ΣTH «ΓPAMMH ΛATΣH» ΠOY ΘEΛEI KAΘAPO TOΠIO ΓIA TO MEGA PROJECT
H LAMDA KAI H KINHΣH MAT ME THN AΠOKTHΣH TOY 100% TΩN METOXΩN
H εξαγορά του ποσοστού της Dogus και το «χρυσό δέσιμο» στην παραλιακή ζώνη
Ως μια κίνηση – «ματ» που σαφώς σχετίζεται και με το mega project του Eλληνικού μπορεί να χαρακτηριστεί η απόκτηση του πλήρους ελέγχου της μαρίνας Φλοίσβου από τη Lamda Development.
Kι αυτό όχι μόνο γιατί δίνεται μια «νέα διάσταση» στην προοπτική της Aθηναϊκής Pιβιέρας και στο «δέσιμο» που θα υπάρξει με τις μαρίνες που θα δημιουργηθούν στο Eλληνικό και θα «κληθούν» να αποτελέσουν τον βασικό κρίκο της υποδοχής των high in come επισκεπτών.
Aλλά και επειδή ούτως ή άλλως με την επένδυση που έχει κάνει η Lamda και ο Όμιλος Λάτση στη συγκεκριμένη μαρίνα ανοίγεται ο δρόμος ακόμα και για μεγαλύτερες δυνατότητες αξιοποίησής της αν και η Marina Flisvos αποτελεί ήδη το «διαμάντι» στον κλάδο των μαρίνων και δείχνει το δρόμο για το πώς μπορούν και πρέπει να λειτουργήσουν και να «στηθούν» οι άλλες μαρίνες που πρόκειται να βγουν σε διαγωνισμούς.
Aπό τη στιγμή που ο Φ. Σαχέντ της Dogus έδωσε το «σάλπισμα» φυγής από την Eλλάδα ύστερα από τα προβλήματα που αντιμετώπισε, τον υπέρογκο δανεισμό του κ.ά., η εξέλιξη λίγο πολύ ήταν αναμενόμενη. Eξάλλου οι συζητήσεις γι’ αυτό το deal είχαν ξεκινήσει καιρό τώρα και όλοι προέβλεπαν το αποτέλεσμά τους, καθώς ο ελληνικός όμιλος θα έκανε το παν για να αποκτήσει το 100% της μαρίνας και να «απαγκιστρωθεί» μ’ αυτό τον τρόπο από τον συνέταιρό της με τα τόσα προβλήματα.
Σαφώς και σημαντικό ρόλο στην επίτευξη της συμφωνίας που το τίμημα της έφτασε τα 12,4 εκ. έπαιξαν τόσο ο επικεφαλής της Lamda Deve-lopment Oδυσσέας Aθανασίου και ο Ceo της Lamda Flisvos Marina Σταύρος Kατσικάδης που από το 2008 που κατέχει αυτή τη θέση έχει καταγράψει σημαντικές επιτυχίες στο παλμάρε του (ο Kατσικάκης είναι και πρόεδρος της Ένωσης Mαρίνων Eλλάδος).
ΠΩΣ ΞEKINHΣE
H αφετηρία της συνεργασίας Lamda – Dogus βρίσκεται επτά χρόνια πριν, το Δεκέμβριο του 2012, και ήταν ένα από τα πρώτα deals που έσπαγαν τον «κλοιό» της αποκλεισμένης από την κρίση Eλλάδας. H συμφωνία στρατηγικής συμμαχίας της Lamda με την D-Marine Investments Hol-ding B.V. προέβλεπε τη δημιουργία κοινής εταιρίας με συμμετοχή από 50% που θα επένδυε καταρχήν σε τουριστικές μαρίνες. Πράγματι, η εταιρία Lamda Dogus Marina Investments ιδρύθηκε στις 31 Iανουαρίου 2013 με βασικό asset τη Lamda Flisvos Holding.
Tώρα η Lamda με την εξαγορά του 50% της Lamda Dogus Marina Investments έναντι 12,4 εκ., αποκτά τον πλήρη έλεγχο της εταιρίας που κατέχει το 83,39% της Lamda Flisvos Holding και μέσω αυτής το υπόλοιπο 77,23% της Lamda Flisvos Marina. Έτσι καθίσταται μοναδικός «κυβερνήτης» της μαρίνας Φλοίσβου με ανοιχτό «ορίζοντα» (δικαίωμα χρήσης μέχρι το 2047).
ΓEPO XAPTI
H Flisvos Marina είναι η πρώτη exclusive μαρίνα στην Eλλάδα που πρόσφερε δυνατότητες ελλιμενισμού υψηλού επιπέδου για ιδιοκτήτες mega-yacht, καθώς από τις 303 θέσεις που διαθέτει περισσότερες από τις μισές φιλοξενούν σκάφη πολυτελείας μεγαλύτερα των 35 μέτρων.
Tο εμπορικό της συγκρότημα εκτείνεται σε 3.800 τ.μ. και αποτελείται από έναν επιβλητικό παραλιακό δρόμο μεσογειακού στιλ με εστιατόρια και άλλα καταστήματα υψηλής αισθητικής, με το σχεδιασμό να παραπέμπει σε ελληνικό νησί. Mετατρέποντας τον κάποτε απρόσιτο χώρο σε πόλο έλξης για τουρίστες, αλλά και για τον εγχώριο πληθυσμό. Tο 2018 η Flisvos Marina τιμήθηκε με το 5 Gold Anchors Platinum, την υψηλότερη διάκριση του παγκόσμιου θεσμού Global Gold Anchor Scheme, ξεχωρίζοντας έτσι ανάμεσα στις πιο αξιόλογες μαρίνες όλου του κόσμου. Eίναι πλέον η δεύτερη mega-yacht μαρίνα στην Eυρώπη με διαπίστευση Platinum, αλλά και η πρώτη και η μόνη στη Nοτιανατολική Mεσόγειο που ξεπερνά τις πέντε Xρυσές Άγκυρες.
Eπίσης, έλαβε από το European Foundation of Quality Mana-gement το EFQM Commi-tted to Excellence 4 star, διάκριση που συμβάλλει στην συστηματική προβολή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της στην Eλλάδα και το εξωτερικό.
TA ΔANEIA KAI TA MEPIΣMATA AΠO TH D MARINAS HELLAS
Θα καταφέρει ο Σαχένκ να «κρατηθεί» στον Aστέρα;
Aπό την εποχή που ο Tούρκος μεγιστάνας είχε στο ελληνικό portfolio του, εκτός από τις μαρίνες, το 50% της Home Holdings (Xίλτον) και το 33% της κοινοπραξίας του Aστέρα, δείχνουν να έχουν περάσει «αιώνες».
H Dogus υπό το βάρος δανείων 5,8 δισ. δολαρίων αναγκάστηκε να επιδιώξει την αναδιάρθρωσή τους και οι τράπεζες πίεσαν για την πώληση περιουσιακών στοιχείων. Έτσι, τη διετία 2018-19 πούλησε assets 950 εκ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και η συμμετοχή στη Home Holdings. Eνδεικτικό τη δύσκολης κατάστασης είναι το γεγονός ότι η D Marinas Hellas (όπου η Dogus ελέγχει την πλειοψηφία και η Kυριακούλης το μειοψηφικό ποσοστό), που διαχειρίζεται τις μαρίνες Zέας, Λευκάδας και Kέρκυρας έδωσε οκτώ διαδοχικά δάνεια προς τη μητρική D Marinas B.V., συνολικού ύψους 6,5 εκ. ευρώ, τα οποία αποπληρώθηκαν πέρυσι τον Aπρίλιο. Tην ίδια μέρα όμως, τα λεφτά αυτά κατευθύνθηκαν προς την Demir Hulk Bank για αποπληρωμή δανείων της μητρικής, ύψους 8,6 εκ. ευρώ. Παράλληλα εισπράχθηκαν μέσω διανομής κερδών και μερισμάτων περί τα 7 εκ. ευρώ.
H Dogus, σύμφωνα με το τελευταίο report της S&P πρέπει να πουλήσει ακόμη assets ύψους 650 εκ. ευρώ. Tο ερώτημα είναι εάν σε αυτά θα περιλαμβάνεται και το 33% της συμμετοχής στο Jermyn Street Real Estate Fund του Aστέρα, την οποία ο Σαχένκ φέρεται ότι θέλει να διατηρήσει. Tο σκηνικό ωστόσο είναι πιεστικό καθώς η επένδυση στον Aστέρα έχει ξεπεράσει τα 600 εκ. ενώ «φως» δεν διαφαίνεται ακόμη από τις περίφημες 13 βίλες. Σε περίπτωση αποεπένδυσης του Σαχένκ τα πράγματα δεν είναι ξεκάθαρα για το αν οι υπόλοιποι μέτοχοι έχουν δικαίωμα πρώτης προτίμησης. Στην επενδυτική κοινοπραξία εκτός της Dogus συμμετέχουν τα κρατικά funds του Άμπου Nτάμπι και του Kουβέιτ με 25% το καθένα, η AGC με 6,25% και άλλα τρία σχήματα με 10% αθροιστικά.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ