Ο Χατζηιωάννου έχασε τον έλεγχο της αλυσίδας ξενοδοχείων που ο ίδιος ίδρυσε
Είναι ελάχιστες οι φορές -αν όχι μηδενικές- οι φορές που θα δει κανείς τον Sir Στέλιο Χατζηιωάννου θυμωμένο, απογοητευμένο και να εμπλέκεται σε μια δημόσια διαμάχη. Άνθρωπος της υπομονής, του χαμόγελου, της προσφοράς και της σκληρής εργασίας, ο Ελληνοκύπριος δισεκατομμυριούχος συνηθίζει να απασχολεί την επικαιρότητα για τις επιχειρηματικές του κινήσεις.
Του Γ. Καραγιάννη
Όχι αυτή τη φορά. Τώρα, που, όπως λέει, μια κοινοπραξία με έδρα το Λουξεμβούργο «έκλεψε κάτω από τη μύτη των επενδυτών» τον ξενοδοχειακό βραχίονα της «οικογένειας» easyGroup, easyHotel. Από το 2005, οπότε και άνοιξε τις πόρτες του το πρώτο super budget hotel της «αυτοκρατορίας» easy, στο Νότιο Κένσινγκτον του Λονδίνου, η ξενοδοχειακή αλυσίδα γιγαντώνεται, έχοντας φτάσει σήμερα να έχει δυναμική που ξεπερνά τα 3.356 δωμάτια. Και εξαπλώνεται σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, προσφέροντας την πλέον φτηνή διανομή, στερώντας το minimum από την ταξιδιωτική εμπειρία.
Όλα πήγαιναν καλά, μέχρι να εμφανιστεί η λουξεμβουργιανή εταιρία διαχείρισης κεφαλαίων (διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 1,5 δισ. ευρώ) των μεγιστάνων Guillaume Poitrinal (της εταιρίας διαχείρισης premier retail assets Unibail -Rodamco-Westfield), Harm Meijer (Ολλανδός χρηματιστής) και Alexandre Aquien (asset manager) ICAMAP.
Υποτιμημένη;
O Sir Stelios είχε διαβλέψει ότι το IMACAP προσπαθούσε να «κλέψει» την easyHotel και είχε προειδοποιήσει δημοσίως τους επενδυτές- μετόχους γι’ αυτό. Οι προειδοποιήσεις του έπεσαν στο κενό, καθώς την περασμένη εβδομάδα, το fund , σε συνεργασία με το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο Ivanhoe Cambridge, κατέθεσαν προσφορά εξαγοράς της easyHotel αποτιμώντας την στα 168 εκατομμύρια δολάρια (138,7 εκατομμύρια λίρες) και αύξησε το ποσοστό του πάνω από το 44%. Με αυτό τον τρόπο, το ICAMAP και η Ivanhoe Cambridge απέκτησαν ποσοστό πάνω από 50% και, κατά συνέπεια τον έλεγχο της easyHotel.
O Ελληνοκύπριος ιδρυτής της επιχείρησης, ο οποίος κατέχει ποσοστό 27% της easyHotel μέσω της easyGroup investment company (από την οποία ελέχει το μερίδιο του 34% στην easyJet, αξίας 1,2 δισ. στερλινών και άλλα ventures) προσπάθησε να εμποδίσει την εξαγορά μέσω αύξησης του μεριδίου του στην easyHotels PLC από το 27,5% σε περίπου 30%. Εις μάτην όμως.
Το Δ.Σ. της easyHotel δέχθηκε την πρόταση μετρητών από τις Icamap, Ivanhoe Cambridge στις 95 πέννες ανά μετοχή, με την οποία η εταιρία αποτιμάται στα 138,7 εκατ. στερλίνες και που είναι 35% πάνω από το κλείσιμο της μετοχής της easyHotel την περασμένη Παρασκευή.
«Βρίσκω την προσφορά της Icamap πολυ χαμηλή και προτρέπω όλους τους μετόχους να μην πράξουν τίποτα, μέχρι η πραγματική αξία και η μελλοντική προοπτική της easyHotel να αξιολογηθεί», είπε ο Χατζηιωάννου, προσθέτοντας απογοητευμένος ότι «καταφέραμε να βρούμε μόνο 10.000 μετοχές στις 95 πέννες και παρά την αύξηση της προσφοράς στις 96 πέννες δεν καταφέραμε να βρούμε άλλους πωλητές πρόθυμους σε αυτή την τιμή».
Και εξήγησε ότι η αδυναμία να βρεθούν περισσότεροι πωλητές στις 95 πέννες καταδεικνύει πως η αξία της easyHotel είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που καταγράφεται στην προσφορά της ICAMAP.
«Ζητώ από όλους τους μετόχους να συμμετάσχουν στην απόρριψη της τρέχουσας προσφοράς των 95 πεννών όπως έκανα εγώ για το σύνολο του μεριδίου μου», επανέλαβε. Ο ίδιος συμπλήρωσε, στηρίζοντας το επιχείρημά του, ότι η Icamap είχε πληρώσει 110 πέννες ανά μετοχή, όταν η easyHotel συγκέντρωσε κεφάλαια, 18 μήνες πριν και ότι η μετοχή βρισκόταν στις 128 πέννες, 15 μήνες νωρίτερα.
Πιθανότατα, το λουξεμβουργιανό fund και το καναδέζικο ταμείο, επέλεξαν το timing για να πάρουν στα χέρια τους τον αναπτυσσόμενο ξενοδοχειακό όμιλο στην πιο συμφέρουσα τιμή.
Άλλωστε, η αλυσίδα η οποία διαθέτει 11 ιδιόκτητα ξενοδοχεία στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία και 25 franchise στο Ντουμπάι, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Γερμανία, την Ουγαρία, την Ολλανδία, την Πορτογαλία, την Ελβετία και το Η.Β., φαίνεται πως έχει τεράστιο potential.
ΜΕ ΤΑ ΔΣ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ
Οι κόντρες του για το budget
Για τον Στέλιο Χατζηιωάννου, είναι σημαντικό το να παραμένει η κάθε εταιρία πιστή στον concept της. Έτσι, δεν διστάζει ακόμα και να ανοίξει… πόλεμο με τα ΔΣ των εταιριών που ίδρυσε, εάν διαπιστώνει παρεκκλίσεις από τη φιλοσοφία. Για παράδειγμα, προ ετών, μπλόκαρε τα bonus διευθυντικών στελεχών της easyHotel, επειδή θα έκαναν κακό στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρίας, αυξάνονταν δυσθεώρητα και είχαν μια μεγάλη αντίθεση.
Για την αλυσίδα ξενοδοχείων με τα super budget δωμάτια, στα οποία οι ταξιδιώτες πληρώνουν έξτρα για Wi-Fi, τηλεχειριστήριο τηλεόρασης, ή και για παράθυρο, το να αυξήσει τις πληρωμές διευθυντών στις 650.000 λίρες το 2015, από 195.000, το προηγούμενο έτος, ήταν υπερβολή.
Κάτι παρόμοιο, έγινε με τους διευθυντές άλλων εταιριών στις οποίες διαθέτει πλειοψηφικό μερίδιο, όπως στην easyJet και τη Fastjet, τον low-cost αφρικανικό αερομεταφορέα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ