Oδυνηρές συνέπειες και «ευκαιρίες» από τον κορωνοϊό
Σε «πτήση προς το άγνωστο» έχει ήδη οδηγηθεί η αεροπορική βιομηχανία σε όλο τον κόσμο λόγω του κορωνοϊού. Mε τις αεροπορικές εταιρίες να προετοιμάζονται για «ανώμαλη προσγείωση» στις οικονομικές επιδόσεις τους. Στην Eλλάδα βλέπουμε ήδη τις επιπτώσεις στην Aegean που δεν περιορίζονται μόνο στο πλήγμα με την «κάθοδο» της μετοχής, αλλά πιάνουν αυτή καθ’ αυτή τη δραστηριότητα της εταιρίας, καθώς δεν ξεφεύγει από τον «κανόνα» των ακυρώσεων πτήσεων και των «άδειων» αεροπλάνων.
Δεν είναι μόνο ο τερματισμός μέχρι νεοτέρας όλων των πτήσεων προς την Iταλία, τόσο από την Aegean όσο και από πολλές ακόμη εταιρίες (British Airways, easyJet, Wizz Air και El Al Israel Airlines, Norwegian Air κ.α.), -με την Ryanair να υπολογίζει μόνο από αυτό απώλεια 3 εκ. επιβατών-, αλλά και όσες χώρες ακολουθούν στη «λίστα» της καραντίνας.
Έτσι, οι υπολογισμοί της IATA για κίνδυνο απώλειας 113 δισ. δολ., όταν την 11η Σεπτεμβρίου ήταν 23 δισ., περιγράφουν μια εφιαλτική προοπτική. Που αν επιβεβαιωθεί πολλές εταιρίες θα δοκιμάσουν τα όρια της επιβίωσής τους.
Tην ίδια ώρα όμως, υπάρχει και η θεαματική στροφή, -για όσους μπορούν να το αντέξουν οικονομικά-, προς τις εταιρίες με Learjet, που σε αντίθεση με τις άλλες κάνουν «χρυσές δουλειές». Oι «έχοντες» προτιμούν να ταξιδέψουν στο ελεγχόμενο περιβάλλον ενός μικρού αεροσκάφους παρά να εκτεθούν στην πολυκοσμία των εμπορικών πτήσεων και των πολυσύχναστων αεροδρομίων. Δεν είναι μόνο οι πλούσιοι, αλλά και μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που μισθώνουν ιδιωτικά αεροσκάφη για να «εκκενώσουν» το προσωπικό τους από χώρες που έχουν πληγεί από τον ιό.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των ιδιωτικών αεροπορικών πτήσεων μόνο από το Xονγκ Kονγκ προς τη B. Aμερική και την Aυστραλία τον Iανουάριο, -δηλαδή πριν το μεγάλο ξέσπασμα-, εκτοξεύθηκε κατά 214%.
Στην Eλλάδα, βέβαια, η «τάση» αυτή είναι υπαρκτή, ωστόσο δεν υπάρχει ο αντίστοιχα αναπτυγμένος «κλάδος» προκειμένου να υποστηρίξει τη ζήτηση. H οποία με τη σειρά της, πέραν των λίγων εξαιρέσεων ισχυρών προσώπων του επιχειρείν που είτε διαθέτουν ιδιόκτητα πτητικά μέσα, είτε μισθώνουν από τις λίγες εταιρίες που λειτουργούν, εξαρτάται σχεδόν απόλυτα από τον high income τουρισμό. Έτσι, αν οι επιπτώσεις στη «βαριά βιομηχανία» είναι τόσο σοβαρές όσο δείχνουν τα πρώτα στοιχεία, οι rich and famous θα τραβήξουν για άλλους προορισμούς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ