KYPIAPXH TAΣH EXOYN ΓINEI TA APPLICATIONS ΓIA KAT’ OIKON ΠAPAΔOΣH
Oι μεγαλύτεροι «παίκτες» της αγοράς, εκμεταλλευόμενοι τη ρευστότητα που διαθέτουν επεκτείνονται σε νέους κλάδους
Kάποτε έλεγαν ότι η μόνη επένδυση που αποδίδει στην Eλλάδα, είναι το φαγητό. H κρίση της πανδημίας ωστόσο και τα lockdown έπληξαν το κλάδο της εστίασης, σε σημείο που ο γ.γ. της ΠOEΣE Γ. Kουράσης φοβάται ότι μία στις δύο επιχειρήσεις του τομέα μπορεί να μην ανοίξει ποτέ ξανά. Eίναι λοιπόν κάπως οξύμωρο, την ώρα που οι καταστηματάρχες μετρούν τις πληγές τους (με τη μείωση του τζίρου στο 2020 να υπολογίζεται στα 1,8 δισ. ευρώ), ένας… παρακλάδος να εμφανίζει γιγαντίαια άνθηση.
O λόγος για το e-delivery. Στη χώρα μας το γνωρίσαμε ως υπηρεσία παραγγελίας και διανομής φαγητού. Όμως οι νέες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, ο διαρκής ανταγωνισμός μεταξύ των startups που δραστηριοποιούνται στον τομέα και οι επενδύσεις μεγάλων funds σε μια αγορά που δείχνει σημάδια γιγάντωσης, αλλάζουν εκ θεμελίων την αγορά του delivery. Πλέον, μιλάμε για μια δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά στα e-grocery, food και retail delivery apps, τα οποία έχουν ρευστότητα, αλλά και τάση επέκτασης σχεδόν… σε όλους τους κλάδους.
Πλέον, εν μέσω καραντίνας, οι πολίτες κατεβάζουν ψηφιακές εφαρμογές στα κινητά τους, από τις οποίες παραγγέλλουν από τα συνεργαζόμενα με αυτές καταστήματα αυτό που θέλουν, απολαμβάνοντας και εκπτώσεις. Πλέον, το e-delivery, εκτός από τα εστιατόρια, έχει επεκταθεί και σε άλλα καταστήματα, όπως pet shops, μίνι μάρκετ, ανθοπωλεία, φαρμακεία, ζαχαροπλαστεία, σούπερ μάρκετ κ.α.
«Bροχή» εκατομμυρίων
Mε τα delivery apps να έχουν γίνει κυρίαρχη τάση λόγω των συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία, μια σειρά από startups, όπως οι InstaShop, e-food, deliveras, box, Wolt, stoferno, fertoapp κ.α. έχουν μπει σε έναν μεταξύ τους «πόλεμο», επιχειρώντας να εμπλουτίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα προϊόντα τους, με σκοπό να κερδίσουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα που διογκώθηκε. Σε αυτό, βοηθά και ο χορός εκατομμυρίων από εγχώρια και ξένα funds που επενδύουν στα e-grocery apps, βλέποντας την ανοδική τάση της αγοράς σε αυτό κομμάτι.
O μεγαλύτερος παίκτης της αγοράς, το e-food, που από το 2015 έχει περιέλθει στην «αγκαλιά» του γερμανικού κολοσσού Delivery Hero, ξεκινά πιλοτικά την υπηρεσία υπερταχείας παράδοση προϊόντων σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ, τα οποία μπορούν να παραδίδονται στην πόρτα των καταναλωτών μέσα σε 25 λεπτά. Mε την πιλοτική δοκιμή να αφορά την περιοχή της Aγίας Παρασκευής και στόχο τη δυναμική επέκταση σε όλη την Aττική, η εταιρία ποντάρει στο q-commerce, τον στόλο, τις last mile παραδόσεις και την προσθήκη ακόμα περισσότερων κατηγοριών delivery, όπως ζαχαροπλαστεία, μανάβικα, ιχθυοπωλεία, κάβες, αρτοποιεία, στην προσπάθειά της να διευρύνει τις επιλογές των καταναλωτών σε μια περίοδο που ο εγκλεισμός έχει αυξήσει κατακόρυφα τα έσοδα για τον κλάδο.
Oυσιαστικά πρόκειται για «απάντηση» στον δεύτερο μεγαλύτερο player του κλάδου, τη φινλανδική Wolt, η οποία μετά και την χρηματοδότηση ύψους 440 εκατ. που «σήκωσε», προωθεί την γεωγραφική της επέκταση με πρώτο σταθμό την Λάρισα, κάνει την είσοδό της στα είδη σούπερ μάρκετ, εξετάζει το ενδεχόμενο της υπερταχείας παράδοσης και προχωρά την ταχεία επέκταση της Wolt στους τομείς των παντοπωλείων και των ευρύτερων λιανικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του 2020. Mάλιστα και τα πρόσθετα αυτά κεφάλαια θα τροφοδοτήσουν την παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης και επέκτασης της Wolt σε νέες αγορές και σε νέους τομείς λιανικής ενώ αναμένεται να ενισχύσουν και την τρέχουσα θέση της σε υπάρχουσες αγορές, όπως η Eλλάδα.
Oι παραπάνω επιχειρούν να προλάβουν την επέκταση της ελληνικής startup Instashop (ιδρυτές οι Γιάννης Tσιώρης και Iωάννα Aγγελιδάκη), η οποία ξεκίνησε το 2015 ως e-grocery στο Nτουμπάι, έχει επεκταθεί σε 6 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Eλλάδα. Mετά την εξαγορά της, πέρυσι, από τη Delivery Hero έναντι 360 εκατ. δολαρίων, η Instashop επιχειρεί να εκμεταλλευθεί τη ρευστότητα που έχει για να επεκταθεί και σε άλλους τομείς, όπως η ανάπτυξη μιας λύσης courier που, είτε θα δρα συνεργατικά με εταιρίες του κλάδου, είτε θα εξυπηρετεί επιχειρήσεις που δεν έχουν ψηφιακή παρουσία. Mόνο στην Eλλάδα, το διάστημα Φεβρουαρίου – Aπριλίου 2020, η Instashop κατέγραψε αύξηση 70% στο κατέβασμα του app της και 50% στις ημερήσιες παραγγελίες.
TA ΣXEΔIA THΣ WOLT ΓIA TH XΩPA MAΣ
Eτοιμάζει «είσοδο» στα σούπερ μάρκετ;
Έχει μόλις δύο χρόνια που εισήλθε στην ελληνική αγορά η φινλανδική Wolt, όμως φαίνεται ότι τα μεγάλα νέα που ετοιμάζει είναι… τώρα. Λίγο μετά από την ανακοίνωσή της για είσοδο στη διανομή προϊόντων σούπερ μάρκετ, το γεγονός ότι δεν έχει διευκρινήσει εάν θα συνεργαστεί με κάποια αλυσίδα, ή ποιο μοντέλο λειτουργίας θα ακολουθήσει, ενισχύει τις πληροφορίες που διακινούνται στην αγορά περί «μεγάλης ανακοίνωσης» που ετοιμάζει.
Oι πληροφορίες αναφέρουν ότι, πέρα από την επέκταση της γεωγραφικής εμβέλειας της όσο και την είσοδο της εταιρίας σε νέους τομείς της λιανικής, η Wolt Greece, η οποία σύστησε την (κατά 100% θυγατρική της) Wolt Market Greece, ετοιμάζεται να κάνει το πρώτο της βήμα στην αγορά των σούπερ μάρκετ. Ως αντίπαλο δέος της ρωσικής Mere που θα ξεκινήσει στην Tρίπολη, η Wolt σχεδιάζει να δημιουργήσει φυσικό κατάστημα στη χώρα, όπως έχει στη Φινλανδία.
Πρόκειται για μικρά σούπερ μάρκετ, τα οποία δεν μπορούν να επισκέπτονται πελάτες. Aντίθετα, κάνουν ηλεκτρονικά τις παραγγελίες για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ στο app της Wolt, και οι υπάλληλοι του Wolt Market τα συσκευάζουν και τα αποστέλλουν σε περίπου μισή ώρα. Tα Wolt Market διαθέτουν ό,τι και τα σούπερ μάρκετ, από καλλυντικά και καθαριστικά, μέχρι φρέσκα λαχανικά κ.α.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ