EASYJET: H στρατηγική Χατζηιωάννου στο κρίσιμο ΔΣ
Θα ξηλώσει τους επικεφαλής;
Απειλεί ότι θα κόψει τη ρευστότητα
«Σε λίγο, η μετοχή της εταιρίας δεν θα αξίζει τίποτα», προειδοποιείο ιδρυτής
Για τον πολιτισμένο κόσμο, η 6η Ιουνίου είναι μια από τις σημαντικότερες μέρες της παγκόσμιας ιστορίας, αφού είναι η D-Day, η μέρα που άλλαξε την πορεία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Για τον Sir Στέλιο Χατζηιωάννου, η D-Day ίσως της καριέρας του, είναι η 22α Μαΐου του 2020. Είναι η Παρασκευή στην οποία γίνεται η κρίσιμη συνεδρίαση της αεροπορικής εταιρίας χαμηλού κόστους easyJet, την οποία ο ίδιος ίδρυσε. Εκεί, όπου θα κριθεί εάν οι μέτοχοι θα τον ακούσουν, «ξηλώνοντας» το ΔΣ της αεροπορικής και ακυρώνοντας τη συμφωνία – μαμούθ με την Airbus για την προμήθεια 107 αεροσκαφών, αξίας 4,5 δισεκατ. στερλινών.
Μπορεί σήμερα ο Sir να ελέγχει το 34% της εταιρίας, όμως γι’ αυτόν η easyJet είναι κάτι παραπάνω από «μια ακόμα επιχείρηση». Από αυτή ξεκίνησε, παίρνοντας δανεικά 25 εκατ. λίρες από τον πατέρα του, τον αείμνηστο «βασιλιά των τάνκερ», Λουκά Χατζηιώαννου, το 1995, φτιάχνοντας μια εταιρία στην οποία χτίστηκε η αυτοκρατορία της easy και, το κυριότερο, «έσπασε» τα επιχειρηματικά καρτέλ που διατηρούσαν υψηλά το κόστος των αεροπορικών ταξιδιών. Αυτή τη φορά, ο Χατζηιώαννου λέει πως τα βάζει με ένα ακόμα ισχυρότερο καρτέλ, καταγγέλλοντας θεούς και δαίμονες. Και στην easyJet, την ίδια του την εταιρία, καιρό τώρα προετοιμάζονται για αναμέτρηση μαζί του.
Η αναμέτρηση
Στο Λούτον του Λονδίνου, όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της easyJet, σήμερα οι μέτοχοι ψηφίζουν από νωρίς το πρωί. Ο μεγαλύτερος μέτοχος και ιδρυτής της αεροπορικής εταιρίας ζητά την «κεφαλή επί πίνακι» των τεσσάρων επικεφαλής της αεροπορικής από το ΔΣ: Του προέδρου, John Barton, του CEO, Johan Lundgren, του CFO, Andrew Findlay και του μη εκτελεστικού διευθυντή, Andreas Bierwirth.
Αυτούς θεωρεί κύριους υπεύθυνους για την συμφωνία με την Airbus και για το γεγονός ότι δεν ακυρώνεται λόγω της πανδημίας. Εάν γίνουν πληρωμές στην Airbus τον επόμενο μήνα, λέει, η εταιρία θα ξεμείνει από ρευστό, γεγονός που θα οδηγήσει την easyJet σε καθεστώς αφερεγγυότητας και θα απαξιώσει τις μετοχές της. Ο Χατζηιωάννου καταγγέλλει σκάνδαλο και έχει τραβήξει επάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, προσφέροντας 5 εκατ. λίρες από την περιουσία του σε όποιον whistleblower του δώσει στοιχεία ή αποδείξεις οι οποίες θα στοιχειοθετούν υπόθεση διαφθοράς για τη συμφωνία easyJet – Airbus του 2013.
«Αχρείους» χαρακτηρίζει τα μέλη του ΔΣ που ζητά να απομακρυνθούν στο σημερινό ΔΣ της αεροπορικής ο Sir. Και του αρκεί μια απλή πλειοψηφία για να το καταφέρει. Ο CEO, J. Lundgren λέει ότι δεν πρόκειται να καταφέρει κάτι επειδή «έχω μιλήσει με περίπου 45% της μετοχικής βάσης της εταιρίας και, δε θέλω να φανώ αυτάρεσκος, αλλά από αυτούς δεν θα τον στηρίξει κανείς. Ούτε ένας».
Tο έργο του θα είναι δύσκολο, αφού οι advisors ISS, Class Lewis και Pire προτείνουν κατά της ψήφου. Oι Invesco, Phoenix, Ninety One, που ελέγχουν το 17%, έχουν πει ότι θα ψηφίσουν κατά της πρότασής του. Άλλοι μεγαλομέτοχοι, όπως οι BlackRock, State Street και Vamguard σπάνια ψηφίζουν κατά του Δ.Σ. Kατά κάποιους ο Sir «μετρά δυνάμεις» και ετοιμάζεται για τη θύελλ που έρχεται στα οικονομικά!
Βέβαια ο Sir από την πλευρά του λέει για τον σημερινό CEO ότι «ελπίζω η επόμενη δουλειά που θα βρει να τον πληρώνει καλύτερα από τη σημερινή, επειδή αυτή θα τη χάσει πολύ σύντομα». Η δύσκολη εξίσωση για τον Χατζηιωάννου είναι το πώς θα εξασφαλίσει πλειοψηφία.
Αυτό βέβαια, δεν σημαίνει πως δεν έχει άσο στο μανίκι. Ούτε πως η D-Day του θα περιοριστεί -όπως και η απόβαση- σε μια μόνο «μάχη», αυτή της Παρασκευής. Ο Χατζηιωάννου λέει με νόημα πως «οι αχρείοι δεν μας έχουν πει ακόμα πώς μπορούν να σώσουν την easyJet από τη χρεοκοπία και να συνεχίσουν να πληρώνουν την Airbus». Οι μέτοχοι ξέρουν πως η εταιρία είναι «στριμωγμένη» λόγω του κορωνοϊού και ο Sir έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να παρέχει καμία ρευστότητα στην easyJet όσο η συμφωνία με την Airbus παραμένει σε ισχύ. Εάν η πρόβλεψή του ότι σε έναν μήνα η εταιρία θα έχει ξεμείνει από ρευστό, αν πληρώσει τη δόση στην Airbus, πετά το μπαλάκι στο ΔΣ και τους μετόχους:
Από πού θα βρουν κεφάλαια για να μη συντριβεί η easyJet, χωρίς τη συνδρομή του ιδρυτή της; Ο Sir έχει παραιτηθεί από το 2010 από την διοίκηση της εταιρίας, αλλά έχει κερδίσει τη διαμάχη μαζί της, εισπράττοντας μερίσματα και royalties. Τώρα, προειδοποιεί τους μετόχους ότι σύντομα, η μετοχή της easyJet, (η οποία από τις 1.552 λίρες το Φεβρουάριο, έχει καταρρεύσει στις 550) δεν θα αξίζει τίποτα…
ΤΟ HACKING, TO «ΚΥΝΗΓΙ ΚΕΦΑΛΩΝ», ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Σε ακατάσχετη (;) οικονομική αιμορραγία η εταιρία
Την Τρίτη, η easyJet ζήταγε συγνώμη από τους πελάτες της: Αποκάλυπτε ότι μετά από κυβερνοεπίθεση στα συστήματά της, επιτήδειοι απέσπασαν τα προσωπικά στοιχεία (διευθύνσεις, emails κ.α.) 9 εκατομμυρίων πελατών της. Από αυτούς, οι 2.208 ήταν πιο άτυχοι, καθώς τους εκλάπησαν και τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους. Σε πρώτη φάση, είναι ένα βαρύτατο πλήγμα στο γόητρο της εταιρίας που προσδοκά την επανεκκίνηση των πτήσεων για να βάλει κάποια έσοδα στα ταμεία της. Σε δεύτερη, ωστόσο, αυτό το «περιστατικό» είναι ένα ακόμα τεράστιο βάρος στην οικονομική της αιμορραγία.
Αφήνοντας στην άκρη τις αποζημιώσεις που θα αναγκαστεί να δώσει η εταιρία στους 2.208 πελάτες της που έχασαν τις πιστωτικές τους και τις δικαστικές διαμάχες στις οποίες πιθανότατα θα εμπλακεί, η easyJet θα μπει στο στόχαστρο των βρετανικών (και όχι μόνο) Αρχών. Όχι για τη συμφωνία με την Airbus, όπως ζητά ο Sir Stelios, αλλά για την κυβερνοεπίθεση. Στο τελευταίο παρόμοιο παράδειγμα, η British Airways η οποία το 2018 έχασε τα στοιχεία μισού εκατομμυρίων πελατών της από κυβερνοεπίθεση, αναγκάστηκε να πληρώσει πρόστιμο 183 εκατ. στερλινών. Η λογική λέει πως το πρόστιμο εδώ, θα είναι πολλαπλάσιο και μεγάλο το πλήγμα, με δεδομένο ότι τα 6,4 δισ. στερλίνες των περσινών εσόδων δεν θα υπάρχουν φέτος ούτε κατά το ήμισυ…
Δεν υπήρχε χειρότερο timing για να γίνει κάτι τέτοιο. Η easyJet βρίσκεται εν μέσω ενός «πολέμου». Ο Andrew Samuels της WBI Consulting, λέει πως το «κυνήγι κεφαλών για τη βοήθεια των μετόχων» στο οποίο έχει επιδοθεί ο Χατζηωιάννου, ενδεχομένως να κοστίσει και οικονομικά στην εταιρία. Σε μια εποχή που οι επενδυτές απομακρύνονται από τις αεροπορικές και που οι πελάτες δείχνουν απρόθυμοι να ξαναταξιδέψουν, τα 690 εκατ. του κρατικού δανείου που απέσπασε η εταιρία, δεν μοιάζουν αρκετά…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ