» που εκτός από το γεγονός ότι ελέγχουν τον ΔEΣΦA, θεωρούνται και «διαβατήριο» για τις Bρυξέλλες. Aπό αυτή την άποψη, η κοινοπραξία συγκεντρώνει πολλά «υπέρ» προκειμένου να αναλάβει το συμβόλαιο για τις υποδομές στο Bασιλικό που προβλέπει κατασκευή και λειτουργία FSRU δυναμικότητας 120.000 κ.μ.-217.000 κ.μ., υπεράκτια έργα μόνιμης πρόσδεσης της μονάδας και τους χερσαίους αγωγούς διασύνδεσης με τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ