Έκλεισε 17 καταστήματα, σταμάτησε την Tie Rack, εκχωρεί καθήκοντα στις κόρες του
Το «κοστούμι» της οικονομικής κρίσης είναι στενό για τον Θόδωρο Βάρδα. Η «γύμνια» της αγοράς ένδυσης με την κάμψη της καταναλωτικής δύναμης να αγγίζει το 30%, και τα «μπαλώματα» της κυβερνητικής πολιτικής με φοροεισπρακτικά μέτρα, δεν κάνουν εξαίρεση ούτε στον πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ, ο οποίος από το στρατηγείο του στο Πικέρμι έχει επιδοθεί σε ένα ατελείωτο «ράβε- ξήλωνε» στο επενδυτικό του πλάνο.
Ο επιχειρηματίας που επί χρόνια ντύνει την «αφρόκρεμα» της πολιτικής, οικονομικής και καλλιτεχνικής ζωής του τόπου βρίσκεται στο μεταίχμιο για την αλλαγή σελίδας και εποχής της ομώνυμης αλυσίδας του. Ενός νέου κεφαλαίου, που σύμφωνα με συνεργάτες του, περιλαμβάνει ακόμη και την εκχώρηση περισσότερων διοικητικών αρμοδιοτήτων στις δύο κόρες του, Ναταλία και Τατιάνα, οι οποίες υπό την καθοδήγησή του θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις των καιρών. Ήδη άλλωστε έχουν αυξημένα καθήκοντα στο τμήμα μάρκετινγκ του ομίλου και είναι υπεύθυνες για όλες τις προωθητικές ενέργειες, αλλά και για την διαφημιστική καμπάνια που οργανώνει κάθε χρόνο η αλυσίδα ανδρικής ένδυσης.
Στη συγκεκριμένη φάση ο όμιλος τελεί υπό την συνήθη τακτική που ακολουθούν οι περισσότεροι λιανέμποροι για να περιορίσουν τις απώλειες στις πωλήσεις και στα οικονομικά τους μεγέθη, την αναδιάρθρωση. Από 45 καταστήματα που μετρούσε το δίκτυο της «Vardas» πριν από μια διετία, πλέον έχει μείνει με το 1/2 σχεδόν των σημείων πώλησης.
Η ανάγκη για περικοπές λειτουργικών εξόδων, η «θηλιά» των δανείων, αλλά και η υποχώρηση των πωλήσεων κατά 10%- 15% περίπου υποχρέωσαν τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας να προχωρήσει στο κλείσιμο 14 καταστημάτων του την προηγούμενη χρονιά και άλλων τριών μέσα στο 2011, με πιο πρόσφατο λουκέτο εκείνο του καταστήματος στη Νέα Ιωνία, ενός από τα σημαντικότερα της αλυσίδας που είχε ανοίξει ποντάροντας στη μεγάλη επισκεψιμότητα της συγκεκριμένης αγοράς.
Οι προσδοκίες όμως, δεν επιβεβαιώθηκαν όπως και σε πολλά ακόμη μαγαζιά που επέλεξε να κλείσει. Πρόκειται για εκείνα που οι τζίροι τους ήταν χαμηλοί και δεν απέδιδαν τα προσδοκώμενα στα συνολικά οικονομικά μεγέθη του ομίλου ή για άλλα τα οποία βρίσκονταν σε περιοχές που πλέον δεν αποτελούσαν ελκυστικές εμπορικές «πιάτσες» ή με υψηλά ενοίκια. Κάποια από αυτά τα τελευταία τα μετεγκατέστησε, ορισμένα τα μετονόμασε από «Vardas» σε άλλη φίρμα της εταιρείας, ενώ μερικές υπηρεσίες και show rooms του Κολωνακίου μεταφέρθηκαν στο κεντρικό κτίριο στο Πικέρμι.
Το «συμμάζεμα» του δικτύου, σύμφωνα με τον επιχειρηματία, έγινε με γνώμονα να μην υπάρξουν απώλειες σε ανθρώπινο δυναμικό, ενώ στενοί του συνεργάτες διευκρινίζουν πως και η απόφαση για έξοδο της εταιρείας ένδυσης από το χρηματιστηριακό ταμπλό ελήφθη επίσης στα πλαίσια περικοπών των λειτουργικών δαπανών που για μια εισηγμένη είναι σίγουρα πολύ περισσότερες.
Το θετικό στοιχείο είναι ωστόσο πως η ρευστότητα του ομίλου παραμένει σε υψηλά επίπεδα, καθώς τα οικονομικά stress tests που πραγματοποίησε για να διαπιστώσει τις αντοχές εν μέσω κρίσης, έδειξαν πως ακόμη και αν οι πωλήσεις υποχωρήσουν κατά 30%, η επιβίωσή του θα είναι εφικτή και οι υποχρεώσεις προς τράπεζες και προμηθευτές θα καλύπτονται κανονικά.
Διορθωτικές κινήσεις
Εκτός από το κλείσιμο ζημιογόνων καταστημάτων, ο Θεόδωρος Βάρδας προχώρησε και στην διακοπή της δραστηριότητας του σήματος «Tie Rack», το οποίο εκπροσωπούσε στην ελληνική αγορά.
Τα μεγαλεπήβολα σχέδια του 2007 που προέβλεπαν την δημιουργία τουλάχιστον 60 σημείων πώλησης της βρετανικής φίρμας σε γραβάτες, κασκόλ και αξεσουάρ ως το 2012 με την ελπίδα πως θα αποφέρουν τζίρο ύψους 22 εκατ. ευρώ, δεν ευοδώθηκαν. Ακόμη και τα πέντε καταστήματα στα οποία πόνταρε πως θα σημειώσουν καλύτερες επιδόσεις, στη Σταδίου, την Ακαδημίας, στην Ηροδότου στο Κολωνάκι, στο Athens Heart στον Ταύρο και στο «Olympia Mall» στην Καρδίτσα κατέβασαν ρολά.
Δεν είναι ωστόσο η μόνη διορθωτική κίνηση στην οποία προέβη. Πλέον ενισχύει και δίνει μεγαλύτερη έμφαση και στην stock λογική του ομίλου του, προσφέροντας περσινής σεζόν ρούχα σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Κάτι το οποίο «απεκδυόταν» τις χρυσές εποχές του λιανεμπορίου, αφού πάντα εμπορευόταν επώνυμα και ακριβά ρούχα, προτιμώντας να προσφέρει υψηλής ποιότητας προϊόντα στους τακτικούς πελάτες του παρά να «προδώσει» την εμπιστοσύνη τους, όπως έλεγε χαρακτηριστικά. Όμως, οι καιροί άλλαξαν ελέω κρίσης και τα αποθέματα πρέπει να μειώνονται. Τέλος η εταιρεία έχει επικεντρωθεί και στις προσφορές όλον τον χρόνο για τα μέλη του club της.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΤΗ ΝΔ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Η εκχώρηση από τον Θεόδωρο Βάρδα αρκετών εκ των αρμοδιοτήτων του στις δύο του κόρες ερμηνεύεται από ορισμένους συνεργάτες του και ως προσπάθεια απεγκλωβισμού από την καθημερινή ενασχόληση με τα μαγαζιά του προκειμένου μελλοντικά να… προβάρει κοστούμι πολιτικό.
Άτυπος σύμβουλος επί των οικονομικών και φίλος του αρχηγού της ΝΔ, Αντώνη Σαμαρά από την περίοδο που ο τελευταίος ίδρυσε την Πολιτική Άνοιξη, με την οποία ο Βάρδας κατέβηκε υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας, θεωρείται πως θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως άνθρωπος της αγοράς σε μια ενδεχόμενη κυβέρνηση της ΝΔ.
Η σχετική φημολογία κάνει λόγο ακόμη και για υπουργική «καρέκλα», αλλά μάλλον η πολιτική αυτή φιλοδοξία θα συναντήσει εμπόδια από πολλούς που γλυκοκοιτάζουν τα υπουργικά χαρτοφυλάκια. Άλλωστε οι σχέσεις του μέσα στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν είναι με όλους αγαστές, ενώ και εκείνοι με τον Αντώνη Σαμαρά έχουν διαταραχθεί κατά καιρούς. Κυρίως όταν διαφοροποιείται δημοσίως από την επίσημη κομματική γραμμή, όπως συνέβη πρόσφατα με την άποψή του ότι η χώρα δεν έχει ανάγκη πρόωρων εκλογών, όταν στη Συγγρού διατείνονται το αντίθετο ή επικροτεί κάποια κυβερνητικά μέτρα για την οικονομία.
Αυτές οι διαφοροποιήσεις ήταν και η αιτία για την πολύμηνη δημόσια σιωπή του, την οποία έσπασε μόλις το καλοκαίρι με παρεμβάσεις για την αγορά.