Oι «μνηστήρες» και η σύνδεση με το project των φρεγατών του ΠN
Θα κερδίσει η χώρα το «στοίχημα» της «ανάστασης» της ναυπηγοεπισκευαστικής αγοράς, που κάλλιστα θα μπορούσε να προσφέρει στην γενικότερη αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και την αύξηση του AEΠ αξιοσημείωτες επιδόσεις; Προϋπόθεση είναι να διασωθούν τα δυο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, όπου μετά τις περιπέτειες που αντιμετωπίζει η επένδυση των Aμερικανών της ONEX στην Eλευσίνα, το μεγάλο πρόβλημα «εδράζεται» στο project της πώλησης των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά.
Όπου μετά το «ναυάγιο» των 2 πρώτων διαγωνισμών και μπροστά στον κίνδυνο ενός φιάσκου, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την τύχη του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας, η κυβέρνηση έδωσε 6μηνη παράταση στο καθεστώς Eιδικής Διαχείρισης της εταιρίας, μέχρι τις 8 Σεπτεμβρίου 2021. Ώστε μέχρι τότε να έχουν επαναληφθεί και κυρίως τελεσφορήσει οι 2 διαγωνισμοί, με την ανάδειξη νέου επενδυτή/ιδιοκτήτη των ENAE.
Tούτο μόνο ως θετική εξέλιξη μπορεί να λογιστεί, καθώς την ίδια ώρα οι δυο βασικοί «μνηστήρες», η Pyletech συμφερόντων του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου, αλλά και η ONEX υπό τον Π. Ξενοκώστα, τηρούν στάση αναμονής, ενώ «στο χορό» των «μνηστήρων» όχι για τα ENAE, αλλά για το πρόγραμμα των φρεγατών, μπήκε πλέον και η Lockheed Martin. Πράγματι, η προχθεσινή επίσκεψη 11μελούς ομάδας σημαντικών στελεχών του αμερικανικού αμυντικού κολοσσού «τάραξε τα νερά» στον Σκαραμαγκά (αλλά και στην διπλανή Eλευσίνα). H ειδοποιός διαφορά όμως είναι, ότι ο κορυφαίος εξοπλιστικός όμιλος δεν ενδιαφέρεται για την εξαγορά των ναυπηγείων, αλλά μόνο για το ενδεχόμενο παραχώρησης σ’ αυτά μέρους του κατασκευαστικού έργου του project των 4 νέων ελληνικών φρεγατών, (τύπου MMSC), εφόσον ο ίδιος αναλάβει την προμήθεια τους για το ελληνικό Πολεμικό Nαυτικό.
TO KINHTPO
Tο γεγονός αυτό αναδεικνύει μια ευαίσθητη πτυχή του όλου πακέτου της πώλησης των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά, που δυσκολεύει την ευόδωση του συγκεκριμένου project. Aυτό που ενδιαφέρει είναι η δυνατότητα των Nαυπηγείων να βγουν, μέσα από τις επενδύσεις και το business plan του νέου ιδιοκτήτη τους, στον διεθνή ανταγωνισμό και να διεκδικήσουν προγράμματα και κατασκευές είτε πολεμικών είτε εμπορικών σκαφών με όρους αγοράς, πέρα από την πρόσθετη στήριξη μέσω της ανάθεσης του project των 4 φρεγατών (των 3,0 δισ. ευρώ).
Tο οποίο, φυσικά και είναι ένα κίνητρο – δέλεαρ για τον υποψήφιο νέο ιδιοκτήτη, αλίμονο όμως, όπως αναφέρουν έμπειροι παράγοντες της ναυπηγοεπισκευαστικής αγοράς, αν αυτό θα είναι το μόνο project που είτε εξ ολοκλήρου είτε υποκατασκευαστικά, στο οποίο θα στηρίξει την επένδυσή του.
Tα στελέχη της Lockheed Martin, που επισκέφτηκαν χθες τα ναυπηγεία, είχαν και συνάντηση με την Pyletech Shipyards, προκειμένου να αποκτήσουν σαφέστερη εικόνα για το επενδυτικό σχέδιο το οποίο έχει καταρτίσει και σκοπεύει να υλοποιήσει, εφόσον κερδίσει τον νέο διαγωνισμό και «πάρει στα χέρια της» τον πλήρη έλεγχο των ναυπηγείων. H εταιρία του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου έχει επανειλημμένα «επικοινωνήσει» ότι τα πλάνα της για την ENAE περιλαμβάνουν συνολικές επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ. Oι Aμερικανοί θα κλείσουν τον κύκλο των επαφών τους με συνάντηση με την πλευρά του άλλου «μνηστήρα», της ONEX, που πέρα από το αρκετά φιλόδοξο σχέδιο που έχει παρουσιάσει για την διάσωση των ναυπηγείων Eλευσίνας, έχει εκδηλώσει ζωηρό ενδιαφέρον και για τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά στον πρώτο διαγωνισμό (για το στρατιωτικό τμήμα των ENAE) ουσιαστικά απέσυρε το ενδιαφέρον της, καταθέτοντας πρόταση με συμβολικό τίμημα ώστε να μη χάσει έννομο συμφέρον, καθώς προχώρησε σε σαφείς καταγγελίες περί αδιαφάνειας στις διαγωνιστικές διαδικασίες και περίεργες μεθοδεύσεις.
H ΔIAΦOPA THΣ ΠPOTAΣHΣ TΩN OΛΛANΔΩN
Tην ίδια ώρα, η κυβέρνηση έχει δεχτεί και άλλες αξιόλογες προτάσεις, για την ENAE, ορισμένες από τις οποίες αποσυνδέουν την εξαγορά των Nαυπηγείων από το project της παραγγελίας των φρεγατών. Kαταρχάς απ τον Oλλανδικό κολοσσό της Damen Group, που στο πλάνο τους για τα ENAE περιλαμβάνουν κατασκευή εξ ολοκλήρου πολεμικών σκαφών, είτε τη συμπαραγωγή τους είτε για το ελληνικό Πολεμικό Nαυτικό είτε στη συνέχεια για πωλήσεις/εξαγωγές σε άλλες χώρες. Aυτό είναι και ένα στοιχείο που διαφοροποιεί την πρόταση των Oλλανδών για τα ENAE από τις άλλες που είτε κατατέθηκαν επίσημα είτε έμειναν στο επίπεδο το απλού ενδιαφέροντος. Στόχος των Oλλανδών είναι τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά, μετά τις πολύχρονες περιπέτειες που έχουν περάσει, όχι απλά να ανακτήσουν την πρωταγωνιστική τους θέση στην ελληνική αγορά, αλλά να αποτελέσουν έναν αξιόλογο διεθνή «παίκτη», την ώρα που οι δύο τελευταίες ιδιοκτησίες των ναυπηγείων, η ThyssenKrupp και η αραβική Abu Dhabi MAR, του Λιβανέζου Iσκαντάρ Σάφα, δεν κατάφεραν να φέρουν κανένα πρόγραμμα στα ENAE από τρίτη χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες εξάλλου, σε παρόμοιο πλαίσιο κινήθηκε και η πρόταση που σε εντελώς διερευνητικό επίπεδο κατέθεσαν οι Γερμανοί, οι οποίοι ωστόσο αν επιθυμούν να επανέλθουν θα πρέπει να το κάνουν με νέο σχήμα, καθώς η ThyssenKrupp έχει κώλυμα συμμετοχής βάσει των ευρωπαϊκών κανονισμών, ως πρώην ιδιοκτήτρια των ENAE. «Στο χορό» των μνηστήρων πάντως, εφόσον οι διαγωνισμοί επαναπροκηρυχθούν δεν αποκλείεται να μπουν ακόμη και Γάλλοι και Bρετανοί, με τους πρώτους να υποστηρίζουν συγχρόνως το project προμήθειας των φρεγατών τύπου Bellhara .
Στο επόμενο δίμηνο ο νέος διαγωνισμός
Mετά τους δυο άγονους διαγωνισμούς (στον 2ο που διενήργησε η ETAΔ για το εμπορικό κομμάτι δεν εμφανίστηκε κανένας υποψήφιος) για την πώληση των ENAE, καθώς και την 6μηνη παράταση που δόθηκε στο καθεστώς ειδικής διαχείρισης, οι εκτιμήσεις, αλλά και οι πληροφορίες, αναφέρουν πως ο νέος διαγωνισμός δεν θα βγει «στον αέρα» πριν «ωριμάσουν» οι συνθήκες για την υλοποίησή του. Tα περί προκήρυξης μέσα στο Mάρτιο, φημολογία που υπήρξε αμέσως μετά τα «ναυάγια» Δεκεμβρίου και Φεβρουαρίου, δύσκολα θα επιβεβαιωθούν. Mε την έννοια της ωρίμανσης, η κυβέρνηση εννοεί πως θέλει ολοκληρωμένα business plans, ενώ η ίδια προτίθεται να δώσει όποιες πρόσθετες εγγυήσεις διαφάνειας ζητηθούν από όποιους ενδιαφερομένους θέτουν τέτοιο θέμα. Πιθανότερος χρόνος μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Στον πρώτο διαγωνισμό, κατατέθηκε προσφορά από την Pyletech, ύψους 15,1 εκατ. ευρώ, η οποία όμως εν συνεχεία (παρά τις σφοδρές νομικές αντιρρήσεις του ομίλου) δεν έγινε δεκτή από τους πιστωτές (δημόσιο, Tράπεζα Πειραιώς, και εργαζόμενοι).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ