Μπορεί να γεμίσει η Ελλάδα με EVs;

Τα υπέρ και τα κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων -Τα κίνητρα που εξετάζονται

 

«Άσε το μέλλον να πει την αλήθεια», είχε πει ο μεγαλύτερος εφευρέτης όλων των εποχών, ο Νίκολα Τέσλα. Και, αν ο ίδιος είχε ανακαλύψει ή προβλέψει αγαθά που σήμερα θεωρούμε αυτονόητα (το δίκτυο ηλεκτροδότησης, τις πρίζες, το ραδιόφωνο, το ραντάρ, το τηλεχειριστήριο κ.α.), αυτό που δεν μπόρεσε να προβλέψει είναι ότι 153 χρόνια μετά το θάνατό του, μια εταιρία που έφερε το όνομά του θα έφερνε «επανάσταση» στον κόσμο της αυτοκίνησης. Και, πως, σε αυτή την «επανάσταση», θα συμμετείχε και η Ελλάδα.

 

Tου Γ. KAPAΓIANNH


Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτά δηλαδή που λειτουργούν με επαναφορτιζόμενες μπαταρίες λιθίου, ήρθαν για να μείνουν. Η μία μετά την άλλη, οι αυτοκινητοβιομηχανίες λανσάρουν νέα EVs και ανακοινώνουν τα σχέδιά τους να σταματήσουν την παραγωγή μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης τα επόμενα χρόνια (χαρακτηριστικά παραδείγματα η Volvo και η Mercedes-Benz).

 

Σε όλη την Ευρώπη και ακόμα περισσότερο στη χτυπημένη από την κρίση Ελλάδα, οι καταναλωτές υποδέχθηκαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μάλλον διστακτικά. Και, όπως σε όλη την Ευρώπη, έτσι και στην Ελλάδα, η κυβέρνηση ετοιμάζει δέσμη μέτρων για να τονώσει την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ή καλύτερα να τη δημιουργήσει, μιας και είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη.

 

Πόσα;


Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι όλο το 2018 πουλήθηκαν στην Ελλάδα μόλις 229 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του έτους 112, ή 0,16% των συνολικών ταξινομήσεων (έναντι 49.000 στη Νορβηγία, 34.594 στη Γερμανία, 24.284 στην Ολλανδία και 500 στη Ρουμανία που είναι χώρα με χαμηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα). Η τάση είναι αυξητική μεν, όμως αναρωτιέται κανείς για τον λόγο για τον οποίο οι περισσότεροι Έλληνες απέχουν από τη συγκεκριμένη αγορά. Με τα φθηνά supermini να «καταδυναστεύουν» τις ταξινομήσεις στην Ελλάδα, η απάντηση είναι εύκολη: Το κόστος.

 

Επιλογές (προς το παρόν) δεν υπάρχουν πολλές, αφού μόλις 10 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα διατίθενται στη χώρα μας και στη συντριπτική τους πλειοψηφία η τιμή τους κινείται πάνω από τις 30.000 ευρώ. Όχι τυχαία, το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητα στην Ελλάδα (με 29 ταξινομήσεις στο εξάμηνο) είναι το BMW i3, κόστους 41.300 ευρώ.

 

Με κόστος που είναι μάλλον μακρινό γι’ αυτόν, ο μέσος καταναλωτής αποθαρρύνεται από την έλλειψη ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης σε όλη τη χώρα (70-80 σταθμοί φόρτισης σε όλη την επικράτεια) και την σχετικά περιορισμ

ένη αυτονομία που του παρέχουν τα σημερινά μοντέλα, αντιμετωπίζοντας με… καχυποψία τη σύγχρονη τεχνολογία στην αυτοκίνηση.

Από την άλλη, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει μια σειρά από πλεονεκτήματα που διαθέτουν τα ηλεκτρικά μοντέλα τους. Απίστευτες επιδόσεις, δραματικά μικρότερη συντήρηση, ελάχιστες ως μηδενικές ζημιές, ελάχιστο κόστος χρήσης, ευκολότερη χρήση και, φυσικά, μηδενικές εκπομπές ρύπων.

 

Αυτό το τελευταίο είναι και ο λόγος που οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ψάχνουν τρόπους να προωθήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι καθορισμένοι στόχοι για τη μείωση των ρύπων -κατά 15% ως το 2025 και κατά 37,5% ως το 2030- ισχύουν για όλες τις χώρες της ΕΕ και γι’ αυτό η Ελλάδα στοχεύει σε διείσδυση των ηλεκτρικών στο 1% ως το 2021 και 10% ως το 2030. Είναι εύκολο στη χώρα μας να κυκλοφορούν περισσότερα από 15.000 EV το 2030;

 

Τα κίνητρα


Για τη χώρα με τον γηραιότερο στόλο της Ευρώπης, η Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, είναι στόχος στρατηγικής σημασίας. Και, για να αντικατασταθούν τα παλιά, ρυπογόνα οχήματα, εξετάζεται να δοθούν σοβαρά κίνητρα, ώστε να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά. Αυτό, είναι κάτι που συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

 

Π.χ. στη Νορβηγία, η αγορά EV επιδοτείται κατά 25% από το κράτος, απαλλάσσεται από φόρο εισαγωγής και ΦΠΑ, ενώ πληρώνουν χαμηλά τέλη κυκλοφορίας. Στη Γερμανία, εξετάζεται η επιδότηση, τα μηδενικά τέλη και τα χαμηλότερα ασφάλιστρα.

 

Στην Ελλάδα, η κυβέρνηση εξετάζει δέκα βασικά κίνητρα για να δημιουργήσει, ουσιαστικά, την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αυτά είναι:

 

1. Η μείωση του ΦΠΑ από 24% στο 13% για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίκυκλα.

 

2. Η αναστολή του φόρου χρήσης εταιρικού αυτοκινήτου (σήμερα είναι 3.309 ευρώ) για τα ηλεκτρικά.

 

3. Ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες και δωρεάν στάθμευση στο κέντρο των πόλεων.

 

4. Καθιέρωση ποινής στον ΚΟΚ για τη στάθμευση συμβατικών σε θέσεις αποκλειστικής στάθμευσης/φόρτισης ηλεκτρικών.

 

5. Μηδενικά τέλη, μηδενικός φόρος πολυτελείας, έκπτωση στα διόδια.

 

6. Κατάργηση του φόρου χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων για εταιρίες με στόλο ηλεκτρικών και διευκόλυνση της φορολογικής απόσβεσης απόκτήσης τους.

 

7.Ισχυρά φορολογικά κίνητρα όπως στο κόστος ενέργειας για την προσέλκυση παραγωγικών δραστηριοτήτων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

 

8.Επιδότηση 3.500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικών ταξί και προτεραιότητα των ταξί στους σταθμούς φόρτισης που θα εγκατασταθούν.

 

9.Αντικατάσταση του 30% του στόλου αυτοκινήτων και λεωφορείων κράτους και ΟΤΑ με ηλεκτρικά ως το 2025.

 

10. Έκπτωση φορολογίας στις εταιρίες που θα εγκαθιστούν φορτιστές για δημόσια χρήση στις εγκαταστάσεις τους και το εθνικό οδικό δίκτυο.

 

Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΕΝΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ


Πόσο κοστίζει η χρήση ενός ηλεκτρικού ΙΧ;


Στη χώρα μας, σήμερα είναι διαθέσιμα μόλις δέκα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Τρία μοντέλα της Smart (από 23.330 ευρώ), το VW E-Up! (28.900), το VW e Golf (39.950), το BMW i3 (41.300), το Nissan Leaf (32.990), το Mercedes Benz EQC (79.360), το Audi e-tron (84.300) και το Jaguar i-Pace (85.300 ευρώ).

 

Ανεξάρτητα από το κόστος κτήσης και την ολοένα και περισσότερη αυτονομία (η Audi έκανε 1.600 χλμ με μια στάση για μισάωρη φόρτιση με το e-tron), οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε πως το κόστος, όχι μόνο συντήρησης, αλλά και χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι μακράν οικονομικότερο των συμβατικών.

 

Με τα περισσότερα μοντέλα να διαθέτουν φορτιστή ο οποίος συνδέεται στην οικιακή πρίζα, τα πράγματα γίνονται πιο απλά. Ο ιδιοκτήτης ενός EV μπορεί να φορτίζει όλη τη νύχτα το αυτοκίνητό του (χρειάζεται 8-10 ώρες) για να κινείται όλη την υπόλοιπη μέρα ή και εβδομάδα, με το κόστος φόρτισης να κυμαίνεται περίπου στα 2-3 ευρώ. Λίγο μεγαλύτερο είναι το κόστος φόρτισης στους σταθμούς.

 

Αλλά ας το δούμε με συγκεκριμένο παράδειγμα. Για ένα συμβατικό όχημα που κάνει 15.000 χιλιόμετρα το χρόνο, με κατανάλωση 8,5 lt/100 km και κόστος καυσίμου 1,65 ευρώ το λίτρο, το συνολικό ετήσιο κόστος καυσίμων ανέρχεται σε 2.103,75 ευρώ.

 

Ένα BMW i3, για τα ίδια χιλιόμετρα, με μέγιστη κατανάλωση 13,1 kW/100 χλμ. και κόστος 0,18 ευρώ την κιλοβατώρα, θα χρειαστεί 353,7 ευρώ, ένα VW e-Up! 315,9 ευρώ και ένα Nissan Leaf 556,2 ευρώ. Σε αυτά, αν προσθέσει κανείς και τα πολύ πιο αραιά service και τα λιγότερα αναλώσιμα (π.χ. τα φρένα φθείρονται πιο αργά, ενώ οι ηλεκτροκινητήρες δεν χρειάζονται αναλώσιμα), η διαφορά κόστους είναι χαώδης…

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ