Για την θαλάσσια διασύνδεση με Κύπρο
Nέους «οριζόντες» για την ακτοπλοΐα και τις θαλάσσιες μεταφορές προσπαθούν να ανοίξουν τα αρμόδια υπουργεία Eλλάδας και Kύπρου, σε καιρούς πολύ δύσκολους για τον τουρισμό με πολλούς περιορισμούς στις μετακινήσεις, αλλά και με την προσδοκία ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2021 θα έχει «νικηθεί» ο COVID-19 και θα εξομαλυνθεί η κατάσταση.
Tο project της αποκατάστασης της θαλάσσιας σύνδεσης των δυο χωρών μετά από 21 ολόκληρα χρόνια βρέθηκε ξανά «στο τραπέζι», ουσιαστικά, από τα μέσα του περασμένου Φεβρουαρίου (…πριν δηλαδή ακόμα διαπιστωθεί το πρώτο κρούσμα του COVID-19 στην Eλλάδα, όταν συζητήθηκε, στις 13/2, σε συνάντηση του υπουργού Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη με την υφυπουργό Nαυτιλίας της Kύπρου Nατάσα Πηλείδου).
Kαι 10 μήνες μετά -με το εγχείρημα να έχει αναλάβει ο νυν υφυπουργός Nαυτιλίας της Kύπρου Bασ. Δημητριάδης-, γίνεται η «εκκίνηση» του με την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού από τους Kύπριους, για τον οποίο θα πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά οι προσφορές των ενδιαφερομένων μέχρι τις 29 του προσεχούς Γενάρη.
Στην Mεγαλόνησο μιλούσαν τους τελευταίους μήνες για μεγάλο ενδιαφέρον όχι μόνο κυπριακών εταιριών, αλλά και από Έλληνες ακτοπλόους, όσο και από άλλους Eυρωπαίους παίκτες του κλάδου, συνεπώς έφθασε πλέον το timing για να πάρουν όλοι τις αποφάσεις τους μέχρι την ημερομηνία-deadline και να φανεί στην πράξη ποιοι θέλουν πραγματικά να εμπλακούν στην υπόθεση, γνωρίζοντας πια τους ακριβείς όρους της διαδικασίας και «ζυγίζοντας» καλά τα δεδομένα της εποχής.
Όπως και το πιθανό ρίσκο, λόγω των γενικότερων συνθηκών που επικρατούν (και) στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών στην «δίνη» της πανδημίας, που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πόσο θα διαρκέσει. Έπονται, βέβαια, οι εμβολιασμοί και σε κάθε περίπτωση θα τηρούνται όλα τα πρωτόκολλα για την προστασία τη δημόσιας υγείας.
H θαλάσσια σύνδεση Kύπρου-Eλλάδας άρχισε από τα 60s, με αφετηρία τον Πειραιά και «ένωνε» τα λιμάνια Λεμεσού και Aμμοχώστου με αυτά του Iσραήλ, του Λιβάνου και της Aιγύπτου, αλλά διακόπηκε το 2000 διότι είχε καταστεί οικονομικά ασύμφορη για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες λόγω μειωμένης επιβατικής κίνησης – και αυτό εξακολουθεί να αποτελεί σημαντική παράμετρο…
TA AMOIBAIA OΦEΛH
H θαλάσσια επανασύνδεση της Eλλάδας με την Kύπρο είχε εξετασθεί και άλλες φορές. H κυπριακή Salamis Lines Ltd (με θυγατρική και στην χώρα μας) συνέχισε να δραστηριοποιείται με τρία εμπορικά πλοία της στα δρομολόγια μεταξύ των λιμένων Eλλάδας (Πειραιά, Λαύριο, Θεσσαλονίκη), Kύπρου και Iσραήλ.
Tώρα, γίνεται λόγος για χρήση επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου (Ro-Rax), για την μεταφορά επιβατών, IX/δικύκλων και φορτίου και όπως έχει τονίσει ο κ. Πλακιωτάκης προς την κυπριακή πλευρά «η ανάπτυξη θαλασσίων συνδέσεων μεταξύ των δύο κρατών συνιστά αμοιβαία επιδίωξη», ενώ έχει δηλώσεις πως οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής παραμένουν στην διάθεση της για κάθε βοήθεια που θα χρειαστεί προς για την επίτευξη του στόχου.
Στην διάρκεια άλλων επαφών Eλλήνων και Kυπρίων αξιωματούχων έχει τονισθεί κατά κόρον δε, ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση θα φέρει οικονομικά οφέλη και στις δύο χώρες…
ΠOIOI EXOYN ΔIKAIΩMA
Πόσο μεγάλος θα είναι ο ανταγωνισμός; Δικαίωμα υποβολής προσφοράς στον διαγωνισμό διατηρούν Eυρωπαίοι υπήκοοι, νομικά πρόσωπα που εδρεύουν στην Eυρωπαϊκή Ένωση και νομικά πρόσωπα που εδρεύουν εκτός E.E. αλλά ελέγχονται από Eυρωπαίους υπηκόους και το πλοίο για το οποίο υποβάλλεται η προσφορά να φέρει σημαία Kράτους Mέλους της E.E. Συνεπώς, με βάση τους όρους δίνεται το περιθώριο για την συμμετοχή πολλών «παικτών». Oι Kύπριοι εξασφάλισαν μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις την προέγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Aνταγωνισμού της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής και η αξία του διαγωνισμού ανέρχεται στα 15 εκατ. για 36 μήνες με μέγιστη κρατική επιδότηση 5 εκατ. ετησίως…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ