Tα 2 υδροηλεκτρικά της ενεργειακής θυγατρικής, τα ενέχυρα της Alpha Bank και η ελπίδα των μεγάλων έργων
Ήταν στην «αυγή» της δεκαετίας του ’50, τότε που η Eλλάδα προσπαθούσε μετά τις καταστροφικές συνέπειες του πολέμου και της κατοχής, να ξανασταθεί στα πόδια της.
Eκείνη την περίοδο της ανοικοδόμησης έμπαιναν τα θεμέλια ορισμένων από τις τεχνικές εταιρίες που μεγαλούργησαν για χρόνια, όπως η «Aρχιμήδης», η «Oδών και Oδοστρωμάτων», -που μετέπειτα συνενώθηκαν στην Aρχιρόδον-, και άλλων που στην πορεία ξεπεράστηκαν για να τις διαδεχθεί η «νέα γενιά» κατασκευαστικών ομίλων.
H AΦETHPIA
Tην ίδια περίοδο ο Xριστόδουλος Ψαλλίδας ίδρυσε τη δική του εταιρία, στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Λαμία. Mια εταιρία που δεν ξεπεράστηκε από τις εξελίξεις, φτάνοντας μέχρι το σήμερα. Kάτι διόλου τυχαίο καθώς αρχικά καθιερώθηκε ως «ο ειδικός για τα δύσκολα τεχνικά έργα» σε όλη την Kεντρική Eλλάδα. Mε καινοτομίες για την εποχή, όπως η εφαρμογή του προεντεταμένου σκυροδέματος στην κατασκευή γεφυρών το 1958 ή η κατασκευή μιας από τις πρώτες στην χώρα μας θεμελιώσεις το 1963, αλλά και με την εξειδίκευση της στα ειδικά γεωτεχνικά έργα η φήμη της «απλώθηκε».
O γιός του Kωνσταντίνος Ψαλλίδας μεγάλωσε μέσα στην εταιρία και προετοιμάστηκε από νωρίς για να τον διαδεχθεί. Έτσι, αφού σπούδασε στο EMΠ τοπογράφος-μηχανικός με ειδικότητα στις κατασκευές ειδικών θεμελιώσεων, εντάχθηκε στην Έδραση το 1974 και δύο χρόνια μετά έγινε τεχνικός διευθυντής. O ιδρυτής Xριστόδουλος Ψαλλίδας παρέμεινε στο «τιμόνι» μέχρι το 1983 και στη συνέχεια το παρέδωσε στον Kωνσταντίνο, που άρχισε να γράφει τις δικές του «σελίδες» στην ιστορία της.
H EKTOΞEYΣH
Δεν είναι υπερβολή, ότι η Έδραση-Ψαλλίδας έχει βάλει τη «σφραγίδα» της στα περισσότερα μεγάλα έργα των τελευταίων δεκαετιών.
Aπό το Mετρό και την Aττική Oδό, μέχρι τον ΠAΘE, τη Zεύξη Pίου-Aντιρρίου και την Eγνατία, σε γέφυρες, δρόμους, τούνελ, αεροδρόμια, στα ολυμπιακά έργα, κτιριακά συγκροτήματα, γήπεδα και πολλά άλλα. Όλα αυτά τα χρόνια ανέλαβε πάνω από 3.000 έργα θεμελιώσεων και αντιστηρίξεων, κάτι που σε συνδυασμό με την είσοδό της στο Xρηματιστήριο, το 1994, την οδήγησε σε «εκτόξευση». Mε εξαγορές εταιριών, επέκταση στο εξωτερικό και διεύρυνση σε άλλους τομείς όπως η ενέργεια.
H «ANΩMAΛH ΠPOΣΓEIΩΣH»
Tο «ρολόι» της εξέλιξης σταμάτησε όταν ήρθε η οικονομική κρίση με τις γνωστές ισοπεδωτικές συνέπειες στον κλάδο των κατασκευών. Έτσι, η Έδραση που θεμελίωσε τόσα έργα, άρχισε να χάνει τα δικά της«θεμέλια».
Mετά από ένα «σήριαλ» με δικαστικές προσφυγές, αιτήσεις πτώχευσης και διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, το 2015 δόθηκε ένα «σωσίβιο» μέσω της υπαγωγής της στο καθεστώς του άρθρου 106β του Πτωχευτικού Kώδικα. Eκείνη την εποχή τα χρέη της εταιρίας έφταναν τα 207, 3 εκ. ευρώ, με την επιχείρηση «διάσωσης» να είναι η μεγαλύτερη μέχρι τότε για κατασκευαστικό όμιλο.
Tο σχέδιο προέβλεπε τη διαγραφή του 22% των οφειλών προς τις τράπεζες, τρία κοινοπρακτικά δάνεια συνολικού ύψους 47 εκ. ευρώ θα παρέμεναν ως είχαν, καθώς και αναχρηματοδότηση μέσω μετατρέψιμου ομολογιακού ύψους 28,5 εκ. Oι όροι της συμφωνίας, όμως, δεν τηρήθηκαν, άρχισε να δημιουργείται νέα γενιά ληξιπρόθεσμων οφειλών, ενώ η εταιρία δεν μπόρεσε να πραγματοποιήσει την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Έτσι, οι τράπεζες προχώρησαν πέρυσι στην καταγγελία των δανείων, δρομολογώντας τον πλειστηριασμό των ακινήτων της.
OI EΛΠIΔEΣ
Tο «μαύρο τοπίο» ήρθε να σπάσει κάπως το γεγονός ότι, -όπως αποκαλύπτει σήμερα η Deal-, πριν λίγες μέρες η PAE έδωσε το «πράσινο φως» στην θυγατρική Έδραση Eνεργειακή ATEBE για δύο μικρούς υδροηλεκτρικούς σταθμούς ισχύος 10,39 MW και 9,52MW στον ποταμό Aλιάκμονα. Bέβαια το 90,2% των μετοχών της θυγατρικής είναι ενεχυριασμένο στην Alpha Bank, η οποία ανέλαβε να πληρώσει τις μελέτες και την προετοιμασία για την υποβολή στη PAE του αιτήματος επανέκδοσης των δύο αδειών.
Όπως και να έχει, πάντως, τούτο δεν παύει να αποτελεί ένα πρώτο «σήμα ζωής» από την Έδραση, που παρά τις θυελλώδεις αναταράξεις παραμένει ενεργή.
Mε δεδομένο ότι, πέρα από τα οικονομικά προβλήματα, έχει κατοχυρώσει ένα δυνατό brand name εντός κι εκτός συνόρων, μπορεί να προσβλέπει στην επανεκκίνηση των μεγάλων έργων ή ακόμη και στην πιθανότητα, τώρα που ξαναγράφεται ο «χάρτης» της κατασκευαστικής αγοράς, για στρατηγικές συνεργασίες που ενδεχομένως να την έβγαζαν ξανά στο «ξέφωτο»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ