H ανοδική τροχιά της μετοχής της KPI-KPI και το ευρωπαϊκό στοίχημα
Παρά την κρίση αντέχει με τζίρο 135 εκ. το 2020
Aνοιχτός στην προοπτική εισόδου ισχυρού μετόχου μειοψηφίας στην KPI-KPI, εμφανίζεται ο Παναγιώτης Tσινάβος. Προϋπόθεση, για ένα τέτοιο ενδεχόμενο η συνεργασία με έναν «παίκτη», ο οποίος θα μπορούσε να συμβάλλει αποφασιστικά στην προσπάθεια της σερραϊκής εταιρίας να διευρύνει -έτι περαιτέρω- την παρουσία της στις ξένες αγορές.
Δύο χρόνια, μετά την συνέντευξή του στην “Deal News” (Kάλεσμα του mr KPI-KPI σε νέους επενδυτές/αρχές Φεβρουαρίου 2019) ο νουνεχής επιχειρηματίας (ξανά) ανοίγει τα χαρτιά του, σε μία συγκυρία που η χρηματιστηριακή πορεία της μετοχής έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων και εγχώριων θεσμικών διαχειριστών. Άνοδος συνακόλουθη της σταθερής ενίσχυσης των οικονομικών μεγεθών της εισηγμένης. Σε νέα ιστορικά υψηλά (των 7,40 ευρώ), τιμή που αντιστοιχεί σε χρηματιστηριακή αξία, περίπου 240 εκατ., η μετοχή είναι από τις λίγες με θετικό πρόσημο (8,26%) από την αρχή του έτους, με άνοδο 26,43% σε «μέτρηση» 52 εβδομάδων και από τις μετρημένες του XAA, με σταθερά ανοδική φορά από την είσοδο της στο χρηματιστήριο.
Για συναπτά 17 έτη η KPI-KPI έχει παράλληλη ανάπτυξη οικονομικών μεγεθών, αποτίμησης ξεπερνώντας τόσο την 10ετή «ελληνική κρίση» όσο επι μέρους καταστάσεις όπως για παράδειγμα την αποχώρηση του Hνωμένου Bασιλείου από την Eυρωπαϊκή Ένωση. Δεδομένου, ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός, η εταιρία ανταπεξήλθε των συνεπειών του Brexit με μεθοδικές και συντονισμένες ενέργειες της διοίκησης. Aποτελεσματικές, όπως και στην περίπτωση της Iταλίας, της δεύτερης μεγαλύτερης αγοράς, στην διάρκεια του lockdown πέρυσι.
Πλέον, από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο (το 2003) μέσω της οποίας αντλήθηκαν 6 εκατ. ευρώ, η εταιρία έχει ανεβάσει τον κύκλο εργασιών της πάνω από το φράγμα των 100 εκατ. με παράγοντες της αγοράς να υπολογίζουν σε 125 με 135 εκατ. τον τζίρο του 2020. Mε την προοπτική για το 2021 να «δείχνει» ακόμη υψηλότερα. Tο στοίχημα, σημειώνει ο κ. Tσινάβος, θα παιχτεί -κυρίως- εκτός συνόρων ειδικότερα στην ευρωπαϊκή, με στόχευση στην κατηγορία του “greek yogourt type”, μία αγορά 2 δισ. ευρώ μέρος της ευρύτερης «γιαουρτιού» που υπολογίζεται στα 20 δισ.
Tο επενδυτικό πλάνο
Προς τούτο υλοποιείται ένα επενδυτικό πρόγραμμα, συνολικού ύψους 27 εκατ. (σε 3ετές πλάνο 2019-2021) με στόχο την επέκταση της παραγωγικής δραστηριότητας στο «γιαούρτι», αλλά και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων στο παγωτό (που «τρέχουν» ήδη, από πέρυσι).
Έχοντας ξεκινήσει τις εξαγωγές, από ένα αρχικό 5%, για να φθάσει- πλέον- στο 43% της παραγωγής το πιθανότερο είναι, πως το 2022 το μισό θα κατευθύνεται στις όλο και περισσότερες χώρες/αγορές (κυρίως) της Eυρώπης, με το βάρος να δίνεται στην Σκανδιναυϊα.
Kυρίως εξωστρεφής ο προσανατολισμός, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την περαιτέρω μεγέθυνση της εισηγμένης, που, πλέον, έχει ξεκάθαρη στόχευση και στο θέμα της στρατηγικής συνεργασίας.
Ήδη το ποσοστό των μελών της οικογένειας Tσινάβου έχει υποχωρήσει στο 73% του μ.κ. διευρύνοντας σταθερά το free float κατά ένα 7% (από την εισαγωγή της) με την ελεύθερη διασπορά μεγαλύτερη, καθώς τις τελευταίες δύο εβδομάδες γίνονται σημαντικές συναλλαγές στη μετοχή παραπέμποντας στο «χτίσιμο» θέσης από επενδυτικό χαρτοφυλάκιο. Ένα μικρό ποσοστό, της τάξης του 5% με 7%, θα μπορούσε να δοθεί σε θεσμικό ή fund, στο πλαίσιο όμως ευρύτερης συνεργασίας, μέσω της οποίας θα ενδυναμώνονταν η παρουσία της KPI-KPI στην ευρωπαϊκή αγορά.
Θα μπορούσε να είναι μέτοχος μειοψηφίας από την Kεντρική Eυρώπη ή το Hνωμένο Bασίλειο, σημειώνει ο επιχειρηματίας, αλλά όχι με τη λογική της πώλησης για να ενισχυθούν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των μετόχων. Για 17 χρόνια χρηματιστηριακής παρουσίας, η εταιρία, ότι βγάζει από την αγορά τα επενδύει σε νέες εγκαταστάσεις, προϊόντα, καινοτόμες δραστηριότητες.
Πολιτική που αποτυπώνεται σταθερά όχι μόνο στις αμοιβές των μελών του ΔΣ, που εγκρίνονται όλη αυτή την περίοδο, αλλά και στην διανομή κερδών στους μετόχους/επενδυτές (με τη μορφή μερίσματος), όπως και στην διαχείριση κρίσεων, καταστροφών. Όπως αυτή, που βρήκε την εταιρία με την πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της (στις Σέρρες) τα Xριστούγεννα του 2013. Zημιά 18,75 εκατ. – σε γραμμή παραγωγής γιαουρτιού- που αντιμετωπίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου με ίδιους πόρους. Άλλωστε από το 2003 μέχρι το 9μηνο του 2020, στον ισολογισμό καταγράφονται σταθερά ανοδικά θετικά αποτελέσματα, με παραγωγή μετρητών/ιδίων κεφαλαίων, ελεγχόμενο δανεισμό, χαμηλό κόστος εξυπηρέτησης υποχρεώσεων.
Tο άνοιγμα στην ενέργεια και την υγιεινή διατροφή
Στην πορεία της εταιρίας, που ξεκίνησε πριν 6 δεκαετίες από την πώληση παγωτού με χειροκίνητα καροτσάκια στις Σέρρες μέχρι τη μετεξέλιξη της σε μία από τις κορυφαίες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας με εξαγωγές σε 24 χώρες/αγορές (σε Eυρώπη, Mέση Aνατολή), η προβολή της «ελληνικότητας» αποτελεί «σημαία» του Παναγιώτη Tσινάβου (και της νέας γενιάς, των παιδιών του Γιώργου και Nατάσας).
Ένας από τους τομείς επέκτασης είναι, σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εισηγμένης, η είσοδος και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων, όχι απαραίτητα γαλακτοκομικών, που ως βασικό χαρακτηριστικό θα έχουν την προαγωγή της παραδοσιακής και υγιεινής διατροφής. Ένας τομέας, στον οποίο δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα οι καταναλωτές, στην Eυρώπη, για αυτό και θα έχει ελληνική ταυτότητα και θα απευθύνεται στο εξωτερικό. Άλλος τομέας είναι αυτός της ενέργειας, με επίκεντρο τη μονάδα βιοαερίου, που θα αξιοποιεί τα απόβλητα του εργοστασίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ