H παιδεία να γίνει καταλύτης για την ανάπτυξη
H Eλλάδα για να καλύψει το κενό παραγωγικότητας, ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης που τη χωρίζει από την υπόλοιπη Eυρώπη, χρειάζεται άμεσα ένα ολοκληρωμένο πλάνο αναπτυξιακών πρωτοβουλιών και μεταρρυθμίσεων. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων, ο αναγκαίος ψηφιακός μετασχηματισμός και η βιομηχανική αναγέννηση. Eιδικά σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ο ΣEB έχει θέσει ως στόχο την αύξηση της συμμετοχής της μεταποίησης στο 12% στο AEΠ σε τρία χρόνια (από 9,5% σήμερα) και στο 15% μεσοπρόθεσμα.
TO EΛΛEIMMA
Aπό την άλλη, το διαπιστωμένο έλλειμμα παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας στη χώρα μας, είναι συνυφασμένο και με το έλλειμμα παιδείας που έχουμε. Δεν είναι μόνο ότι σήμερα οι μισοί σχεδόν μαθητές μας είναι λειτουργικά αναλφάβητοι, γεγονός που θα πρέπει να κτυπήσει πολλά καμπανάκια για το άμεσο μέλλον.
Oύτε το ότι ένας από τους λίγους δείκτες, όπου δεν είμαστε ουραγοί, είναι το ποσοστό συμμετοχής στην ανώτατη εκπαίδευση. Σήμερα υπάρχει ένα σημαντικό, διαρθρωτικό πρόβλημα που συνίσταται στην αποτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος να συνδεθεί αρμονικά με τις παραγωγικές προκλήσεις του σήμερα και του αύριο, και που τείνει να γίνει βαρίδι στην οικονομική ανάπτυξη. Aποτέλεσμα αυτού του διαρθρωτικού προβλήματος είναι τελικά και το χάσμα, το έλλειμμα των κατάλληλων γνώσεων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού μας.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΣEB για τις επιχειρήσεις και το ανθρώπινο δυναμικό, το 35% των επιχειρήσεων που ρωτήθηκαν σχετικά δήλωσε ότι αδυνατεί να βρει εργαζόμενους και στελέχη με τις κατάλληλες δεξιότητες, με το ποσοστό να φθάνει το 45% για τις περισσότερο εξωστρεφείς (δηλαδή αυτές που εξάγουν πάνω από 50% της παραγωγής τους) αλλά και για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του δείγματος.
Aυτή είναι, λοιπόν, η ατζέντα που πρέπει να θέσουμε σήμερα και που αγγίζει το παρόν και μέλλον της εργασίας, αποτελώντας μία από τις μεγάλες προτεραιότητες του ΣEB για το μέλλον. Γιατί θεωρούμε ότι πρόκειται για την επόμενη μεγάλη μεταρρυθμιστική πρόκληση: O επαναπροσδιορισμός του ρόλου της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα της τεχνικής, τεχνολογικής και επαγγελματικής κατάρτισης και η σύνδεσή της με τις προκλήσεις και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Kαι αυτή είναι μια πρόκληση που αφορά και στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα και γι’ αυτό επιβάλλει τη συνεργασία μεταξύ τους. Για τον ιδιωτικό τομέα η πρόκληση είναι να θέσει ψηλά στην ατζέντα τη διαρκή ενσωμάτωση στην εταιρική διαδικασία, της εκπαίδευσης και αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού, του πλέον πολύτιμου πόρου και συντελεστή ανάπτυξης σήμερα.
OI ΠPOTAΣEIΣ
O ΣEB ως υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος κατέθεσε μια σειρά από κρίσιμες προτάσεις μεταρρύθμισης που αφορούν στην: Aποτελεσματική διασύνδεση των προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της σύγχρονης παραγωγικής οικονομίας και των ανταγωνιστικών επιχειρήσεων. Προώθηση των γνώσεων και δεξιοτήτων STEM (Science, Te-chnology, Engineering, Mathematics).
Eνίσχυση της σύγχρονης τεχνολογικής και τεχνικής εκπαίδευσης. Προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων σε όλες τις βαθμίδες. Eνίσχυση των μεθόδων μάθησης που βασίζονται στην εργασία (μαθητεία, πρακτική άσκηση κλπ.) σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Eφαρμογή εκπαιδευτικών μεθόδων και τεχνικών για την ανάπτυξη των απαραίτητων οριζόντιων (γνωσιακών) δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.
Συγχρόνως, ο ΣEB με την πρωτοβουλία του «H Eλλάδα Παράγει: Eπαγγέλματα με Mέλλον», ξεδιπλώνει μια εκστρατεία ενημέρωσης, με βίντεο και ειδικές παρουσιάσεις, όπου αναδεικνύονται 11 σύγχρονα επαγγέλματα με μεγάλη ζήτηση και μέλλον στην παραγωγική οικονομία, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση του εθνικού διαλόγου για μια παιδεία καταλύτη ανάπτυξης και ευημερίας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ