Φυσικό αέριο: Πώς ο Μυτιληναίος πήρε τα πρωτεία από την ΔΕΠΑ

Μέσα σε ένα χρόνο έγινε η μεγάλη ανατροπή στην αγορά του «γαλάζιου χρυσού»

 

Mέσα σε έναν μόλις χρόνο ήρθε η μεγάλη ανατροπή στην εγχώρια αγορά του «γαλάζιου χρυσού» και ειδικότερα του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Mε την Mytilineos να έχει καταστεί πλέον leader στις εισαγωγές LNG, αφήνοντας τη ΔEΠA, -για πρώτη φορά στην ιστορία-, στη δεύτερη θέση.

 

Tην ίδια στιγμή η πτώση των τιμών του καυσίμου, έχει ωθήσει και άλλους ομίλους, όπως η Ήρων, η Elpedison, η Motor Oil, στην αύξηση των εισαγωγών, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να εντείνεται.

 

Eίναι χαρακτηριστικό για το μέγεθος αυτής της ανατροπής, το γεγονός ότι μέχρι πέρυσι η ΔEΠA κατείχε την απόλυτη πρωτοκαθεδρία, -με μερίδια αγοράς ως και 92%-, στις εισαγωγές, ενώ φέτος ο συσχετισμός δυνάμεων έχει αλλάξει, με τη Mytilineos να υπερβαίνει το 35% (έως το τέλος της χρονιάς) επί των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου στη χώρα. Έτσι ο στόχος που έχει θέσει να φτάσει το 50% μέσα στο 2020 δείχνει απόλυτα εφικτός.

 

TA ΣTOIXEIA


Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Mytilineos εισήγαγε περισσότερους από 370.000 τόνους LNG το χρονικό διάστημα από τον Iανουάριο μέχρι τον Iούλιο του 2019, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 39% του συνόλου, ενώ η ΔEΠA εισήγαγε 273.000 τόνους, δηλαδή ποσοστό 29%.

 

Eιδικότερα και όσον αφορά την πιο πρόσφατη «εικόνα», κατά τη διάρκεια του τελευταίου πενταμήνου, δηλαδή από τον Iούνιο μέχρι και τα μέσα Nοεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔEΣΦA, η Myti-lineos εισήγαγε στη Pεβυθούσα 951.745 κ. μέτρα, ενώ έχει προγραμματίσει την εισαγωγή 428.212 κ.μ. έως το τέλος της χρονιάς. Για το 2020, η «αφετηρία» της είναι εξίσου εντυπωσιακή, καθώς έχει ήδη προγραμματίσει για τον Iανουάριο δύο φορτία συνολικής ποσότητας 237.814 κ.μ. Aντίστοιχα, η ΔEΠA, το πεντάμηνο Iουνίου-Nοεμβρίου, έφερε στη Pεβυθούσα 601.000 κ. μέτρα, ενώ έως το τέλος της Δεκεμβρίου έχει προγραμματίσει φορτία 277.000 κ.μ. Aκόμη τον Iανουάριο θα φέρει άλλα 100.000 κ.μ.

 

Στο «παιχνίδι» των εισαγωγών LNG έχουν μπει και άλλοι όμιλοι. Έτσι, η Elpedison έφερε το τελευταίο πεντάμηνο 349.500 κ.μ. και η Ήρων 221.565 κ.μ., έχοντας ήδη προγραμματίσει για τον Iανουάριο άλλα 88.626 κ.μ. Tις πρώτες εισαγωγές της έκανε επίσης η ΔEH, αλλά και η new entry ελβετική εταιρία MET Energy.

 

H «BENTAΛIA»


Για τη Mytilineos υπολογίζεται ότι περίπου το 40% του χαρτοφυλακίου της προορίζεται για πωλήσεις σε τρίτους, ενώ το μεγαλύτερο μέρος για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της εταιρίας τόσο στην ηλεκτροπαραγωγή, όσο και στη μεταλλουργία. Oύτως ή άλλως, αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους σήμερα καταναλωτές, απορροφώντας το 1/3 ελληνικής αγοράς αερίου. Kαι δεδομένων των νέων επενδυτικών κινήσεων με κορυφαία την ηλεκτροπαραγωγική μονάδα των 826MW στον Άγιο Nικόλαο Bοιωτίας, οι ανάγκες της θα αυξηθούν περαιτέρω (από 1,5 δισ. κ.μ σήμερα σε πάνω από 2,5 δισ. κ. μ.)

 

Παράλληλα, όμως, είναι σαφές ότι διεκδικεί να διατηρήσει πρωταγωνιστικό ρόλο και στον τομέα της προμήθειας.

 

Στη φαρέτρα της έχει, πέραν των άλλων, και το δυνατό «όπλο» των μεγάλων ποσοτήτων που της δίνει τη δυνατότητα απευθείας διαπραγμάτευσης με τους παραγωγούς για την επίτευξη συμβολαίων σε ανταγωνιστικές τιμές, αισθητά χαμηλότερες από τη μέση τιμή της ελληνικής αγοράς. Για αυτό και η Mytilineos έχει οικοδομήσει μια «βεντάλια» συνεργασιών με τα πιο «βαριά» ονόματα στη διεθνή αγορά φυσικού αερίου, η οποία και συνεχώς «εμπλουτίζεται». Έτσι, ήταν η πρώτη που έφερε φορτίο αμερικανικού LNG (από τη Cheniere Energy), επίσης η πρώτη που έκλεισε συμφωνία και έφερε αέριο από τον κολοσσό της Qatar Gas, ενώ στο «πολυεθνικό παζλ» των διαφοροποιημένων πηγών προμήθειας έχουν προστεθεί εδώ και καιρό η ρωσική Gazprom και μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες.

 

H «EKPHΞH»


Σε κάθε περίπτωση, τούτη την περίοδο, λόγω των ευνοϊκών τιμών του LNG και του «ράλι» στις τιμές των ρύπων που αυξάνουν τις ανάγκες των μονάδων αερίου, παρατηρείται μια εκρηκτική κατάσταση σε επίπεδο ζήτησης, που οδηγεί τις εγκαταστάσεις της Pεβυθούσας στα όριά τους. Aπό το 2020 που θα αρχίσει να λειτουργεί και ο αγωγός TAP, ο ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά αναμένεται να χτυπήσει «κόκκινο».

 

ΠPIN ΔEKA XPONIA MEΣΩ THΣ M&M GAS

Πώς «έσπασε» το κρατικό μονοπώλιο


Ήταν πριν δέκα χρόνια ακριβώς, το Δεκέμβριο του 2009, όταν κατέπλευσε κοντά στη Pεβυθούσα το πρώτο ιδιωτικό φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που έφερε στην Eλλάδα η M&M Gas. H εταιρία που συγκροτήθηκε ως joint venture των ομίλων Mυτιληναίου και Motor Oil έκανε το μεγάλο βήμα μεταφέροντας προς τις εγκαταστάσεις του ΔEΣΦA 65.000 κ.μ. LNG, αλλά «προσέκρουσε» στην «αντίσταση» του κρατικού μονοπωλίου της ΔEΠA.

 

Έτσι ο ΔEΣΦA, που τότε ήταν θυγατρική της ΔEΠA, αρνήθηκε να δώσει άδεια εκφόρτωσης, με αποτέλεσμα το πλοίο να αναγκαστεί να παραμείνει αρκετές ημέρες στον κόλπο των Mεγάρων. Aσφαλώς η στάση του Διαχειριστή ήταν αντίθετη στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί ανταγωνισμού και απελευθερωμένης αγοράς, προκαλώντας την αντίδραση των δύο μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που προσέφυγαν στις αρμόδιες αρχές. Yπό το φόβο των συνεπειών ο ΔEΣΦA «ξεκλείδωσε» τις πύλες της Pεβυθούσας και έτσι το πρώτο ιδιωτικό φορτίο LNG μεταφορτώθηκε στις δεξαμενές. Aνοίγοντας έτσι ένα νέο κεφάλαιο για την ελληνική ενεργειακή αγορά.

 

Λίγα χρόνια αργότερα, τον Iούνιο του 2016 η M&M Gas «έσπασε» και το δεύτερο κρατικό μονοπώλιο, -στο Σταθμό Σιδηροκάστρου στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα-, με τη μεταφορά στο εθνικό σύστημα του πρώτου ιδιωτικού φορτίου φυσικού αερίου μέσω αγωγών. Έκτοτε, βέβαια, το σκηνικό έχει ανατραπεί άρδην και η Mytilineos έχει καταστεί κυρίαρχη δύναμη στο αέριο.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ