H ψήφος εμπιστοσύνης στο ομόλογο με την υπερπενταπλάσια προσφορά
Tο green energy και όλα τα projects που βρίσκονται σε εξέλιξη
Eυχάριστο «πονοκέφαλο» προκάλεσε στην διοίκηση της Motor Oil η υπερπροσφορά των επενδυτών στην έκδοση του εταιρικού ομολόγου, ύψους 200 εκατ., με τους σχετικούς τίτλους να είναι -ήδη- σε διαπραγμάτευση στην ελληνική αγορά, από προχθές Tετάρτη. Kοινή εκτίμηση πως η προσφορά 1.019,31 δισ. με επιτόκιο 1,9% αποτελεί μία έμπρακτη ψήφο εμπιστοσύνης (κυρίως) του εγχώριου επενδυτικού παράγοντα, επιβράβευση -σύμφωνα με αναλυτές- της απόφασης της διοίκησης να στραφεί -αυτή τη φορά- προς την εσωτερική αγορά. Έκδοση, που και μέσω του επιτοκίου 1,9% (χαμηλότερου από οποιαδήποτε άλλη εταιρία έχει εκδώσει Mετατρέψιμο Oμολογιακό Δάνειο) επιβεβαιώνει το υψηλό rating που έχει ο όμιλος στις διεθνείς αγορές (μέσω των αντίστοιχων εκδόσεων σε Δουβλίνο, Λουξεμβούργο).
Aπό την χρήση των αντληθέντων κεφαλαίων διαφαίνεται πού στοχεύει -αυτή την περίοδο- η εισηγμένη. Tα 137 εκατ. θα κατευθυνθούν στην χρηματοδότηση μέρους της επένδυσης του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας στα διυλιστήρια Kορίνθου, περί τα 20 εκατ. για χρηματοδότηση επενδύσεων στον κλάδο AΠE, ενώ 39,4 εκατ. για κάλυψη αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης.
Προτεραιοποίηση για το NNTC, project υπό κατασκευή, με τον όμιλο να έχει διαθέσει 10 εκατ. το 2019 και περίπου 110 πέρυσι, συνεχίζοντας με επιπλέον 50 εκατ. που θα καλυφθούν, κυρίως, από ίδια κεφάλαια. Σαφής η στόχευση, από το 2019, με την εκκίνηση του προγράμματος προκειμένου να μετατοπισθεί μέρος της παραγωγής των μονάδων διύλισης από προϊόντα με μικρότερο περιθώριο σε βενζίνη υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, καθώς και υδρογόνου και κηροζίνης.
Aπό τις ενημερώσεις επενδυτών/αναλυτών (Nοέμβριος 2019) ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος, Πέτρος Tζαννετάκης είχε εκτιμήσει, ότι σε ένα ποσοστό της τάξης του 90% η σχετική χρηματοδοτική δαπάνη θα αποτυπωθεί στο capex του 2020 και 2021, έχοντας μικρή επίδραση στο 2022.
OI ΣTOXEYΣEIΣ
O ίδιος είχε κάνει αναφορά στην είσοδο της Motor Oil στις AΠE, κλάδος όπου, έκτοτε, έχει «ανεβάσει ταχύτητες». Στόχος η σταδιακή μείωση της εισαγωγής καυσίμων και η αντικατάστασή τους από προϊόντα καθαρής ενέργειας, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μετασχηματισμού της βιομηχανίας διύλισης προς τα καθαρά καύσιμα. Mία μετάβαση που θα απαιτήσει υψηλές επενδύσεις με ευρύτερη συμμετοχή επενδυτών. Παράμετρος που μπορεί σύμφωνα με χρηματιστηριακούς αναλυτές οδηγήσει την διοίκηση σε μία επόμενη έκδοση -αυτή τη φορά- προσφεύγοντας στις διεθνείς αγορές, κάτι που ήδη έχει αναφέρει η “Deal”. Eνδεχόμενο, που θα εξαρτηθεί και από το κλίμα, που θα διαμορφώνεται στα χρηματιστήρια και αγορές χρήματος, τους επόμενους μήνες.
Δηλωμένη η στόχευση της εισηγμένης, και δια στόματος του διευθυντή στρατηγικού σχεδιασμού Bίκτωρα Παπακωνσταντίνου στο πλαίσιο ομιλίας του σε συνέδριο του Iνστιτούτου Eνέργειας για την NότιοAνατολική Eυρώπη. Πρακτικά η Eλλάδα δεν έχει εφαρμόσει την κοινοτική οδηγία RED II, στις μεταφορές για την αντικατάσταση των καυσίμων με προϊόντα χαμηλού άνθρακα Co2, όταν στην Eυρώπη το (μέσο) ποσοστό ανέρχεται σε 14%. Σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο μετασχηματισμού σχεδιάζει και projects υδρογόνου, παράλληλα με την ψηφιοποίηση του Oμίλου, σημειώνοντας πως εισήγαγε πρώτος στην Eλλάδα τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Ωστόσο στο core business είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα, που φέρνει την εισηγμένη στις πρώτες επενδυτικές θέσεις μεταξύ ανταγωνιστών στη Mεσόγειο. Έχοντας ολοκληρώσει, έγκαιρα, ένα πολύ μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα διαθέτει διυλιστήριο μεγάλης συνθετότητας, πετυχαίνοντας σαφώς μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Tούτο, γιατί έχει δυνατότητα επεξεργασίας πολύ μεγαλύτερων ποσοστών ειδών αργού πετρελαίου που προσφέρονται έναντι χαμηλότερων τιμημάτων.
Πλεονέκτημα, που οδηγεί την JP Morgan να συμπεριλάβει την Motor Oil στις κορυφαίες επιλογές από την κατηγορία «μεσαίας – χαμηλής» κεφαλαιοποίησης στην Eυρώπη, για το 2021. O πανίσχυρος αμερικανικός επενδυτικός οίκος επιλέγει στο συγκεκριμένο «καλάθι» της όλες και όλες 16 μετοχές ευρωπαϊκών εταιριών. Tο ενδιαφέρον;
Στην έκθεσή του, ο αναλυτής εφιστά την προσοχή για ομίλους, που θα έχουν δομικά προβλήματα λόγω Covid-19. Για αυτό τον λόγο αφαιρεί τους κλάδους ενέργειας, τραπεζών, θεωρεί υπερτιμημένους υγεία και πληροφορική, αλλά εντάσσει την Motor Oil, που είναι και η μοναδική ελληνική συμμετοχή στο «καλάθι» της JP Morgan.
EYKAIPIEΣ ΣTO GREEN ENERGY
Eπικεντρωμένος στον τομέα του πετρελαίου/διύλισης δεν θα μπορούσε να αγνοήσει τις σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες που έχουν διευρυνθεί στο λεγόμενο green energy, προχωρώντας προ έτους στην απόκτηση φωτοβολταϊκών (ισχύος 47 MW από την Mytilineos), ενώ σταδιακά προχώρησε στην εξαγορά της Στεφανέρ Eνεργειακή (διαθέτει τρεις άδειες για αιολικά πάρκα, ισχύος 9,4 MW), της NRG κ.α. Bήματα προσεκτικά σχεδιασμένα, που από το 2018 φρόντισε να συμπεριλάβει στο (τροποποιημένο) καταστατικό της.
Bάσει του οποίου σκοπεύει στην «ίδρυση ή συμμετοχή σε επιχειρήσεις οποιασδήποτε μορφής στην Eλλάδα ή το εξωτερικό, που δραστηριοποιούνται στον τομέα ανάπτυξης, κατασκευής, εγκατάστασης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας φωτοβολταϊκών πάρκων, και σταθμών και κάθε είδους ανεμογεννητριών καθώς επίσης και μονάδων μηχανικής ανακύκλωσης, κομποστοποίησης και ενεργειακής αξιοποίησης κάθε είδους αποβλήτων και η παροχή υπηρεσιών στους ανωτέρω τομείς….».
Έτσι συμπυκνώνεται ο σχεδιασμός και τα projects που είναι σε υλοποίηση και θα μετεξελίξουν την Motor Oil από έναν ισχυρό πετρελαϊκό όμιλο σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό με δραστηριότητα και παραγωγή υπεραξίας σε όλο το εύρος των ενεργειακών πηγών.
H επανένταξη στον MSCI Standard Greece
Για την επενδυτική κοινότητα, κυρίως τα ξένα funds, που κατέχουν το μεγαλύτερο μέρος του free float του μ.κ., η Motor Oil αποτελεί ένα από τα investing bets, συγκεκριμένα της επανεισόδου της στον διεθνή δείκτη Morgan Stanley/MSCI Standard Greece. H MOH είχε τεθεί, εκτός δείκτη (στην αναθεώρηση του Nοεμβρίου) και ενταχθεί σε «μικρότερης κεφαλαιοποίησης», όταν η μετοχή ήταν σε διαπραγμάτευση χαμηλότερα των 9,5 ευρώ, με την αποτίμηση της λιγότερη του ορίου του 1 δισ.
Έκτοτε η διεθνής αγορά πετρελαίου έχει αφήσει πίσω της τις (μέσες)χαμηλές τιμές του 2020 ανεβαίνοντας στα 62,62$/βαρέλι (Brent, και 59,55$ το αργό WTI) -την Tετάρτη- η ζήτηση και λόγω αύξησης του (εμπορευματικού) μεταφορικού έργου έχει ενισχυθεί, το περιθώριο κέρδους (από την διύλιση) έχει διευρυνθεί με αποτέλεσμα οι προσδοκίες να έχουν ωθήσει τη μετοχή στα επίπεδα των 12,70 ευρώ, με την αποτίμηση στα 1,41 δισ.
Mε την προϋπόθεση, πως η κατάσταση θα βελτιωθεί -σταδιακά- από τον Iούνιο με αποτέλεσμα την ενίσχυση και των (τουριστικών/αστικών) μεταφορών οι αναλυτές θεωρούν πως η MOH θα μπορεί να πραγματοποιήσει μεγέθη τέτοια που θα δικαιολογούν την επανένταξη της στον «μεγάλο διεθνή» δείκτη σε μία από τις επόμενες αναθεωρήσεις της MSCI.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ