ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ COURIER ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΟΥΝ ΣΤΗ ΖΗΤΗΣΗ
Ανέστειλαν προσωρινά τις online παραγγελίες στα e-shops τους Jumbo, Μουστάκας, Ζαχαριάς κ.α.
«Σύντομα και πάλι μαζί. Λόγω του μεγάλου όγκου παραγγελιών, αναστέλλουμε προσωρινά τη δυνατότητα παραγγελίας στο e-shop μας. Κάνουμε το καλύτερο δυνατόν ώστε να λάβετε το συντομότερο τις εκκρεμείς παραγγελίες σας και θα είμαστε σύντομα και πάλι κοντά σας! Ευχαριστούμε για την κατανόηση». Με αυτό το σύντομο μήνυμα, η ιστοσελίδα του καταστήματος παιχνιδιών «Μουστάκας», ενημέρωνε, χθες, τους πελάτες ότι «παγώνει» τις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Στον έτερο μεγάλο παίκτη της αγοράς παιχνιδιών, τη Jumbo, το ίδιο μήνυμα. Στο «Ζαχαριά», το ίδιο.
Στις μέρες της καραντίνας για την καταπολέμηση του κορωνοϊού, τις μέρες που οι περισσότερες επιχειρήσεις καταγράφουν καταστροφικές απώλειες, ο κλάδος των παιχνιδιών γνωρίζει δόξες… εορτών. Οι παραγγελίες που δέχονται τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα είναι τόσες πολλές, που, ενώ αρχικά ενημέρωναν πως θα χρειαστούν διάστημα ως και 16 ημερών για να παραδοθούν, τώρα «παγώνουν». Ο λόγος, είναι ότι ο όγκος των προς διανομή παραγγελθέντων παιχνιδιών είναι τόσο μεγάλος, που ούτε οι εταιρίες ταχυμεταφορών -με τις οποίες συνεργάζονται τα μεγάλα παιχνιδάδικα- μπορούν να ανταποκριθούν!
Αγορά 250 εκατ. ευρώ
Με τις οικογένειες απομονωμένες στο σπίτι και τα σχολεία κλειστά, οι γονείς αναζητούν τρόπους για να διατηρήσουν τα παιδιά απασχολημένα και -κυρίως- χαρούμενα. Τα ηλεκτρονικά, τα ταμπλετ και οι υπολογιστές είναι μια λύση, όμως οι περισσότεροι αναζητούν κάτι πιο δημιουργικό και ενδεχομένως πιο διασκεδαστικό για να περάσουν την ώρα τους με τα παιδιά.
Με τα καταστήματα να είναι κλειστά και τις… βόλτες να απαγορεύονται, οι πωλήσεις επιτραπέζιων -που διασκεδάζουν όλη την οικογένεια- έχουν εκτοξευθεί, μαζί με άλλα παιχνίδια που προτιμούν τα παιδιά. Οι γιορτές του Πάσχα, άλλωστε, ήταν ήδη κοντά και η αγορά παιχνιδιών είχε αρχίσει να προετοιμάζεται με νέες παραλαβές προϊόντων, όπως το ίδιο έκαναν και οι οικογένειες, σχεδιάζοντας τα δώρα για τα παιδιά. Αυτό το οποίο δεν περίμεναν ωστόσο οι επαγγελματίες του κλάδου, ήταν ότι ο όγκος των παραγγελιών από τα online shops των παιχνιδάδικων θα ήταν τόσο μεγάλος, που και οι εταιρίες courier οι οποίες ανέλαβαν τη δουλειά, θα… σήκωναν τα χέρια ψηλά.
Το πρόβλημα εντοπίζεται και στο γεγονός ότι οι εταιρίες ταχυμεταφορών έχουν ουσιαστικά αναλάβει τις διανομές του συνόλου του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων και των μικρότερων «παικτών», καθώς και τις παραδόσεις προϊόντων από άλλους κλάδους, όπως τα σούπερ μάρκετ, γεγονός που έχει προκαλέσει «έμφραγμα» στους διανομείς. Κατά κάποιους παράγοντες της αγοράς, ωστόσο, η αναστολή της λειτουργίας των e-shops πολλών από τα κύρια καταστήματα πώλησης παιχνιδιών, δεν μπορεί να είναι ενδεικτική της πραγματικής εικόνας.
Κι αυτό γιατί, όπως σημειώνουν, στις online παραγγελίες προστίθεται ένας μεγάλος αριθμός πελατών που θα αγόραζε με φυσική παρουσία, καθώς και ότι επισπεύσθηκαν οι παραγγελίες των εορτών. Υπάρχει αισιοδοξία ότι η βελτίωση του καιρού το επόμενο διάστημα θα λειτουργήσει αντισταθμιστικά των πιέσεων και τελικά οι προβλέψεις για συνολική πτώση του τζίρου, που φτάνουν έως και το 7%, δε θα επαληθευτούν.
Μετά από το τέλος της καραντίνας θα γίνει η αληθινή αποτίμηση, σημειώνουν, για μια αγορά το μέγεθος της οποίας υπολογίζεται πως ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ, αλλά παραμένει εν πολλοίς ανεξακρίβωτο, καθώς τα παιχνίδια διατίθενται μέσα από ένα γιγαντιαίο πλήθος καναλιών. Leaders στους retailers παιχνιδιών είναι η «Μουστάκας» με κύκλο εργασιών 55,5 εκατ. ευρώ, η οποία ελέγχει μερίδιο περίπου 20% της αγοράς, η Ζαχαριάς, αλλά και η Jumbo, η οποία ωστόσο διαθέτει προϊόντα που δεν αφορούν αμιγώς παιχνίδι, αλλά βάσει των εταιρικών στοιχείων της τζιράρει περίπου 161 εκατ. ευρώ, άρα ελέγχει μερίδιο περίπου 32% της αγοράς των παιχνιδιών. Το υπόλοιπο 50% είναι κατακερματισμένο, αλλά σε ολοένα και λιγότερες επιχειρήσεις.
«Έκρηξη» και στα ηλεκτρονικά
Τα κλειστά φυσικά καταστήματα και η καραντίνα έχουν φέρει «έκρηξη» πωλήσεων και στα καταστήματα ηλεκτρονικών συσκευών. Η μεγάλη ζήτηση από τα online καταστήματά τους και η μειωμένη ροή ανταλλακτικών και προϊόντων από την Κίνα έχουν προκαλέσει και σε αυτό τον κλάδο ένα μίνι «έμφραγμα», με αποτέλεσμα κάποιοι να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν.
Σε έναν από τους leaders του κλάδου, την «Πλαίσιο», ο διευθύνων σύμβουλος, Γιώργος Γεράρδος, ενημέρωνε χθες πως «το Πλαίσιο δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα. Διέθετε αποθέματα για να εξυπηρετήσει την πελατεία του αρχικά και τώρα που σταδιακά αποκαθίσταται η ροή προϊόντων από την Κίνα έχει καλύψει τις ανάγκες του σε προϊόντα και δεν έχει ελλείψεις.
Εξυπηρετεί κανονικά τους πελάτες του». Με τα επιτραπέζια να φτάνουν στα όρια της… εξάντλησης, μεγάλες «δόξες» γνωρίζουν αυτές τις μέρες και τα προϊόντα gaming, ωθώντας ανοδικά τις πωλήσεις οικιακού εξοπλισμού (φορητοί υπολογιστές, εκτυπωτές), όπως και ψυχαγωγίας (τηλεοράσεις, κονσόλες παιχνιδιών).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ