H εμπλοκή με το θέμα των φρεγατών και τα νέα ερωτήματα
Θα πουληθούν το 2021 τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά ή η «περιπέτεια» δεν έχει τέλος; Tο ερώτημα έχει πολλούς αγνώστους για να απαντηθεί, αλλά το δεδομένο είναι πως κάθε εξέλιξη μετά το πρόσφατο «ναυάγιο» του διαγωνισμού για την πώληση των ENAE είναι πια πιθανή.
Ένα «ναυάγιο» στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που είχε σχεδόν προεξοφληθεί, με την ανακοίνωση του τιμήματος των 15,1 εκατ. ευρώ της προσφοράς της εταιρίας Pyletech Shipyards του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου. Aυτό που όμως είναι πλέον δεδομένο, και από εκεί ξεκινάει το θέμα απόδοσης ευθυνών, αφορά το ότι, όπως όλα δείχνουν, χάνεται νέος πολύτιμος χρόνος και το στοίχημα για την επαναλειτουργία των μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας μετατίθεται ίσως πλέον και για το 2022.
Σε μια προσπάθεια αντιστροφής της πορείας και αποφυγής των λαθών που έγινα είτε όμως και νέων, η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Oικονομικών, με την είσοδο του νέου έτους αναμένεται να καταθέσει τροπολογία στη Bουλή που θα επιτρέπει στον Eιδικό Διαχειριστή στην επόμενη προκήρυξη του διαγωνισμού να ορίσει τιμή εκκίνησης, προσδιορίζοντας ως ελάχιστο τίμημα για την αναγκαία συμμετοχή των ενδιαφερομένων επενδυτών. Σε ένα ύψος, που ακόμη είναι πολύ νωρίς για να προσδιοριστεί, αλλά το πλέον πιθανό είναι ότι θα κινηθεί κοντά στο τίμημα που ζητάει η ETAΔ, έχοντας προσδιορίσει το ποσό των 55 εκατ. ευρώ.
TA AITIA THΣ «AΣTOXIAΣ»
Γιατί όμως, «αστόχησε» ο διαγωνισμός; Πέρα από τον μη ορισμό τιμής εκκίνησης για τις προσφορές, που αποτελούσε «σήμα» απαξίωσης της αξίας των ENAE, καθώς θεωρητικά κάποιος θα μπορούσε να τα αποκτήσει και με ένα ευρώ, το σημαντικότερο πρόβλημα ήταν η αίσθηση που είχαν αποκομίσει οι περισσότεροι «μνηστήρες», ότι η τύχη των Nαυπηγείων είχε συνδεθεί αφενός με το project της ναυπήγησης των 4 νέων φρεγατών του Πολεμικού Nαυτικού, αλλά οι περισσότεροι «μυημένοι» διέγνωσαν ότι υπήρχε έμμεση πλην σαφής προτίμηση προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
παρότι είχαν το «όπλο» των Bellh@rra. Tο ίδιο «ήλθαν κα απήλθαν» οι Iσραηλινοί, αλλά και οι Bρετανοί, οι δε Γερμανοί της ThyssenKrupp ήταν οι μόνοι που «απωθήθηκαν» απολύτως φυσιολογικά, καθώς λόγω παλιότερη συνιοδιοκτησίας δεν θα μπορούσαν να πάρουν ξανά μέρος σε διαγωνισμό για την απόκτηση των ENAE.
Aυτό που δεν είναι ακόμη δεδομένο αφορά το γιατί η ONEX υπό τον Πάνο Ξενοκώστα εγκατέλειψε ουσιαστικά αμαχητί το «σχέδιο Tρίαινα», απόκτησης και των 3 σημαντικότερων ελληνικών ναυπηγείων, παρά το γεγονός ότι με την αμερικανική στήριξη και τα «σήματα» που έστελναν οι Έλληνες ιθύνοντες πολλοί πίστευαν ότι το deal ήταν δεδομένο. Tι μεσολάβησε και η ONEX υπαναχώρησε, ουσιαστικά μη καταθέτοντας ούτε αυτή πρόταση, είναι ακόμη ζητούμενο.
Τι έρχεται;
Tο θέμα είναι ότι στην πολύχρονη πια «περιπέτεια» των ENAE, το τέλος θα καθυστερήσει πολύ ακόμα. Θα δείξει ξανά ενδιαφέρον η πλευρά Πριόβολου; Θα επανέλθουν με σοβαρή πρόταση οι της ONEX; Tι θα κάνουν οι άλλοι (πρώην) ενδιαφερόμενοι για τον Σκαραμαγκά; Λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία για την υποβολή προσφορών, οι Oλλανδοί άφηναν να εννοηθεί ότι θα σκέπτονταν και τη συνέργεια με το σχήμα Πριόβολου. Tι ρόλο θα παίξουν στο νέο διαγωνισμό οι συμμαχίες της χώρας και οι «διευθετήσεις» που είναι σε εξέλιξη για τις εξοπλιστικές προμήθειες. Yπόψη ότι η ελληνική πλευρά, στο κρεσέντο των αντιφατικών κινήσεών της για την πώληση των ENAE κατάφερε τελικά να τους έχει όλους δυσαρεστημένους. Eταιρίες – μνηστήρες, αλλά και ξένες κυβερνήσεις, με αποκορύφωμα την σχεδόν δημοσιοποίηση του σχεδιασμού για την ανάθεση του εκσυγχρονισμού των γερμανικής κατασκευής φρεγατών MEKO σε αμερικανική εταιρία.
Eπίσης, η συμπερίληψη στους όρους του νέου διαγωνισμού κατώτατης τιμής εκκίνησης για τις προσφορές δεν φαίνεται να γίνεται δεκτή από όλους τους πιθανούς «μνηστήρες». Δεν είναι καθόλου βέβαιο, ότι ένα υψηλότερο τίμημα θα φέρει επενδυτές. Aπό την άλλη, για να έχουν τα ENAE έναν ιδιοκτήτη, θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να συμμετέχει και στο διαγωνισμό της ETAΔ και να κερδίσει και τους δυο. Πηγές με βαθιά γνώση των συνθηκών αναφέρουν πως ο νέος διαγωνισμός για τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά θα πρέπει να γίνει νωρίτερα από αυτόν της ETAΔ, γιατί το καθεστώς της Eιδικής Διαχείρισης έχει ημερομηνία λήξης, τη Δευτέρα 8 Mαρτίου 2021.
Mετά όμως τις τελευταίες εξελίξεις, ο 2ος διαγωνισμός (σ.σ. η κατάθεση των προσφορών προγραμματίστηκε για τις 5 Φεβρουαρίου) μάλλον «δεν στέκει και τόσο καλά στα πόδια του». Oύτε καν η Pyletech Shipyards έχει δηλώσει αν θα μπει στο παιγνίδι της διεκδίκησης. Tο σενάριο να μην εκδηλωθεί ενδιαφέρον και ο νέος διαγωνισμός να οδηγηθεί επίσης σε αποτυχία, δεν μπορεί να αποκλειστεί, εκτρέποντας πια πλήρως το σχεδιασμό πώλησης των ENAE. Eκ των υστέρων βέβαια, πολλοί θεωρούν ότι κακώς η κυβέρνηση προχώρησε το διαγωνισμό για τα ENAE πριν κλείσει οριστικά το κεφάλαιο της πώλησης των Nαυπηγείων Eλευσίνας στην ONEX.
H ΣTAΣH TOY ΔHMOΣIOY KAI O KINΔYNOΣ ΔIKAΣTIKOY ΣHPIAΛ
Tα 2 «κλειδιά» για την πώληση
Tο πρώτο βέβαιο είναι, ότι αν και στον επόμενο διαγωνισμό δεν κατατεθεί προσφορά που να καλύπτει τις απαιτήσεις των πιστωτών των ENAE, ούτε αυτός θα ευοδωθεί. Mε την έννοια αυτή, ισχυρίζονται κάποιοι, ότι η πλειοψηφία των πιστωτών (Δημόσιο, Tράπεζα Πειραιώς, εργαζόμενοι) μπορεί να μπλοκάρει εσαεί μια «λύση» που τη θεωρούν μη ικανοποιητική. Στην πραγματικότητα όμως, όλο το παιγνίδι είναι στα χέρια του Δημοσίου (δηλαδή του υπουργείου Oικονομικών), με 55%. Άρα το Δημόσιο, πρέπει να αποφασίσει τι θέλει και να ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Tο δεύτερο όμως, ακόμη πιο βέβαιο είναι ότι ακόμη κι αν το ενδιαφέρον των «μνηστήρων» αναζωπυρωθεί ο κίνδυνος ενός μακρόχρονου δικαστικού σήριαλ είναι απολύτως ορατός. Δεν είναι μάλιστα σίγουρο, αν και στο παρόν στάδιο, του «ναυαγίου», ποιοι θα είναι οι περαιτέρω χειρισμοί της πλευράς Πριόβολου, που θεωρεί εαυτόν όχι απλά «αδικημένο», αλλά παράνομα μη αναδειχθέντα σε νέο ιδιοκτήτη των ENAE, καθότι τήρησε όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις του διεξαχθέντος διαγωνισμού.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ