Αναβολή των παραγγελιών και μετάθεση του προγράμματος παραλαβής μετά το 2024 διαπραγματεύεται ο αερομεταφορέας – Συνεχίζει κανονικά τις παραλαβές φέτος και το 2021 – Έρχεται και το πρώτο A321neo
Του Γιώργου Καραγιάννη
“Prepare for impact” («ετοιμαστείτε για πρόσκρουση») είναι η φράση που λέει ο πιλότος στο πλήρωμα ενός αεροσκάφους το οποίο πέφτει ανεξέλεγκτο προς το έδαφος, ταξιδεύοντας με ταχύτητα τους επιβάτες του προς τη σκληρή τους, όπως προδιαγράφεται, μοίρα. Αυτή η σκηνή, είναι ίσως η ιδανικότερη για να περιγράψει την κατάσταση την οποία βιώνει η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία αυτό το διάστημα, μετά το lockdown για την πανδημία και το διστακτικό restart των πτήσεων.
Δεν έχουν, ωστόσο, όλοι την ίδια μοίρα. Όσο, για παράδειγμα, η Lufthansa καταρρέει και στηρίζεται σε κρατική βοήθεια, τα λαβωμένα από τον κορωνοϊό φτερά της ελληνικής Aegean δείχνουν ικανά να την κρατήσουν περήφανη στον αέρα. Όχι χωρίς υποχωρήσεις. Κάποιες από αυτές, έχουν να κάνουν με την ανανέωση του στόλου της, το «deal του αιώνα», όπως χαρακτηριζόταν η συμφωνία που τοποθέτησε προ κορωνοϊού (το 2018) η αεροπορική με την Airbus, για την προμήθεια νέων αεροσκαφών. Οι συνθήκες άλλαξαν. Η παραγγελία;
Διαπραγμάτευση
Ο ισχυρός άνδρας της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, το είχε πει πως η εταιρία θα προσεγγίσει την Airbus ζητώντας επαναδιαπραγμάτευση με λογικά αιτήματα, τα οποία προεξοφλούσε ότι η, με έδρα το Παρίσι, κατασκευάστρια αεροσκαφών θα δεχτεί. Και, η πραγματικότητα δείχνει να τον επιβεβαιώνει, καθώς οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε καλό δρόμο.
Βάσει των τελευταίων στοιχείων της Airbus, η παραγγελία -συνολικής αξίας 5 δισ. ευρώ- παραμένει σε ισχύ, στο σύνολό της. Ο γαλλογερμανικός κολοσσός έχει παραδώσει φέτος στον ελληνικό αερομεταφορέα πέντε νέα Airbus A320neos και τους επόμενους μήνες αναμένεται η παράδοση δύο ακόμα jets, εκ των οποίων το ένα θα είναι το πρώτο A321neo της Aegean (ένα θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο και ένα αρχές του 2021). Τα στοιχεία δείχνουν πως υπάρχει εν ενεργεία παραγγελία για ακόμα 31 αεροσκάφη. Επ’ αυτού, επισήμως η Aegean -και δια του διευθύνοντος συμβούλου της, Δ. Γερογιάννη- επιβεβαιώνει ότι η παραγγελία παραμένει σε ισχύ, «παρόλα αυτά ο αερομεταφορέας εργάζεται σε πιθανές λύσεις προς την κατεύθυνση επίτευξης των απαραίτητων προσαρμογών και ευελιξίας».
Η Aegean πήγε στη διαπραγμάτευση με ισχυρά «χαρτιά». Την ώρα που η Airbus δεχόταν 298 ακυρώσεις παραγγελιών και έμπαινε στα «χαρακώματα» με αεροπορικές απ’ όλο τον κόσμο, η Aegean, σε μια κίνηση καλής θέλησης, δεχόταν να παραλάβει “on schedule”, παρά τις συνθήκες που επικρατούν, τα δύο επιπλέον αεροσκάφη που έχουν ήδη κατασκευαστεί, ενώ προχωρά κανονικά τις προγραμματισμένες πληρωμές. Με το αδιάσειστο επιχείρημα του πλήγματος που δέχθηκε από την πανδημία, αυτό που ζητά από την Airbus, σε πρώτη φάση, δεν είναι ακυρώσεις των παραγγελιών που έχει τοποθετήσει: Είναι η αναπροσαρμογή του προγράμματος ολοκλήρωσης της παραγγελίας που προβλεπόταν για το 2024. Με δεδομένο ότι το διάστημα αυτό μοιάζει πολύ μικρό για την χρηματοοικονομική εξυπηρέτηση μιας τέτοιας αγοράς, η πλευρά Βασιλάκη διαπραγματεύεται την αναβολή της παράδοσης των επόμενων αεροσκαφών, με επιμήκυνση του προγράμματος. Να τα παραλάβει μεν, αργότερα δε.
Η Airbus δεν φαίνεται, σε πρώτη φάση, να διαφωνεί με αυτή την προσέγγιση και, όπως επισημαίνουν πηγές της “Deal”, αυτό που μένει είναι να δούμε για πόσο καιρό θα καθυστερήσουν οι παραδόσεις των αεροσκαφών που δεν έχουν κατασκευαστεί ακόμη. Με δεδομένο ότι ο Ε. Βασιλάκης έχει πει πως αναμένει η κρίση στην αεροπορική βιομηχανία θα κρατήσει για 2 με 3 χρόνια, η συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών κινείται προς την αναβολή παραδόσεων νέων αεροσκαφών για τουλάχιστον μια διετία.
Από το Παρίσι, απάντηση δεν έχει δοθεί ακόμα, όμως φαίνεται πως το κλίμα είναι καλό. Η Airbus διέρχεται κρίσης και μάλλον είναι απρόθυμη να κρατήσει μια «σκληρή» στάση, όπως κάνει με άλλους αερομεταφορείς που ζητούν ακύρωση των παραγγελιών, καθώς δεν είναι προς συμφέρον της η ρήξη με έναν καλό και συνεπή πελάτη που δεν αθετεί τη συμφωνία τους ακόμα και στους πιο σκοτεινούς καιρούς. Άλλωστε, το γεγονός ότι οι παραγγελίες της Aegean συνεχίζουν να εγγράφονται στα sheets της Airbus, μόνο θετικό είναι για την εικόνα της τελευταίας.
Και άλλα «μέτωπα»
Την ίδια στρατηγική χαράζει ο Ευτύχης Βασιλάκης και σε άλλα «μέτωπα». Έχει ήδη πετύχει μείωση του κόστους και νέες συμφωνίες με προμηθευτές, ενώ η εταιρία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με στόχο να αναβάλει τις μελλοντικές παραδόσεις αεροσκαφών που έχουν συμφωνηθεί με την Airbus και τις εταιρίες μίσθωσης αεροσκαφών, ενώ θα αποσύρει παλαιότερα αεροπλάνα που λήγουν οι μισθώσεις τους. Με αυτό τον τρόπο, εκτιμάται ότι το 2021, έτος στο οποίο αναμένεται σημαντική ανάπτυξη -με δεδομένη την υποχώρηση του κορωνοϊού- το μέγεθος της εταιρίας (έσοδα-λειτουργικά αποτελέσματα) θα είναι στο 69-70% του μεγέθους που είχε το 2019, με ένα ελαφρώς μικρότερο στόλο 60 αεροσκαφών.
ΤΑΞΙΔΙΑ ΑΠΟ 19 ΕΥΡΩ ΚΑΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Η νέα στρατηγική στις τιμές των εισιτηρίων
«Συνεχή και δυναμικό» χαρακτηρίζει η διοίκηση της Aegean τον τρόπο προσαρμογής των δρομολογίων της, τώρα που «στήνει αντοχής» και που το περιβάλλον αλλάζει συνεχώς ως προς τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και τη ζήτηση. Ακόμα πιο δυναμική όμως, είναι η καινούρια στρατηγική που εγκαινίασε αμέσως μετά την επιστροφή από το lockdown η αεροπορική, ανοίγοντας δεκάδες χιλιάδες θέσεων σε τιμές που πλησιάζουν το κόστος μετάβασης από και προς το αεροδρόμιο με… Μετρό!
Με τη νέα της προσφορά, η Aegean, άνοιξε 20.000 θέσεις εσωτερικού από 19 ευρώ (για απευθείας πτήσεις και πτήσεις με ενδιάμεσο σταθμό εσωτερικού με το δίκτυο της Olympic Air από 1 Σεπτεμβρίου ως 31 Οκτωβρίου), ενώ διαθέσιμα είναι και εισιτήρια από 41 ευρώ για πτήσεις από την Αθήνα. Για πτήσεις από/προς Θεσσαλονίκη η χαμηλότερη διαθέσιμη τιμή ξεκινά από τα 24 ευρώ. Η προσφορά των 19 ευρώ αφορά τύπο εισιτηρίου GoLight που περιλαμβάνει μία αποσκευή στην καμπίνα. Παράλληλα η εταιρία προσφέρει και ναύλους flex από 34 ευρώ με μία αποσκευή στην καμπίνα, μία παραδοτέα αποσκευή έως 23kg, δυνατότητα επιλογής standard θέσης δωρεάν και απεριόριστες αλλαγές χωρίς rebooking fees.
Σε αυτά προσθέστε το συμβολικής σημασίας μήνυμα, με το οποίο η Aegean Airlines ανακοίνωσε την έναρξη της δωρεάς 48.000 αεροπορικών εισιτηρίων για 24.000 εργαζομένους, ιατρούς και νοσηλευτές στα νοσοκομεία αναφοράς του κορωνοϊού, ως ένα ελάχιστο, έμπρακτο “ευχαριστώ” για την προσφορά τους στη μάχη κατά του κορωνοϊού.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ