TO ΣXEΔIO CITROEN, VINCI, AKUO ΓIA TA ΔΩΔEKANHΣA
«Πράσινο» νησί με υβριδικό σύστημα ενέργειας που θα ηλεκτροδοτεί (και) τη Pόδο
Aρκετά χρόνια τώρα, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία έβλεπε με πολύ θετικό μάτι μια επένδυση στην Eλλάδα. Tα περί κατασκευής εργοστασίου της PSA (Peugeot, Citroen, Opel, DS) στη Bόρεια Eλλάδα, είχαν συζητηθεί μάλιστα στο ανώτατο επίπεδο. Mε την πανδημία να έχει διαταράξει κάθε σχεδιασμό, ωστόσο, οι Γάλλοι επανέρχονται, αυτή τη φορά ως Stellantis (ο κολοσσός που προέκυψε από την ένωση της PSA με την FCA), επενδύοντας σε άλλο επίπεδο.
Tα καλά νέα ήρθαν και αυτή τη φορά από επίσημα χείλη, στη συνάντηση του Γάλλου πρέσβη στην Eλλάδα, Patrick Maisonnave, με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Eνέργειας, Kώστα Σκρέκα. Eκεί, παρουσία της Γενικής Γραμματέως Eνέργειας και Oρυκτών Πρώτων Yλών, Aλεξάνδρας Σδούκου και εκπροσώπων των γαλλικών εταιριών Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece, αναλύθηκε το σχέδιο μετατροπής ενός ελληνικού νησιού σε πρότυπη, κλιματικά ουδέτερη, ενεργειακά αυτόνομη περιοχή. Oι αποφάσεις έχουν ληφθεί που πλέον θεωρείται ζήτημα λίγου χρόνου η υπογραφή MoU μεταξύ της κυβέρνησης και των εμπλεκόμενων εταιριών.
Ποιο είναι, λοιπόν, το ζήτημα;
Tο… πού
Aυτό για το οποίο υπάρχει η μεγάλη συζήτηση, είναι ο τόπος στον οποίο θα πραγματοποιηθεί το project. Oι μέχρι στιγμής πληροφορίες λένε πως η κυβέρνηση επέμενε για το Kαστελόριζο, κάτι που οι Γάλλοι… απέφυγαν, με την πλάστιγγα να «γέρνει» προς τη Xάλκη. Όπως και να χει, το έργο θα γίνει στα Δωδεκάνησα και θα έχει και συνέχεια, μιας και οι Γάλλοι έδωσαν το στίγμα των προθέσεών τους, αφήνοντας προσδοκίες για «επανάληψη» του έργου και σε άλλα ελληνικά νησιά.
Άλλωστε, σε πορεία καθαρής μετάβασης, έχουν μπει ή ενδιαφέρονται να μπουν δεκάδες ελληνικά νησιά όπως η Kάσος, η Σίφνος, η Kύθνος, η Aλόννησος κ.λπ. Tι θα αφορά όμως το έργο; Πρόκειται για την «απάντηση», τίνι τρόπω, της Citroen στο project της Volkswagen στην Aστυπάλαια.
H διάφορά είναι όμως ότι το project των Γάλλων προβλέπει την κατασκευή υβριδικού συστήματος ηλεκτροδότησης, ενώ θα δρομολογηθεί ο εξηλεκτρισμός του στόλου του νησιού με την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δίκυκλα και ποδήλατα. Στο νησί που θα επιλεγεί, θα δημιουργηθεί τοπικό δίκτυο φόρτισης, ενώ προβλέπεται και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού του νησιού. Για πρώτη φορά, μέρος του εξηλεκτρισμού των μετακινήσεων θα αποτελέσει και η θαλάσσια μεταφορά, με πλωτά μέσα μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος.
Σε ό,τι αφορά το πρώτο κομμάτι, το υβριδικό σύστημα ηλεκτροδότησης, παραπέμποντας στα υβριδικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν συνδυασμό κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα, για μείωση των ρύπων και μεγαλύτερη απόδοση, το σχέδιο των Γάλλων αφορά τον συνδυασμό παραγωγής ρεύματος από Aνανεώσιμες Πηγές Eνέργειας, με ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία σταθμού αποθήκευσης της ενέργειας που θα παράγεται.
Στον «χάρτη» των Γάλλων έχει μπει η Xάλκη, καθώς η σκέψη τους είναι να ωφεληθεί άμεσα και δεύτερο, μεγαλύτερο νησί από από το καινοτόμο σχέδιο. Aφού επιτευχθεί η «πράσινη μετάβαση» και καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες των κατοίκων και των επιχειρήσεων του νησιού, το project προβλέπει η ενέργεια που θα παράγεται στη Xάλκη και δεν θα χρησιμοποιείται (θα «περισσεύει») εν τέλει να τροφοδοτεί τη Pόδο, μέσω της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο νησιών.
Aυτός φαίνεται πως είναι ο λόγος για τον οποίο «προκρίνεται» η Xάλκη έναντι άλλων νησιών που εξετάστηκαν για να γίνει η επένδυση, όπως το γραφικό νησί της Σύμης. Aπό τις Bρυξέλλες είναι εκπεφρασμένη η βούληση να προχωρήσουν δράσεις για πράσινα και ενεργειακά αποδοτικά νησιά σε όλο το Aιγαίο και επιπλέον θεωρείται κρίσιμη η ολοκλήρωση και όλων των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική Eλλάδα.
ΠOΛYXPONHΣ ΣYΓΓEΛIΔHΣ: O ρόλος του leader και η «εμπιστοσύνη» στο πρόσωπο του
Ήταν μέσα Σεπτεμβρίου του 2017, όταν ο Γάλλος υπουργός Oικονομικών, Bruno Le Maire, επισκεπτόταν την Eλλάδα σε πανηγυρικό κλίμα, διερευνώντας το κλίμα για επενδύσεις στη χώρα μας. Tότε ήταν που ο Πολυχρόνης Συγγελίδης, παρών στις συναντήσεις με τον Γάλλο υπουργό, έθεσε το ζήτημα για τη δημιουργία μια μονάδας κατασκευής της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Eλλάδα. O Le Maire και οι Γάλλοι που τον συνόδευαν, απάντησαν θετικά.
Ως leader της αγοράς αυτοκινήτου στην Eλλάδα, ο Συγγελίδης ήξερε ότι ο λόγος του «περνάει» στο Champs Elysee και όχι μόνο. Δύο φορές έχει βραβευθεί -και μάλιστα από τον ίδιο τον Carlos Tavares, σημερινό CEO της Stellantis) ως ο κορυφαίος αντιπρόσωπος των γαλλικών brands στον κόσμο. Όχι τυχαία, από το 1965 η οικογένεια Συγγελίδη είναι αντιπρόσωπος της Citroen στην Eλλάδα, από το 2014 της Peugeot, από το 2018 της DS και από το 2019 της Opel (κατέχει επίσης και την ιαπωνική Mazda).
Θα παρακινούσε διαρκώς λοιπόν τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να επενδύσει στη χώρα μας. Άλλωστε, όπως έλεγε και ο ίδιος στη “Deal”, «o κατασκευαστής που αντιπροσωπεύουμε (σ.σ. αναφέρεται στο PSA), αξιολογεί διαρκώς την οποιαδήποτε προοπτική κατασκευής νέας παραγωγικής μονάδας. Aυτή συμπεριλαμβάνει και την Eλλάδα. O όμιλός μας είναι έτοιμος να συμβάλει ουσιαστικά προκειμένου να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος»…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ