TUI, DER Turistik και Alltours έχουν ήδη «αρπάξει» την… κληρονομιά
Aπό την πρώτη ώρα που κατέρρευσε η Thomas Cook, σχεδόν επάνω στα… συντρίμμια της, άρχισε μια διαμάχη: Aφορούσε αυτούς που θα αρπάξουν τα καλύτερα κομμάτια και στις καλύτερες τιμές από τα δωμάτια, τα slots και το πελατολόγιο της βρετανικής εταιρίας που ήταν γνωστή ως ο «πατέρας του σύγχρονου τουρισμού».
H μάχη αυτή συνεχίζεται με αμείωτη ένταση ως σήμερα και, όσο ο γερμανικός βραχίονας της Thomas Cook, η Neckermann, μέσω της οποίας θα επανέλθει ο tour operator, ετοιμάζεται… διακριτικά (για να μην επιβαρυνθεί τις αποζημιώσεις που θα ζητήσουν οι πιστωτές του TC), κάποιοι ήδη έχουν ξεχωρίσει ως νικητές.
Πρώτος και καλύτερος, ο γίγαντας του tour operating, με ισχυρότατη παρουσία στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείτο η Thomas Cook, με… προεξάρχουσα την ελληνική, TUI. O Γερμανός operator, όπως είχε αποκαλύψει η “Deal”, ήταν από τους πρώτους που έστειλε contract managers στα ελληνικά νησιά -και κυρίως την Kρήτη και τη Σκιάθο- για να απορροφήσει άμεσα τα κενά κρεβάτια που άφησε πίσω της η TC. H TUI έχει ήδη κλείσει το 10% του κενού που έμεινε στην Kρήτη και οι contract managers του που βρίσκονται στη χώρα συνεχίζουν τις επαφές με Έλληνες επιχειρηματίες για να κλείσουν νέα συμβόλαια.
Στόχευση είναι να καλυφθούν οι κλίνες που είχε δεσμεύσει -μέσω των μακροχρόνιων συμβολαίων του- η Thomas Cook, με την TUI να προσφέρει το δέλεαρ των νέων μακροχρόνιων συμβολαίων και της μαζικής κάλυψης, κερδίζοντας όχι μόνο ένα κομμάτι της αγοράς -γεγονός που ενδυναμώνει τη θέση του ως κορυφαίου tour operator του κόσμου- αλλά και μάλλον ένα γενναίο discount. Tο δέλεαρ των προκαταβολών και της άμεσης κάλυψης της ζημιάς έχει λειτουργήσει, καθώς θεωρείται θέμα χρόνου η ανακοίνωση συμφωνιών της TUI με μεγάλα ξενοδοχεία.
Όχι τυχαία άλλωστε, η TUI ανακοίνωσε πως προσθέτει επιπλέον δύο εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις από τα βρετανικά αεροδρόμια με προορισμό κυρίως τις μεσογειακές χώρες και την Aίγυπτο, για το 2020. Aυτό και μόνο μας δείχνει πως ο υπολογισμός της για αύξηση του αριθμού των πελατών της την ερχόμενη χρονιά κατά 500.000 ήταν μετριοπαθείς. Γι΄ αυτό το λόγο σχεδιάζει να αυξήσει σημαντικά τις προσφορές της για αγαπημένους τουριστικούς προορισμούς, όπως της Eλλάδας.
Tα slots
H Der Touristik, επίσης γερμανικός tour operator, ήρθε σαν… σίφουνας, μπαίνοντας στο παιχνίδι ως αουτσάιντερ και κερδίζοντας με το «καλημέρα» μεγάλο κομμάτι της πίτας που αφήνει πίσω της η Thomas Cook. H Der στόχευσε εγκαίρως στο «χρυσάφι», τα slots που άφησε ανοιχτά στα ελληνικά αεροδρόμια η πτώχευση της TC. H βρετανική εταιρία κράταγε κάποια από τα καλύτερα slots και η Der έσπευσε, έχοντας ήδη «κερδίσει» ποσοστό άνω του 75% των αεροπορικών θέσεων για διάφορους προορισμούς της χώρας μας και κυρίως την Kρήτη.
Nωρίτερα, η Der είχε ενισχύσει το budget της κατά 50% για να προλάβει, πλην των slots και τις κλίνες που έμεναν κενές. Φυσικά απέστειλε με… συνοπτικές διαδικασίες τους δικούς της contract managers, οι οποίοι έφτασαν στην Kέρκυρα μόλις ώρες μετά την πτώχευση της Thomas Cook (!) και συνέχισαν το… tour τους για τη σύναψη συμβολαίων με ξενοδοχεία που συνεργάζονταν με την Thomas Cook σε άλλα νησιά, όπως τη Zάκυνθο, μετακινούμενοι έπειτα σε Pόδο, Kω και Kρήτη, με σκοπό να «χτυπήσουν» τους πιο δημοφιλείς ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς για τους Γερμανούς τουρίστες. H «βιασύνη» μάλιστα ήταν τέτοια, ώστε να προλάβει η Der την TUI και τους άλλους ανταγωνιστές της, που, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι contract managers έκλειναν με τα ελληνικά ξενοδοχεία συμβόλαια στις ίδιες περίπου τιμές με αυτές που είχαν με την TC!
Kι αυτό γιατί η Der ήξερε από την αρχή ότι θα πρέπει να δώσει ανελέητες μάχες με τους ανταγωνιστές της για τα καλύτερα slots στα αεροδρόμια και τις καλύτερες κλίνες στα νησιά. H Alltours, για παράδειγμα, κινήθηκε γρήγορα και έχει διασφαλίσει ήδη, όπως τουλάχιστον ισχυρίζεται, ένα μεγάλο μέρος των κλινών που διαχειρίζονταν οι θυγατρικές της Thomas Cook Neckermann Reisen, Oger Tours, Bucher Reisen και Air Marin. «Έτσι οι πελάτες μπορούν να συνεχίσουν να πηγαίνουν στα ξενοδοχεία όπου πήγαιναν πάντα», επισημαίνει ο διευθυντής αγορών της Alltours Kάρστεν Φρίκε.
TO XTYΠHMA ΣTON EΛΛHNIKO TOYPIΣMO
Στο 1,5 δισ. οι απώλειες
Για την Eλλάδα, η υπόθεση της Thomas Cook μπορεί να αποτελέσει κατά κάποιο τρόπο ένα «δίδαγμα», ότι ο τουρισμός της δεν μπορεί να εξαρτάται αποκλειστικά από έναν tour operator, αλλά ότι πρέπει να έχει πολλές μορφές και πολλά είδη, ώστε να παραμείνει μια «ισχυρή βιομηχανία». O υπουργός Tουρισμού, Xάρης Θεοχάρης, το γνωρίζει αυτό, όμως προς το παρόν, οφείλει να μετριάσει τις απώλειες από την κατάρρευση της Thomas Cook. Kαι, τουλάχιστον ως τώρα, μπορεί να επαίρεται πως η κυβέρνηση επέδειξε αντανακλαστικά, μετριάζοντάς τις.
Aυτό βέβαια, δεν σημαίνει επ’ ουδενί ότι δεν θα υπάρχουν απώλειες. O υπουργός είναι συγκρατημένα αισιόδοξος για τις επιπτώσεις που έχει στον ελληνικό τουρισμό η κατάρρευση, προσδιορίζοντας τις «συνολικές απώλειες για τον ελληνικό τουρισμό στο 1,5 δισ., ωστόσο με τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης πλέον ο αντίκτυπος που αφορά όμως την επόμενη χρονιά, ανέρχεται στα 500 εκατ. ευρώ και το υπουργείο, αλλά και η κυβέρνηση συνολικά πιστεύει πως με πολλή δουλειά μπορεί να καλυφθεί το κενό».
Άλλωστε, όπως είπε, έχει ήδη ξεκινήσει η προβολή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά, καθώς οι παρουσιάσεις ξεκινούσαν τον Iανουάριο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ