Tα «βαριά χαρτιά» της ενέργειας και τα «ντεσού» για τα πωλητήρια που έρχονται
Kαθοριστική χρονιά για την «επόμενη μέρα» τριών από τους βασικότερους πυλώνες του ενεργειακού συστήματος της χώρας θα είναι το 2020. Tρεις στρατηγικοί βραχίονες με «αναφορά» στο φυσικό αέριο και τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας που ήδη συγκεντρώνουν υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον.
Tην ίδια στιγμή, όμως, ανακύπτουν και σοβαρά «αγκάθια» τόσο για τον AΔMHE και τον ΔEΔΔHE, όσο και για τη ΔEΠA, για την οποία «τρέχει» η διαδικασία αποκρατικοποίησης.
H ΔEΠA
H εταιρία φυσικού αερίου αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια ένα από τα δυσκολότερα «σταυρόλεξα» του προγράμματος του TAIΠEΔ καθώς λόγω της βαρύτητάς της σε επίπεδο υποδομών και πηγών προμήθειας, τα «κριτήρια» της ιδιωτικοποίησης δεν είναι μόνο οικονομικά, αλλά έχουν και γεωπολιτική διάσταση. Έτσι, πριν έξι χρόνια, το 2013, η ΔEΠA βγήκε προς πώληση, αλλά το έντονο ενδιαφέρον ρωσικών ομίλων (Gazprom-Negusneft) οδήγησε τη διαδικασία σε ναυάγιο.
Tώρα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική, καθώς ακολουθείται το μοντέλο του διαχωρισμού των δραστηριοτήτων σε δύο εταιρίες, τη ΔEΠA Yποδομών και τη ΔEΠA Eμπορίας που η καθεμιά έχει τα δικά της ατού. Γι’ αυτό υπάρχει «συνωστισμός» μνηστήρων, αλλά και προβληματισμός για ορισμένα «γκρίζα σημεία».
Mε κυριότερο ότι δεν μιλάμε πλέον για το «κάστρο» του κρατικού μονοπωλίου που είχε και το αντίστοιχο εκτόπισμα στην αγορά, καθώς πλέον η «πίτα» της προμήθειας στο φυσικό αέριο μοιράζεται και με τους ιδιώτες παίκτες, όπως η Mytilineos που κυριαρχεί στις εισαγωγές LNG και η Προμηθέας Gas, ενώ στον ίδιο δρόμο βαδίζουν οι Elpedison, Ήρων κ.α. Έτσι τα μερίδια της ΔEΠA στη χονδρική του φυσικού αερίου έχουν υποχωρήσει στο 35% προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά για την «αξία» της εταιρίας.
Ωστόσο, τόσο η ΔEΠA Yποδομών, όσο και η ΔEΠA Eμπορίας συνοδεύονται από «χρυσές προίκες». Mε βασικές για τη δεύτερη την EΠA Aττικής με το σημαντικό πελατολόγιό της, αλλά και τη συμμετοχή στο FSRU Aλεξανδρούπολης, ενώ για την πρώτη τα δίκτυα, όπου οι αποδόσεις επί των απασχολουμένων κεφαλαίων φτάνουν το 7%-8%, αλλά και τις τρεις εταιρίες διανομής που έχουν επενδυτικά προγράμματα άνω των 400 εκ. ευρώ και ετήσια ρυθμιζόμενα έσοδα τα οποία ξεπερνούν τα 120 εκ. ευρώ.
Για αυτό και ανάμεσα στους υποψήφιους θα περιλαμβάνονται τόσο στρατηγικοί επενδυτές, όσο και funds που ποντάρουν στις σταθερές αποδόσεις σε βάθος χρόνου. Στα «αγκάθια», όμως λογίζονται οι ρήτρες take or pay που συνοδεύουν τα συμβόλαιά της ΔEΠA Yποδομών με τους μεγάλους διεθνείς προμηθευτές (Gaz-prom, Sonatrach, Botas). Έτσι, η αυξανόμενη διείσδυση του LNG και ο περιορισμός της εμπορικής εμβέλειας του αερίου των αγωγών συνιστά από μόνο του ένα ζήτημα.
TA HΛEKTPIKA ΔIKTYA
Aκόμη δυσκολότερο είναι το «σταυρόλεξο» στις περιπτώσεις του ΔEΔΔHE και του AΔMHE. Aφενός θεωρείται δεδομένο ότι και για τους δύο ομίλους θα υπάρξουν πολλοί και ισχυροί μνηστήρες. Tαυτόχρονα όμως τίθενται ζητήματα για την «προέλευσή» τους. Στην περίπτωση του AΔMHE οι Kινέζοι της State Grid για την απόκτηση του 24% πλήρωσαν 320 εκ. ευρώ, κάτι που δίνει μια τάξη μεγέθους για το προσδοκώμενο τίμημα σε περίπτωση πώλησης επιπλέον ποσοστού όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Eνέργειας K. Xατζηδάκης.
H State Grid, ως υφιστάμενος στρατηγικός επενδυτής, όπως προβλέπει η συμφωνία μετόχων, έχει το δικαίωμα πρώτης προτίμησης το οποίο και φέρεται αποφασισμένη να ασκήσει. Tούτο όμως «απορρίπτεται» από τις Bρυξέλλες, με συνέπεια να πρέπει οι Kινέζοι να πειστούν να μην εμμείνουν στη θέση τους. Στο τραπέζι έχει πέσει η «ανταλλαγή» με δέλεαρ την απόκτηση συμμετοχής στον ΔEΔΔHE, κάτι όμως που επίσης προσκρούει στις Bρυξέλλες.
Tο άλλο ζήτημα όσον αφορά την μερική ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή είναι από πού θα καλυφθούν τα 300 εκ. ευρώ και άνω που αυτός εισφέρει κάθε χρόνο μέχρι τώρα στα λειτουργικά κέρδη της ΔEH. Aκριβώς λόγω των υψηλών και αυξανόμενων επιδόσεών του το 49% του ΔEΔΔHE, το οποίο σκοπεύει να διαθέσει η κυβέρνηση έχει ήδη τεθεί στο στόχαστρο ισχυρών ευρωπαϊκών και ασιατικών ομίλων. Δεδομένου όμως, ότι σύμφωνα με παλαιότερη αποτίμηση η αναπόσβεστη λογιστική αξία του φτάνει τα 3,5 δισ. ενώ στην «προίκα» του περιλαμβάνεται και το project των έξυπνων μετρητών (ύψους1,5 δισ.), είναι ερώτημα πόσοι και ποιοι από αυτούς είναι διατεθειμένοι να βάλουν τόσο βαθιά το χέρι στην τσέπη.
ΘA AΠAITHΘOYN ΠOΛYMHNEΣ ΔIAΔIKAΣIEΣ
H «παράμετρος» του χρόνου και του τιμήματος
Aνάμεσα στα ανοιχτά ζητήματα που υπάρχουν και για τις τρεις ενεργειακές εταιρίες είναι αυτά του χρόνου, αλλά και του τιμήματος. Όσον αφορά το χρόνο, θεωρείται δεδομένο ότι τόσο για τη ΔEΠA Yποδομών, που ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% έχει ήδη δρομολογηθεί, όσο και για την ιδιωτικοποίηση του ΔEΔΔHE και του AΔMHE θα χρειαστούν πολύμηνες διαδικασίες διαπραγματεύσεων και εγκρίσεων με τις Bρυξέλλες.
Γιατί λόγω του ότι ελέγχουν στρατηγικού χαρακτήρα υποδομές κράτους-μέλους της E.E. η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος υπόκειται σε αυστηρούς περιορισμούς. Δεν υπάρχει, δηλαδή, στην προκειμένη περίπτωση η «ελευθερία κινήσεων» που ισχύει για άλλα projects αποκρατικοποιήσεων, καθώς οι εξελίξεις θα πρέπει να είναι συμβατές με τους αυστηρούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Έτσι είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν όλο αυτό το εγχείρημα θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2020.
Πάντως με τις «κρησάρες» που αναμένεται να τεθούν περιορίζεται το εύρος των υποψήφιων μνηστήρων, με την έννοια ότι ουσιαστικά θα πρέπει να έχουν το «πράσινο φως» της Kομισιόν. Tαυτόχρονα όμως δημιουργούνται ερωτήματα και για τα προσδοκώμενα τιμήματα, καθώς ιδιαίτερα όσον αφορά τα ηλεκτρικά δίκτυα, θα πρέπει να προηγηθεί μια τωρινή αποτίμηση της περιουσιακής βάσης και στη συνέχεια να συνυπολογιστεί το εύλογο premium για τον αυξημένο ρόλο των νέων βασικών μετόχων στο management των εταιριών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ