Λειτουργικό πλεόνασμα της τάξης των τριών εκατ. ευρώ παρουσίασε το α΄ εξάμηνο του 2011 ο όμιλος ΟΣΕ, για πρώτη φορά από την ημέρα ίδρυσής του.
Παράλληλα, το έλλειμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μειώθηκε στο 1,7 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο, από 20 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο.
Τα παραπάνω στοιχεία ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χάρης Τσιόκας, σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, μετά την επίσκεψή του, μαζί με κλιμάκιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με επικεφαλής τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο, σε σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις της βόρειας Ελλάδας.
Ο κ. Τσιόκας επισήμανε ότι ο ΟΣΕ το 2009 μετρούσε χρέη ύψους 11 δισ. ευρώ, ενώ σε ετήσια βάση παρήγαγε έλλειμμα 1,2 δισ. ευρώ, κι ενώ προβλεπόταν, βάσει μνημονίου, το πέρασμά του στην κερδοφορία να γίνει στο τέλος του τρέχοντος έτους, με την εφαρμογή του σκληρού δημοσιονομικού προγράμματος εξυγίανσης που εφαρμόζεται εδώ και έξι μήνες, επιτεύχθηκε “αυτό που κάποτε φάνταζε ακατόρθωτο”, όπως χαρακτηριστικά είπε.
Σε ό,τι αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που σε ετήσια βάση παρήγαγε έλλειμμα 300 εκατ. ευρώ, υπογράμμισε ότι στο τέλος Σεπτεμβρίου θα έχει επιτευχθεί ο μηδενισμός του, γεγονός που, όπως εκτίμησε, θα την κάνει πιο θελκτική απέναντι σε “μνηστήρες” που αναζητούν τη σύναψη στρατηγικών συμμαχιών. Υπενθύμισε δε πως παλαιότερα είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από Γερμανούς και Γάλλους υποψηφίους, ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο στο διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί να συμμετάσχουν και Κινέζοι, εκτιμώντας πως εντός του 2012 θα έχει βρεθεί στρατηγικός σύμμαχος, εφόσον προχωρήσει η διαδικασία.
Από την πλευρά του ο κ. Ζηλιασκόπουλος, υπογράμμισε- μεταξύ άλλων- ότι από την επόμενη εβδομάδα, ξεκινά μέσω του διαδικτύου το πρόγραμμα διάθεσης φθηνών εισιτηρίων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με την ισχύ του εισιτηρίου από την 21η Αυγούστου και μετά. Κάθε μήνα, 10.000 θέσεις θα είναι διαθέσιμες έναντι αντίτιμου 9 ευρώ, 15.000 θέσεις έναντι 19 ευρώ και αντίστοιχος αριθμός έναντι 29 ευρώ. Δηλαδή, σε σύνολο 210.000 θέσεων σε μηνιαία βάση, οι 45.000 θέσεις θα βγαίνουν σε προσφορά.
Στο μεταξύ, άμεσα πρόκειται να εφαρμοστεί, για πρώτη φορά στα σιδηροδρομικά χρονικά στη χώρα μας, μια πολιτική αποζημίωσης επιβατών, λόγω καθυστερήσεων που ενδεχομένως να υπάρξουν στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής υποδομής, ανάλογη αυτής που εφαρμόζεται στις ΗΠΑ. Στο πλαίσιο αυτό, θα παρέχεται έκπτωση στο επόμενο εισιτήριο για κάθε επιβάτη κατά 25% για μισή ώρα καθυστέρηση, 50% για πάνω από 60 λεπτά, 75% πάνω από 90 λεπτά, ενώ για καθυστέρηση άνω των 120 λεπτών, θα δίνεται ένα δωρεάν εισιτήριο.
Μάλιστα, από 1η Σεπτεμβρίου, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα παρέχει μέσα στα τρένα τη δυνατότητα χρήσης ίνετρνετ και συνεχές σήμα στα κινητά τηλέφωνα όλων των εταιρειών, ενώ για τους επιβάτες που φτάνουν στη Θεσσαλονίκη θα δίνεται η δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας μεταφοράς επιβατών πόρτα-πόρτα, με την επωνυμία “τραίνο-ταξί”. Όπως εξήγησε ο κ. Ζηλιασκόπουλος, ένας επιβάτης ξεκινώντας το ταξίδι του από Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Κατερίνη ή Βόλο, θα έχει τη δυνατότητα με ένα ενιαίο μειωμένο εισιτήριο να ζητήσει να τον περιμένει ταξί και να τον μεταφέρει στον τελικό του προορισμό. Το συνολικό κόστος τρένου και ταξί θα ξεκινά από 69 ευρώ μετ’ επιστροφής για όσους διαμένουν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Εμπορευματικές μεταφορές με συνδυασμό φορτηγού-τρένου
Από τον Οκτώβριο εκτιμά ο κ. Ζηλιασκόπουλος ότι θα ισχύσει το πρόγραμμα συνδυασμένης μεταφοράς φορτηγού-τρένου από Αθήνα σε Θεσσαλονίκη και αντίστροφα.
Βάση θα αποτελεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, στο οποίο ήδη λειτουργεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τέλος Ιουλίου, ενώ στη Θεσσαλονίκη υπάρχει ήδη η σχετική οργάνωση και υποδομή στον παλιό σταθμό εμπορευμάτων.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Ζηλιασκόπουλο, οι τιμές αναμένεται να είναι φθηνότερες κατά 25% έναντι των “ανταγωνιστών”.
Προαστιακός Θεσσαλονίκης
Στο μεταξύ, “σήμα” για την επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στον προαστιακό Θεσσαλονίκης, έδωσε από τη Θεσσαλονίκη ο κ. Τσιόκας, τονίζοντας ότι εντός του 2012 πρόκειται να είναι έτοιμες οι μελέτες για την ηλεκτροκίνηση στις γραμμές Θεσσαλονίκη- Βέροια- Σκύδρα- Έδεσσα και Θεσσαλονίκη -Κιλκίς- Ροδόπολη-Προμαχώνας, όπως λειτουργεί ήδη η γραμμή Θεσσαλονίκη- Κατερίνη-Λάρισα.
Επισήμανε ότι η προκήρυξη για το έργο σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, το κόστος του οποίου υπολογίζεται στα 120 εκατ. ευρώ, αναμένεται στο τέλος του 2012, με εκτιμώμενη περίοδο ολοκλήρωσης το 2013-2014.
Αναφορικά με τη γραμμή Πολύκαστρο -Ειδομένη, ο κ. Τσιόκας ανέφερε ότι από τα 21 χλμ έχουν κατασκευαστεί τα 10 και σημείωσε ότι το έργο θα παραδοθεί στο τέλος του 2013, με το κόστος του να ανέρχεται στα 73,6 εκατ. ευρώ.
Για την επίσπευση των έργων υπογειοποιήσεων σε Μενεμένη, Βέροια και Γέφυρα Θεσσαλονίκης, ο κ. Τσιόκας τόνισε ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι, εάν πρώτα δεν ετοιμαστούν οι σχετικές μελέτες.