Η ανοιχτή σύγκρουση για την Airbus, τα 5 εκατ. στερλίνες που δίνει σε whistleblower, οι στόχοι του
Στις 10 το πρωί της Παρασκευής 22 Μαϊου, στο Λούτον του Λονδίνου, όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της αεροπορικής εταιρίας easyJet, το κλίμα αναμένεται να είναι πολύ φορτισμένο. Εκεί, στη διάρκεια της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων, ο 53χρονος ιδρυτής και κάτοχος του 34% της εταιρίας, Sir Στέλιος Χατζηιωάννου, θα δώσει τη μεγάλη του μάχη, προσδοκώντας την επικράτηση των προτάσεών του από το 50% των μετόχων:
Την ακύρωση της σύμβασης της easyJet με την Airbus, αξίας 4,5 δισεκατ. στερλινών, για την παραγγελία 107 επιπλέον αεροσκαφών και την απομάκρυνση των τεσσάρων επικεφαλής της αεροπορικής από το ΔΣ: Του προέδρου, John Barton, του CEO, Johan Lundgren, του CFO, Andrew Findlay και του μη εκτελεστικού διευθυντή, Andreas Bierwirth.
Παρότι το ΔΣ της easyJet, με ανακοίνωσή του προτείνει στους μετόχους της εταιρίας να καταψηφίσουν την πρόταση του Χατζηιωάννου, ο Sir Stelios έχει φροντίσει να δημιουργήσει κλίμα νωρίτερα. Η ανακοίνωσή του ότι θα προσφέρει αμοιβή ως 5 εκατ. στερλίνες (από την προσωπική του περιουσία) σε έναν whistleblower: Σε όποιον, δηλαδή, του παράσχει χρήσιμες πληροφορίες οι οποίες θα αποδείξουν ότι υπήρξε δωροδοκία, ή (και) σκάνδαλο διαφθοράς στη συμφωνία της easyJet με την Airbus για τα 107 αεροσκάφη, το 2013, που θα οδηγήσουν στην ακύρωσή της.
Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν πως κάτι τέτοιο είναι μάλλον δύσκολο να γίνει, με δεδομένο ότι ο whistleblower θα πρέπει να παράσχει απτές αποδείξεις οι οποίες θα στοιχειοθετούν υπόθεση διαφθοράς, άρα θα πρέπει να είναι insider των δύο εταιριών. Ναι, το κίνητρο είναι μεγάλο, η εγγύηση της εμπιστευτικότητας των πληροφοριών αδιαπραγμάτευτη, αλλά οι πιθανότητες να εμφανιστεί τελικά ο μυστικός πληροφοριοδότης με τα απαραίτητα στοιχεία στα χέρια του, δε μοιάζουν μεγάλες.
Για τον Sir Stelios, ωστόσο, αυτό είναι ένα ακόμα «στοίχημα» στα πολλά που θα πρέπει να κερδίσει, για να βγει νικητής στον «πόλεμο» ο οποίος είναι σε εξέλιξη στην αεροπορική, με τον Χατζηιωάννου να χρησιμοποιεί βαρύτατες εκφράσεις για όσους είναι απέναντί του. Χαρακτηρίζει, για παράδειγμα «αχρείους», τον πρόεδρο και τα μέλη του ΔΣ που υπέγραψαν τη συμφωνία το 2013 χωρίς να πάρουν άλλη προσφορά από τον ανταγωνιστή της Airbus, Boeing και «ειδικούς στη δωροδοκία» την Airbus, αναφερόμενος στην απόφαση του Ιανουαρίου του Ανώτατου Δικαστηρίου του Ηνωμένου Βασιλείου, που καταδίκασε την Airbus για δωροδοκίες στελεχών αεροπορικών εταιριών διεθνώς. Αμερικανικές, βρετανικές και γαλλικές έρευνες, λέει ο Sir, οδήγησαν στην πληρωμή αποζημιώσεων και προστίμων ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ στις κυβερνήσεις χωρών.
Από τον Ιανουάριο ακόμα, ο Sir Stelios ζητάει από το ΔΣ της easyJet να διεξαχθεί ανεξάρτητη έρευνα που θα διερευνήσει το ενδεχόμενο δωροδοκίας από την Airbus στην υπόθεση των παραγγελιών του βρετανικού αερομεταφορέα, αλλά το αίτημά του απορρίπτεται. Καταγγέλλοντας ότι εάν δεν ακυρωθεί η παραγγελία και γίνουν πληρωμές στην Airbus τον επόμενο μήνα, η εταιρία θα ξεμείνει από ρευστό, γεγονός που θα οδηγήσει την εταιρεία σε καθεστώς αφερεγγυότητας και θα απαξιώσει τις μετοχές της, με το στόλο της να μένει καθηλωμένος. Όμως, η οικονομική ζημιά δεν είναι το μόνο, όσο το «Game of Thrones» στη διοίκηση της εταιρίας.
Ο μεγαλομέτοχος της easyJet θεωρεί πως η Airbus «ελέγχει» κάποιους φαινομενικά ανεξάρτητους διαχειριστές κεφαλαίων (όπως τις Invesco, Ninety One και Phoenix Asset Management, τις οποίες χαρακτηρίζει «αχυρανθρώπους της Airbus»), τους οποίους παροτρύνει να επενδύσουν σε μετοχές της easyJet και να επηρεάσουν τη στρατηγική της ώστε να αγοράζει ολοένα και περισσότερα αεροπλάνα από την Airbus.
Με το ΔΣ της εταιρίας να απορρίπτει τις καταγγελίες Χατζηιωάννου (επισημαίνοντας ότι υπάρχει σχετική έκθεση ορκωτού λογιστή) και να προειδοποιεί ότι ακύρωση της συμφωνίας και «ξήλωμα» των μελών του ΔΣ θα επιφέρει κρίση στην εταιρία, καλεί τους μετόχους να ψηφίσουν κατά των προτάσεων του Sir. Όπως δήλωσαν ήδη ότι θα κάνουν οι τρεις προαναφερόμενες εταιρίες που ελέγχουν το 15% της easyJet. Όμως ο Χατζηιωάννου, ξεκαθάρισε πως δεν θα παρέχει ρευστότητα στην easyJet, όσο η συμφωνία με την Airbus εκτελείται. Ποιος θα κερδίσει αυτό το στοίχημα;
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ