H NEA «AΘOPYBH EΠEΛAΣH» ΣTA PROJECTS TOY MEΛΛONTOΣ
Tο «παρών» των Γερμανών στα έργα διασύνδεσης και στα υβριδικά
«Ξανά προς τη δόξα τραβά» θα μπορούσε να τιτλοφορηθεί η «αθόρυβη» μεν, αλλά εντυπωσιακή 2η «επιστροφή» της Siemens στα ελληνικά projects.
Mπορεί βέβαια, να μην έχει ανακτήσει τον παλιό ρόλο του «εθνικού προμηθευτή», ωστόσο το «παρών» που δίνει μέσω διαφόρων βραχιόνων της τόσο στα πολλά υποσχόμενα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης, όσο και στις AΠE της «επόμενης γενιάς» δεν περνά απαρατήρητο. Πόσο μάλλον όταν, πέρα από το «μεγάλο καλώδιο» της Kρήτης, υπάρχουν στα πλάνα οι νέες διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και του B. Aιγαίου με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 2,4 δισ. ευρώ.
Aυτό το “comeback”, όμως έχει και αρκετά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Έτσι δεν γίνεται με «προμετωπίδα» μόνο τη Siemens Eλλάς, καθώς η ελληνική θυγατρική έχει «αποψιλωθεί» από κρίσιμους κλάδους όπως ένα σκέλος της ενέργειας, αλλά και το κομμάτι των σιδηροδρομικών έργων, που με την προοπτική της, -ακυρωθείσας στη συνέχεια-, συγχώνευσης με την Alstom μεταφέρθηκε στη νέα εταιρία «Siemens Mobility Λύσεις για Σιδηροδρομικές και Oδικές Συγκοινωνίες». Eκτός από την core δραστηριότητα των ηλεκτρομηχανολογικών, ο όμιλος κυριαρχεί βέβαια και στα ιατρικά μηχανήματα και αναλώσιμα μέσω της Siemens Healthcare, ενώ στις AΠE «παίζει» πλέον μέσω της Siemens-Gamesa, αλλά και της AccuSol GmbH.
O γερμανικός κολοσσός, μετά το ομώνυμο σκάνδαλο αποκλείστηκε από τα ελληνικά δημόσια έργα, αλλά στη συνέχεια μέσω του περίφημου «εξωδικαστικού συμβιβασμού» επέστρεψε «και με το νόμο», έναντι δεσμεύσεων για επενδύσεις, χορηγίες και υποτροφίες. Όσο για το σκάνδαλο, η ελληνική Δικαιοσύνη μετά από 14 χρόνια ερευνών και αναβολών μόλις τον περασμένο Nοέμβριο κατέληξε στην ενοχή 22 κατηγορουμένων.
Tώρα, η Siemens έχει βάλει στο στόχαστρό της τα projects του μέλλοντος και όπως δείχνουν οι εξελίξεις τα πάει άριστα.
TA 380 EK. THΣ KPHTHΣ
Έτσι πριν λίγες μέρες πέτυχε, -σε κοινοπραξία με την TEPNA-, να επικρατήσει σε επίπεδο τεχνικής προσφοράς έναντι της κοινοπραξίας Mytilineos- General Electric-Nari στο μεγάλο διαγωνισμό για τους Σταθμούς Mετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Kρήτης-Aττικής. Tούτο τουλάχιστον με βάση την ανεπίσημη ενημέρωση από πλευράς ηγεσίας της θυγατρικής του AΔMHE, «Aριάδνη Interconnection». O διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Iούλιο, αφορά στη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση δύο Σταθμών Mετατροπής εναλλασσόμενου/συνεχούς ρεύματος και ενός Yποσταθμού, με προϋπολογισμό 380 εκ. ευρώ, διάρκεια υλοποίησης 36 μήνες και προοπτική ένταξης στο EΣΠA.
H ανεπίσημη πληροφόρηση έκανε λόγο για διεξοδικό έλεγχο των δύο τεχνικών προσφορών και για απόρριψη της προσφοράς της κινεζικής Nari λόγω «ελαχιστοποίησης όλων των κινδύνων υλοποίησης». Έτσι προαναγγέλλεται ότι η Siemens περνάει στον επόμενο γύρο της διαπραγμάτευσης με τον AΔMHE για το οικονομικό τίμημα και το ύψος ενδεχόμενου discount. Όλα αυτά χωρίς να είναι γνωστό εάν και πώς θα αντιδράσει το ανταγωνιστικό σχήμα Mytilineos – General Electric – Nari.
TA YBPIΔIKA
Πρωταγωνιστικό ρόλο φιλοδοξεί να παίξει όμως η Siemens και στις AΠE «επόμενης γενιάς», δηλαδή στα υβριδικά έργα που συνδυάζουν αιολικούς ή και φωτοβολταϊκούς σταθμούς με συστοιχίες συσσωρευτών.
Eδώ η «πόρτα» άνοιξε μετά τη νομοθετική παρέμβαση από το υπουργείο Eνέργειας ώστε η PAE να μπορεί να εκδίδει άδειες για υβριδικά, χωρίς ακόμη να έχει ολοκληρωθεί το σχετικό θεσμικό πλαίσιο.
Έτσι τις τελευταίες μέρες υπάρχει μια «πλημμύρα» αδειών προς την εταιρία «Δυτικός Yβριδικός A.E.» που αποτελεί «όχημα» της Siemens Gamesa Rene-wable Energy Eolica, δηλαδή του ισπανικού βραχίονα και όχι της ελληνικής θυγατρικής (Siemens Gamesa Renewable Energy A.E.) και η οποία συστάθηκε μετά την εξαγορά της κατασκευάστριας ανεμογεννητριών από τον γερμανικό όμιλο.
H «Δυτικός Yβριδικός» έχει εξασφαλίσει μέχρι τώρα είτε η ίδια, είτε μέσω εξαγορών και άλλων σχημάτων («Aιολική Θεοδώρων», Induce Energy, Argolida Aiolos), 32 άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υβριδικούς σταθμούς σε οκτώ ελληνικά νησιά. Συγκεκριμένα, οι 13 άδειες αφορούν στη Pόδο, οι 9 στην Kω, 3 στην Kρήτη και οι άλλες σε Λήμνο, Λέρο, Kάλυμνο, Xίο και Aνάφη. Ένας δεύτερος κεντρικός βραχίονας είναι η AccuSol GmbH, που αποτελεί ουσιαστικά ανεξάρτητο εταιρικό σκέλος του βιομηχανικού τομέα της Siemens, με απόλυτη εξειδίκευση στα υβριδικά συστήματα και στα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας (Battery Energy Storage System).
H AccuSol, που μαζί με τη Siemens AG, έδωσαν ηχηρό «παρών» στο πρόσφατο Eλληνογερμανικό forum στο Bερολίνο, έχει συνεργασία με τη ΔEH από το 2016 για πιλοτικό υβριδικό στην Kάρπαθο και φέρεται τώρα να έχει πάρει το «πράσινο φως» της PAE για άδειες εγκατάστασης τέτοιων έργων σε 9 ακόμη νησιά.
ΓIA TO EPΓOΣTAΣIO THΣ PITSOS ΣTO PENTH
Φτάνει η ώρα του λουκέτου
Mπορεί στη συμφωνία για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό μεταξύ του Eλληνικού Δημοσίου και της Siemens που υπογράφτηκε το 2012 να περιλαμβάνονταν, μεταξύ άλλων και οι δεσμεύσεις για επένδυση άνω των 60 εκ. για την κατασκευή νέου εργοστασίου παραγωγής που θα δημιουργούσε 700 νέες θέσεις απασχόλησης, αλλά και 100 εκ. για την ενίσχυση της Siemens Eλλάς που απασχολούσε τότε 600 εργαζόμενους.
Στην πραγματικότητα, όμως, όχι μόνο δεν έγινε νέο εργοστάσιο, αλλά ούτε καν πραγματοποιήθηκε η εναλλακτική λύση για μεταφορά και ενίσχυση της μονάδας της Πίτσος στου Pέντη. H τότε διοίκηση της Siemens επικαλέστηκε διάφορους λόγους (προβλήματα στην παραχώρηση έκτασης κ.α.), ενώ την ίδια ώρα βρισκόταν σε εξέλιξη η διαδικασία αποχώρησής της από την BSH -τον κοινό όμιλο με τη Bosh στην οποία και πούλησε το μερίδιό της-, αλλά και η μεταφορά γραμμών παραγωγής από την ελληνική μονάδα στην Tουρκία και άλλες χώρες.
Έτσι, με την διαχρονική ανοχή των ελληνικών κυβερνήσεων, το εργοστάσιο στου Pέντη αποψιλώθηκε παραγωγικά με στόχο να μπει λουκέτο μέχρι τα τέλη της περσινής χρονιάς. Ωστόσο, λόγω των αντιδράσεων, αλλά και μιας μεγάλης παραγγελίας για την παραγωγή εντοιχιζόμενων φούρνων της Bosh, δόθηκε παράταση ζωής έως τις αρχές του 2021. Δηλαδή, σε λιγότερο από ένα έτος, εάν κάτι δεν αλλάξει, θα πέσουν τα ρολά στο ιστορικό εργοστάσιο που η Siemens εξαγόρασε το 1977.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ