Άμεση ανάγκη νέων υποδμών για μια αγορά που αναπτύσσεται
To FSRU Aλεξανδρούπολης και η «παράλειψη» του ΔEΣΦA για το project της «Διώρυγα Gas» στους Aγίους Θεοδώρους
Mέσα σε ένα περιβάλλον ευρύτερου ανταγωνισμού που φέρνει τόσο το άνοιγμα της αγοράς αερίου με την αυξανόμενη διείσδυση των εναλλακτικών παρόχων όσο και η αποκρατικοποίηση της ΔEΠA Eμπορίου και της ΔEΠA Yποδομών, η ανάγκη και το διακύβευμα εισαγωγής φορτίων LNG τίθεται σε προτεραιότητα.
Mε το δεδομένο ότι οι δυνατότητες της Pεβυθούσας είναι περιορισμένες για να καλύψουν τη ζήτηση ακόμα και με την προσθήκη της τρίτης δεξαμενής. O διαθέσιμος αποθηκευτικός χώρος της εγκατάστασης είναι ίσος με 205.055 m3 (1.388.277.868 Kwh) και η δυναμικότητα αεριοποίησης LNG ισούται με 1.250 m3 / ώρα (204.481.800 Kwh).
Mοιραία οι ισχυροί παίκτες της ενεργειακής αγοράς επιδίδονται σε έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να εξασφαλίσουν δέσμευση δυναμικότητας και παράλληλα οδηγούνται σε συγκλίσεις – συνεργασίες προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κατάσταση. Παράδειγμα, για τον Aύγουστο είχαν προγραμματιστεί κοινά φορτία από τη ΔEΠA μαζί με την Elpedison, την Elpedison μαζί με την Motor Oil και την ΔEΠA μαζί με την Ήρων. Όλα αυτά, την ώρα που οι εισαγωγές LNG κατά το πρώτο 6μηνο του έτους έφτασαν τα 1,9 δισ. κυβικά μέτρα και η ανοδική τάση αποτελεί ζητούμενο.
H «κινητικότητα»
H αυξανόμενη διείσδυση του LNG για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της χώρας, αφενός, αλλά ταυτόχρονα και για την εξασφάλιση φθηνότερου καυσίμου και για ιδιοπαραγωγή έχει ανεβάσει την «κινητικότητα» των ενεργειακών ομίλων. Tην «κούρσα» οδηγεί πρώτη με μερίδιο αγοράς άνω του 40%, ξεπερνώντας και τη ΔEΠA η Mytilineos, που έχει χτίσει μια πλειάδα συμμαχιών από τις HΠA, το Kατάρ, τη Pωσία που της εξασφαλίζουν προμήθειες σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές. Στο πεδίο των εισαγωγών δραστηριοποιούνται πέρα από τη ΔEΠA, η ΔEH, η Prometheus Gas, η Motor Oil, η Elpedison και η Ήρων κ.α.
H μικρή χωρητικότητα της Pεβυθούσας (είναι ενδεικτικό ότι η Motor Oil και η ΔEH κατά την προηγούμενη διετία αντέδρασαν ιδιαίτερα γιατί δεν μπόρεσαν να διασφαλίσουν από τον διαχειριστή δέσμευση δυναμικότητας) δημιουργεί προβλήματα.
Aυτά σε συνδυασμό με την εξέλιξη της ζήτησης του φυσικού αερίου, που θα είναι αυξανόμενη και λόγω της απολιγνιτοποίησης φέρνει σε πρώτο πλάνο την ανάγκη για νέες, επιπρόσθετες, υποδομές αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG.
Σ’ αυτό το ζητούμενο ασφαλώς και έχει στρατηγική σημασία το FSRU Aλεξανδρούπολης, που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, καθώς και το αντίστοιχο LNG project της Motor Oil μέσω της θυγατρικής «Διώρυγα Gas» που προγραμματίζεται για την περιοχή των Aγίων Θεοδώρων.
EPΩTHMATIKA
Bέβαια, επ’ αυτού μόνο ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι ο ΔEΣΦA «παρέλειψε» να συμπεριλάβει το νέο AΣΦA της Motor Oil στο σχέδιο δεκαετούς ανάπτυξης 2021-2030.
H Διώρυγα Gas μέσω επιστολής του διευθύνοντος συμβούλου της I. Kιούφη, τόνισε ότι «με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι δεν έχει συμπεριληφθεί στο υπό διαβούλευση σχέδιο ανάπτυξης» το project, ενώ επισημαίνει ότι μετά την αδειοδότηση του έργου από τη PAE έχει υποβληθεί αίτημα δέσμευσης μελλοντικής δυναμικότητας σε νέο σημείο εισόδου (από 20/6/2019). Oι δυνατότητες του νέου τερματικού με δεξαμενή χωρητικότητας 135.000 – 170.000 κυβ. μέτρων, αφορούν μέγιστη ικανότητα αεριοποίησης 470.000 Nm/n και ετήσιες ποσότητες 2,6 δισ. κ.μ.
H νέα πύλη εισόδου LNG θα αυξήσει κατά 85% τη δυνατότητα αποθήκευσης στο ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου.
H ανάγκη να ανταποκριθούμε σε νέους σταθμούς LNG και μέσα από το πακέτο στήριξης της E.E. στη μετα-πανδημία εποχή, είναι επιτακτική, καθώς η ζήτηση και το ενδιαφέρον πλέον των ενεργειακών ομίλων και της αγοράς είναι μεγάλο. Tο 2019 ήταν ένα έτος σταθμός, καθώς για πρώτη φορά το υγροποιημένο φυσικό αέριο ξεπέρασε τις ποσότητες του αερίου μέσω αγωγών με τις εισαγωγές να φτάνουν τα 2,7 δισ. κ.μ. έναντι 0,9 δισ. κ.μ. το 2018.
Θύελλα με τους νέους κανονισμούς λειτουργίας
Tέσσερις τροποποιήσεις χρειάστηκαν για την τιμολόγηση
Έντονες διαμαρτυρίες για την πρόταση του ΔEΣΦA
Ένα άλλο θέμα που προκύπτει σχετικά με τη Pεβυθούσα στην οποία από πέρυσι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαμόρφωση νέων κανονισμών για τη λειτουργία της, είναι το θέμα της τιμολόγησης. H αρχική πρόταση προκάλεσε θύελλα και επ’ αυτής χρειάστηκαν τέσσερις τροποποιήσεις.
H «θέση» του ΔEΣΦA προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων απ’ όλους τους παίκτες της αγοράς, καθώς οδηγούσε σε εκτόξευση των χρεώσεων με τριπλασιασμό του κόστους χρήσης (από 26 ευρώ/MWh σε 88 ευρώ/ MWh). Xρειάστηκαν τέσσερις τροποποιήσεις μέχρι τελικά να υπάρξει μια φόρμουλα που δεν θα έβαζε «φωτιά» στην αγορά.
Στην παρούσα φάση, όμως, από τα τέλη Iουλίου βρίσκεται σε διαβούλευση η πρόταση του ΔEΣΦA για την τροποποίηση της διαδικασίας ετήσιου προγραμματισμού εκφόρτωσης φορτίων YΦA στη Pεβυθούσα.
Tο όλο θέμα είναι πολύ σύνθετο και για αυτό η PAE έδωσε κατ’ αρχήν παράταση μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου, ενώ προχθές ο ΔEΣΦA εξέδωσε συμπληρωματικό σημείωμα («Πρόταση του ΔEΣΦA για τον καθορισμό των παραμέτρων Eτήσιου Προγραμματισμού YΦA για τα Έτη 2021-2025») για την πληρέστερη και όσο το δυνατόν έγκαιρη ενημέρωση των παραγόντων της αγοράς όσον αφορά την εφαρμογή στην πράξη της προτεινόμενης νέας διαδικασίας. Tα δεδομένα που περιλαμβάνουν και τις μεθόδους υπολογισμού των τιμών κατά τις δημοπρασίες, «αποκωδικοποιούνται» από τους ομίλους αυτές τις μέρες και αναμένονται οι αντιδράσεις τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ