Κίνδυνος διακοπής της συνεργασίας λόγω των χαμηλών πωλήσεων
Σοκ στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου προκάλεσε η είδηση για την απόφαση της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Saab να καταθέσει αίτηση για ελεγχόμενη πτώχευση, τα «απόνερα» της οποίας φθάνουν μέχρι την Ελλάδα και αγγίζουν την ΒΑΚΑΡ Α.Ε. του Θόδωρου Βασιλάκη.
Η Saab αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, με τους 3.700 εργαζόμενούς της να παραμένουν απλήρωτοι εδώ και μήνες, ενώ η παραγωγή του κυριότερου εργοστασίου της, στο Τρολχάταν της δυτικής Σουηδίας έχει σταματήσει από τον περασμένο Απρίλιο. Μόλις η είδηση για την κατάθεση της αίτησης για ελεγχόμενη πτώχευση στο περιφερειακό δικαστήριο του Βάνερσμποργκ έφτασε στα γραφεία της Βακάρ του Θόδωρου Βασιλάκη. αποκλειστικού εισαγωγέα των αυτοκινήτων Saab, επικράτησε συναγερμός.
Λέγεται μάλιστα ότι, την ώρα που έγινε γνωστή η αίτηση πτώχευσης, ο κ. Βασιλάκης παρακολουθούσε τα προβλήματα που είχε προκαλέσει στην Aegean Airlines η «λευκή απεργία» των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας την περασμένη εβδομάδα.
Η πρώτη κίνηση των στελεχών της Βακάρ ήταν να επικοινωνήσουν με τα κεντρικά γραφεία της Saab, αρχικά για να επιβεβαιώσουν την είδηση – σοκ και στη συνέχεια να διαπιστώσουν ποιες είναι οι προθέσεις της διοίκησης, τι περιλαμβάνει το σχέδιο αναδιάρθρωσης και αν συμπεριλαμβάνεται σε αυτό η διακοπή συνεργασίας με χώρες στις οποίες οι πωλήσεις της Saab δεν είναι ικανοποιητικές.
Η ανησυχία των στελεχών της Βακάρ και του ίδιου του Θόδωρου Βασιλάκη εντάθηκε, καθώς οι πωλήσεις της Saab στην Ελλάδα τον περασμένο Ιούλιο έφτασαν μόλις στα 12 αυτοκίνητα, κατά δύο λιγότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2010, που αποτελούν το 0,2% της αγοράς.
Στις ερωτήσεις των ανθρώπων της ελληνικής εισαγωγικής εταιρείας, δεν υπήρξε απάντηση, καθώς αναμένεται η απόφαση του δικαστηρίου για το αν θα κάνει δεκτή την αίτηση, μια απόφαση που αναμένεται να βγει την ερχόμενη εβδομάδα, παρατείνοντας την αγωνία του Θόδωρου Βασιλάκη και των στελεχών της Βακάρ.
«Καμπανάκια»…
Οι υπεύθυνοι της Saab που διευθύνουν τον τομέα εξαγωγών στις χώρες της Ευρώπης, είχαν ήδη χτυπήσει «καμπανάκι» κινδύνου από την αρχή του χρόνου και στη Βακάρ, καθώς οι πωλήσεις των αυτοκινήτων της ήταν πολύ χαμηλές. Ήταν η περίοδος που είχαν αρχίσει να «πνίγουν» την σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία τα προβλήματα ρευστότητας και έψαχνε λεφτά.
Το πρόβλημα που αντιμετώπιζε η Saab ήταν ότι συνέχιζε να «αιμορραγεί» χάνοντας πελάτες. Και το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται και στην Ελλάδα, όπου οι ταξινομήσεις μειώθηκαν φέτος σε σχέση με πέρσι. Κάποιο «φως στο τούνελ» ήταν η ανακοίνωση της Saab στα τέλη του περασμένου Ιουνίου, ότι εξασφαλίστηκαν κεφάλαια για την καταβολή των μισθών των εργαζομένων, των λογαριασμών και των προμηθευτών, από μία παραγγελία 582 αυτοκινήτων Saab από κινέζικη εταιρεία.
Η είδηση καθησύχασε τον όμιλο Βασιλάκη, αλλά φαίνεται ότι ή η παραγγελία ακυρώθηκε ή η είδηση βγήκε στον αέρα από την ιδιοκτήτρια εταιρεία Swedish Automobile, για να ενισχυθεί η μετοχή στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ, η οποία λόγω των προβλημάτων ρευστότητας κατέγραψε πτώση 60%.
Παρ’ όλα αυτά ο Θόδωρος Βασιλάκης δεν ανησύχησε ιδιαίτερα, καθώς υπήρξαν ευχάριστες ειδήσεις από ελληνικής πλευράς, με την πρόθεση (η οποία φαίνεται ότι οριστικοποιείται) της κυβέρνησης να καταργήσει τον φόρο πολυτελείας στα αυτοκίνητα, στην κατηγορία της οποίας ανήκουν τα αυτοκίνητα Saab. Το νέο μεταφέρθηκε στην μητρική εταιρεία, αλλά η απόφαση για πτώχευση είχε ληφθεί.
Οι επιπτώσεις Στον όμιλο Βασιλάκη ήδη μελετούν τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει για τη Βακάρ ενδεχόμενη διακοπή της συνεργασίας της ελληνικής εταιρείας με την Saab. Τον περασμένο μήνα, με τις πωλήσεις των 12 αυτοκινήτων, τα έσοδα της Βακάρ ανήλθαν στις 450.000 ευρώ περίπου, ποσό που είναι από τα μικρότερα από πολλές χώρες της Ευρώπης.
Το χειρότερο για την ελληνική εταιρεία είναι πως, λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, δεν προβλέπεται εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων στα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, ακόμα κι αν ο φόρος πολυτελείας καταργηθεί. Κι αυτό είναι ένα στοιχείο που μπορεί να αποτελέσει σοβαρό μειονέκτημα, σε περίπτωση που τα στελέχη της Saab ζητήσουν προβλέψεις πωλήσεων για τους ερχόμενους μήνες, για να καταρτίσουν το σχέδιο αναδιάρθρωσης και επιλογής των συνεργατών που έχουν ανά χώρα.
Ενδεχόμενη διακοπή της συνεργασίας πάντως, ίσως να σημάνει και το τέλος της εταιρίας Βακάρ Α.Ε. του Θόδωρου Βασιλάκη, καθώς αποτελεί τον αποκλειστικό εισαγωγέα μόνο των αυτοκινήτων Saab. Σήμερα η εταιρία έχει ελαχιστοποιήσει τον στόλο των δοκιμών, μείωσε τις εισαγωγές και στοχεύει μόνο σε ξεχωριστές παρουσιάσεις κάθε μοντέλου σε δυνητικούς πελάτες που θέλουν να προβούν σε χρονομίσθωση.
Πάντως, εκτός από την οικονομική ζημιά που μπορεί να προκαλέσει στον όμιλο Βασιλάκη ενδεχόμενη διακοπή της συνεργασίας, θα πληγεί και το κύρος της εταιρίας, το οποίο έχει ήδη τρωθεί από τον περιορισμό των πωλήσεων αλλά και τον περιορισμό των εισαγωγών.
Αυξήθηκαν οι πωλήσεις Seat και Volvo
Στηρίζεται σε Τεχνοκάρ και Βελμάρ
Τα προβλήματα με την Βακάρ δεν αγγίζουν βέβαια καθόλου τις άλλες δύο εταιρείες αυτοκινήτων (πέρα από αυτές των ενοικιάσεων Hertz και Autohellas) που έχει ο όμιλος Βασιλάκη, οι οποίες παραμένουν ισχυρές, παρά τα προβλήματα από την γενική πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων.
Την Τεχνοκάρ που εισάγει τα Seat και την Βελμάρ που είναι ο επίσημος διανομέας των αυτοκινήτων Ford, Volvo, Seat και Opel. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι τα Volvo, που ορισμένα μοντέλα τους εντάσσονται στην κατηγορία πολυτελείας, τον περασμένο Ιούλιο είχαν αύξηση πωλήσεων κατά 38,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2010.
Μάλιστα οι πωλήσεις της Volvo αποτέλεσαν και αντικείμενο συζήτησης με τους ανθρώπους της Saab, οι οποίοι αναρωτήθηκαν γιατί αυξάνονται οι πωλήσεις της Volvo και μειώνονται της Saab, που ανήκουν στην ίδια περίπου κατηγορία. Πάντως, από τα αυτοκίνητα που εισάγει ή είναι ο επίσημος διανομέας τους ο όμιλος Βασιλάκη, μόνο η Volvo και η Seat είχαν αύξηση πωλήσεων τον περασμένο Ιούλιο, ενώ μείωση είχαν τα αυτοκίνητα Ford, Opel και φυσικά τα Saab.