Γιατί 3 ναυτιλιακές τους ζητούν αποζημίωση 600.000 δολαρίων
Αυτές τις ημέρες, το Δικαστήριο της Νότιας Περιφέρειας της Νέας Υόρκης«μιλάει ελληνικά». Ο δικαστής Torres, εξετάζει την αγωγή (official complaint) που κατέθεσαν τρεις ελληνικές ναυτιλιακές, εναντίον της αμερικανικής Philadelphia Energy Solutions Inc, αξιώνοντας αποζημιώσεις συνολικά 605.160 δολαρίων για μη πληρωμή ναύλων σε δεξαμενόπλοιά τους. Ο λόγος για τις εταιρίες Bayview Shipping Co SA, Skyview Marine Co SA και Gulfview Shipping Co SA, με έδρα τον Πειραιά (το Lemos Maritime Building) και commercial operator τη Nereus Shipping, θυγατρική της CM Lemos, συμφερόντων των εφοπλιστών Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού.
Οι εταιρίες καταγγέλλουν ότι η αμερικανική εταιρία πετρελαιοειδών PES, που διαθέτει το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ανατολικής Ακτής και έχει υποβάλει αίτημα πτώχευσης, αθέτησε τα συμβόλαια και τις πληρωμές για τρία φορτία στα ελληνόκτητα τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου. Το πρώτο, ήταν το M/T Apach, της Bayview, που φορτώθηκε τον Φεβρουάριο, το δεύτερο το M/T Runner της Gulfview, που φορτώθηκε τον Μάρτιο και το τρίτο, το M/T Speedway της Skyview, που φορτώθηκε τον Απρίλιο.
Τα φορτία αφορούσαν«N’Kossa crude oil», δηλαδή πετρέλαιο που παράγεται στη Δημοκρατία του Κονγκό και παρελήφθησαν από το Κονγκολέζικο λιμάνι Djeno Terminal, το οποίο διαχειρίζεται ο γαλλικός πετρελαϊκός κολοσσός Total. Οι ελληνικές ναυτιλιακές, στην 113 σελίδων κοινή αγωγή που κατέθεσαν στο αμερικανικό δικαστήριο, καταγγέλλουν ότι η PES, δεν τους κατέβαλε πληρωμές για τα δεξαμενόπλοια που ναύλωσε.
Παραθέτουν μάλιστα την αλληλογραφία μεταξύ τους, όπως και τα συμβόλαια που είχαν συνάψει, από τα οποία προκύπτουν οι παραπάνω διεκδικήσεις τους, οι οποίες αφορούν, εκτός από τους ναύλους, τόκους, νόμιμες αβοιβές και άλλα κόστη, για τα οποία η PES είχε συμφωνήσει ότι θα ήταν υπεύθυνη. Στην πολυσέλιδη αγωγή παρατίθενται μεταξύ άλλων και οι φορτωτικές στα λιμάνια στα οποία φόρτωσαν τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια, αλλά και αποδείξεις για καθυστερήσεις με ευθύνη της PES, από τις οποίες προκύπτουν αποζημιώσεις λόγω ζημιάς στις ναυτιλιακές.
Η αγωγή, κατατέθηκε από τις ελληνικές ναυτιλιακές συμφερόντων της οικογενείας Λαιμού, στις 20 Ιουλίου, μόλις λίγες ημέρες πριν η PES υποβάλλει αίτημα υπαγωγής στο Κεφάλαιο 11 για χρεοκοπία και προστασία από τους πιστωτές. Η PES, διαθέτει το μεγαλύτερο και αρχαιότερο διυλιστήριο στην Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και έχει αποτελέσει έναν από τους λίγους σταθερούς Αμερικανούς αγοραστές αφρικανικού αργού από το shale boom και έπειτα.
Κατέθεσε το αίτημα για το Chapter 11 μετά από μια πυρκαγιά η οποία κατέστρεψε το, δυναμικότητας 335.000 βαρελιών ημερησίως διυλιστήριό της, βγήκε από την κατάσταση χρεοκοπίας τον Αύγουστο και έχει μεγάλα οικονομικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια.
Το timing της αγωγής, ωστόσο, ενδεχομένως να παίζει έναν ρόλο στις απαιτήσεις των ελληνικών ναυτιλιακών, καθώς ο όμιλος της οικογενείας Λαιμού«πρόλαβε» την κατάθεση του αιτήματος υπαγωγής στο Chapter 11, ενώ, βάσει των στοιχείων που έχουν καταθέσει στο αμερικανικό δικαστήριο, προκύπτει αδιαμφισβήτητη ευθύνη της αμερικανικής εταιρίας, αφού δεν κατέβαλλε τις πληρωμές για τα τάνκερ που ναύλωσε και χρησιμοποίησε, παραβαίνοντας τη συμφωνία που είχε υπογράψει.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ