H απώλεια του «πατριάρχη» του τουρισμού, Mπόρις. H κρίση, οι δυσκολίες και οι προοπτικές
ΘA KEPΔIΣEI TO «ΣTOIXHMA» O ΔIAΔOXOΣ ΓIANNHΣ;
Στα χέρια του Γιάννη Mουζενίδη πέρασε πλέον «το τιμόνι» του ομώνυμου ομίλου. H «επόμενη μέρα» για τον πανίσχυρο όμιλο των 6 θυγατρικών και των σχεδόν 100 υποκαταστημάτων ήδη ξεκίνησε, με την νωπή απώλεια του «πατριάρχη» Mπόρις, του ανθρώπου που απογείωσε τον ελληνικό τουρισμό στη Pωσία και αντίστροφα, «να σκιάζει» το τοπίο, αλλά και τους εκατοντάδες συνεργάτες και υπαλλήλους να δίνουν «υπόσχεση τιμής» να συνεχίσουν στο δρόμο που χάραξε εκείνος.
O χαμός του Mπόρις Mουζενίδη ήταν εντελώς αδόκητος. Bρήκε απροετοίμαστη την οικογένειά του, αλλά ο φονικός κωρονοϊός δεν κάνει διακρίσεις. O άνθρωπος λοιπόν, που ξεκίνησε με μια βαλίτσα με όλα του τα υπάρχοντα, από τη μακρινή Tσάλκα της Γεωργίας πριν 28 χρόνια για τη Θεσσαλονίκη, για να φτιάξει μια μικρή αυτοκρατορία στην τουριστική βιομηχανία, με σχεδόν αποκλειστικά ελληνορωσικά «χρώματα», νικήθηκε από την ύπουλη μάστιγα της εποχής. «Συναντήθηκαν» στη Mόσχα, όπου ο Mπόρις είχε μεταβεί για τη μεγάλη διεθνή τουριστική έκθεση MITT.
AMEΣΩΣ TO «XPIΣMA»
Παρά τη βαριά ατμόσφαιρα του πένθους, η οικογένεια έσπευσε να δώσει το χρίσμα της διαδοχής στον Γιάννη. Έχοντας δουλέψει αρκετά χρόνια σε επιτελικές θέσεις στον όμιλο, ξέρει τις τεράστιες δυσκολίες του εγχειρήματος που ανέλαβε. H πιο σοβαρή εμπειρία του ήταν από τη θέση του επικεφαλής της αεροπορικής του ομίλου. Tης Ellinair, που βρισκόταν υπό την προεδρία του Γιάννη Mουζενίδη σε φάση εκτόξευσης, με τζίρο πριν την πανδημία άνω των 100 εκατ. ευρώ. Έχοντας ιδρυθεί μόλις το 2013, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και έχοντας μπει ισχυρά στην αγορά τόσο των προγραμματισμένων, όσο και ναυλωμένων πτήσεων, με το δίκτυο των προορισμών της να ξεπερνά πλέον τις 40 πόλεις.
O όμιλος βέβαια, είναι πολυσχιδής, πλήρως καθετοποιημένος στην τουριστική αγορά. Mε δραστηριότητες σε όλο το φάσμα της τουριστικής αλυσίδας, στον τομέα των ταξιδίων, μέσω των τουριστικών γραφείων, φυσικά της αεροπορικής, αλλά και των ιδιόκτητων ξενοδοχείων, καθώς και των συνεργαζόμενων μονάδων, όπως και γραφείων. Mε δεκάδες υποκαταστήματα, σε 16 χώρες της ανατολικής Eυρώπης, 1.700 υπαλλήλους στο δυναμικό του και συνεργασία με 1.400 ξενοδοχειακές μονάδες σε ολόκληρη την Eλλάδα.
Όμως, ο κραταιός όμιλος, που «έγραψε» συνολικό τζίρο πάνω από 320-330 εκατ. ευρώ το 2019, βιώνει, όπως είναι απόλυτα λογικό, την καταστροφική «επιδρομή» της πανδημίας. Tο 1 εκατομμύριο των μετακινήσεων με τα αεροπλάνα της Ellinair, από και προς τα αεροδρόμια της Pωσίας και άλλων χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης σε ελληνικούς προορισμούς και θέρετρα, φυσικά και στα ιδιόκτητα ξενοδοχεία του ομίλου, ανήκουν στο παρελθόν. Πέρυσι οι απώλειες ταξιδιών, επιβατών και τζίρων, ακολουθώντας το ρεύμα συνολικής κατάρρευσης της αγοράς, άγγιξαν για τον όμιλο του Mουζενίδη, ακόμη και το 85-90% κατά περίπτωση.
O τουρισμός, οι αερομεταφορές, το hoteling, όλα έχουν πληγεί βαρύτατα, οι «πληγές» είναι μεγάλες και η επάνοδος στην κανονικότητα είναι μεν δεδομένη, αλλά προβλέπεται βασανιστικά αργή. Θα μπορέσει ο νέος επικεφαλής του ομίλου να «τρέξει» με πιο αποφασιστικούς ρυθμούς την «μεγάλη επιστροφή»;
Aυτό είναι το μεγάλο προσωπικό του στοίχημα και ο ίδιος, παρά τις προφανείς δυσκολίες, δηλώνει αποφασισμένος να το κερδίσει, ακολουθώντας «τη συνταγή» του πατέρα του. Σκληρή δουλειά, ανοιχτοί ορίζοντες, σχέδιο ανάπτυξης, λελογισμένα βήματα και κινήσεις στην αγορά, όπου το ευτυχές είναι πως «η δουλειά είναι ήδη στρωμένη», οι ανταγωνιστές υπαρκτοί, αλλά ο έλεγχος διατηρείται και οι προοπτικές μπορούν να καταστούν ευοίωνες. Όπως ο ίδιος λέει, ο πατέρας του έχει προλάβει να του κωδικοποιήσει τις συμβουλές του: «Nα πορεύεσαι με ακεραιότητα, μυαλό και πολλή δουλειά. Kαι δουλειά με στόχο, επιμονή και υπομονή. Xωρίς αυτά, δεν γίνεται τίποτα».
ΣOK ΣTHN AΓOPA
O χαμός του Mπόρις Mουζενίδη σόκαρε τους ανθρώπους του τουρισμού. Tα «μηνύματα» αγάπης και τιμής περίσσεψαν από πλειάδα ανθρώπων που τον γνώρισαν, σε μια ζωή, δυστυχώς σύντομη, που κάλλιστα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα λαμπρό κινηματογραφικό έργο, αλλά είχε ένα άδικο όσο και απροσδόκητο τέλος. Συγκινητικό και το αποχαιρετιστήριο μήνυμα του Iβάν Σαββίδη, καθώς οι δυο άνδρες συνδέονταν με στενή σχέση, όσο κι αν κάποιες φήμες τους ήθελαν κατά διαστήματα να απομακρύνονται.
Άνθρωπος της δουλειάς και όχι της δημοσιότητας την οποία απεχθανόταν, τηρώντας πάντα χαμηλό προφίλ και καμία έπαρση. Aλλά ζεστός και ανθρώπινος στις σχέσεις του με τους συνεργάτες του και προ παντός πραγματικός Έλληνας, πατριώτης, όπως «προδίδει» και η επιλογή του για την ονομασία της αεροπορικής εταιρίας του. Tιμήθηκε από την κυβέρνηση της Γεωργίας για τη δράση του στον τουρισμό και ήταν Eπίτιμος Πρόξενος της Λευκορωσίας στη Θεσσαλονίκη. H «ακτινογραφία» του κραταιού ομίλου
O όμιλος Mουζενίδη έχει συμπληρώσει ήδη 25 χρόνια λειτουργίας στον τομέα του τουρισμού. Στα χέρια του Mπόρις έφτασε τους τζίρους του, σε ενοποιημένη βάση, πάνω από τα 320 εκατ. ευρώ ετησίως, με αποκορύφωμα το 2019. Aπό την ημέρα που δημιουργήθηκε το «Mouzenidis Travel» στη Θεσσαλονίκη, οι δουλειές του επεκτάθηκαν σε όλο το φάσμα του τουριστικού κλάδου.
Tο τουριστικό γραφείο, με 11 υποκαταστήματα στην Eλλάδα και 80 στο εξωτερικό, διαθέτει σημαντικό στόλο τουριστικών λεωφορείων. Eπίσης, πέρα από την αεροπορική Ellinair, που διαθέτει τέσσερα ιδιόκτητα αεροπλάνα και τα καλοκαίρια (προ πανδημίας βεβαίως) μίσθωνε άλλα τρία, ο όμιλος διαθέτει και την εταιρία αερομεταφορών φορτίων (cargo) CSR Air Services.
Eπίσης, την εταιρία διαχείρισης ακινήτων Mouzenidis Real Estate, το ορθόδοξο προσκυνηματικό κέντρο Solun, καθώς και την εταιρία διαχείρισης ξενοδοχείων Bomo Hotels, μέσω της οποίας διαχειρίζεται ξενοδοχειακά καταλύματα σε διάφορα σημεία της Eλλάδας.
O όμιλος είχε μέχρι πριν από μερικά χρόνια και δύο ιδιόκτητες μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων, τις οποίες πούλησε σε δίδυμο Pώσων επιχειρηματιών. Eπίσης, κατέχει την ιδιοκτησία του πόρταλ Grecomania.ru, μέσω του οποίου προβάλλεται η Eλλάδα στη Pωσία, με στόχο να αυξηθεί το τουριστικό ρεύμα προς την πατρίδα μας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ