Τα «όχι» του Ραγκούση στις απαιτήσεις που… απειλούν την δημοπράτηση
Διαστάσεις θρίλερ παίρνει το σκληρό παζάρι που γίνεται μεταξύ των εργολάβων και του υπουργείου Υποδομών για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, που αποτελεί το δεύτερο «φιλέτο» (μαζί με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού) για τις κοινοπραξίες που ετοιμάζονται να μπουν στη μάχη.
Κομβικό σημείο της διαφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών, είναι οι «εκπτώσεις» που ζητούν οι κατασκευαστές, προεξαρχόντων από πλευράς ελληνικών ομίλων της Ελλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα, της ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη και από πλευράς ξένων των γαλλικών ομίλων Vinci και Aeroports de Paris. Αποτέλεσμα της διαφωνίας είναι η δημοπράτηση, που έχει οριστεί να γίνει (μετά από πέντε αναβολές) στις 18 Οκτωβρίου να βρίσκεται για άλλη μια φορά στον… αέρα και να είναι αμφίβολο αν θα προχωρήσει.
Οι «εκπτώσεις» που ζητούν οι κατασκευαστές, αφορούν στη μείωση του κατασκευαστικού αντικειμένου, την οποία θεωρούν απαραίτητη, μετά το «ψαλίδισμα» του προϋπολογισμού του έργου από 1 δισ. ευρώ σε 800 εκατ. ευρώ.
Σημείο τριβής αποτελεί το μήκος του διαδρόμου τροχοδρόμησης των αεροσκαφών, για το οποίο οι ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες ζητούν να μειωθεί στα 3,2 χλμ. από τα 3,8 χλμ. που είναι η αρχική προδιαγραφή. Αυτό το αίτημα έχει προκαλέσει κόντρες και σε πολιτικό επίπεδο. Ο υπουργός Υποδομών Γιάννης Ραγκούσης επιμένει να μη πειραχτεί το μήκος του αεροδιαδρόμου, ενώ σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών με τη σύμφωνη γνώμη του Ευάγγελου Βενιζέλου, χαρακτηρίζουν μαξιμαλιστική απαίτηση του υπουργείου Υποδομών την προδιαγραφή για αεροδιάδρομο 3,8 χλμ. Το υπουργείο Οικονομικών αποδέχτηκε την άποψη των κατασκευαστών, ότι με το μήκος 3,2 χλμ. του αεροδιαδρόμου δεν θα υπάρξει επίπτωση στην προσγείωση και απογείωση όλων των τύπων αεροσκαφών, κάτι που δεν συμφωνεί το υπουργείο Υποδομών.
Απορρίπτονται
Στις διαδοχικές συναντήσεις που έγιναν με κάθε ενδιαφερόμενο όμιλο, εκτός από την διαφωνία για το μήκος του αεροδιαδρόμου, προέκυψαν και άλλες διαφορές, οι οποίες συζητήθηκαν πίσω από κλειστές πόρτες και ελάχιστες είχαν γίνει γνωστές ως τώρα. Στις περισσότερες το υπουργείο Υποδομών είπε ανυποχώρητα «όχι» κι αυτό είναι που δημιουργεί αμφιβολίες, αν η δημοπράτηση θα προχωρήσει στις 18 Οκτωβρίου. Ποιες ήταν οι άλλες απαιτήσεις των κατασκευαστών που απέρριψε το υπουργείο και συνεχίζουν να αποτελούν σημείο τριβής;
• Δεν έγινε αποδεκτό το αίτημα των εργολάβων να συμπεριληφθούν στη σύμβασης παραχώρησης του νέου αεροδρομίου και τα αεροδρόμια Χανίων και Σητείας, γιατί αυτό θα επέφερε ολοκληρωτική αλλαγή της εικόνας του διαγωνισμού.
• Απορρίπτεται η αλλαγή της κατηγορίας του διαδρόμου από F σε Ε (όπως και του διαδρόμου προσαπογειώσεων από 3,8 χλμ. σε 3,2 χλμ.) γιατί έτσι δεν θα καλύπτονται τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του αεροδρομίου, που επιθυμεί το Υπουργείο.
• Το Δημόσιο δεν μειώνει το ποσοστό συμμετοχής του στην εταιρεία του αεροδρομίου που θα δημιουργηθεί, σε ποσοστό μικρότερο του 55% (οι εργολάβοι ζητούσαν 50% – 50%), γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν ασύμφορο.
• Δεν γίνεται αποδεκτό το αίτημα των κατασκευαστών για μείωση ή υποβιβασμό άλλων βασικών τεχνικών χαρακτηριστικών του έργου, όπως η μείωση της επιφάνειας του κτιρίου του αεροσταθμού, η κατάργηση των γεφυρών επιβίβασης, η κατάργηση υπόγειου συστήματος εφοδιασμού καυσίμων των αεροσκαφών, η πρόβλεψη μικρότερης δυναμικότητας στη διακίνηση των αποσκευών.
• Απορρίπτεται το αίτημα των κοινοπραξιών, να αναλάβει το Δημόσιο τον κίνδυνο της αύξησης του βασικού επιτοκίου μέχρι την έναρξη της παραχώρησης του νέου αεροδρομίου, ενώ το υπουργείο Υποδομών δεν αναλαμβάνει την παροχή οποιωνδήποτε εγγυήσεων για το ύψος του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (το «Σπατόσημο» που έχει επιβληθεί στο «Ελ. Βενιζέλος). Οι κατασκευαστές ζητούν να μειωθεί κατά 80% το τέλος, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η ελκυστικότητα του νέου αεροδρομίου.
Ο ρόλος Λαμπρόπουλου
Οι πληροφορίες φέρουν ως κεντρικό πρόσωπο, που βρέθηκε στη μέση της επιχειρηματικο-πολιτικής κόντρας, τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Σέργιο Λαμπρόπουλο (πρώην στέλεχος της ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη), ο οποίος προσπάθησε να ισορροπήσει ανάμεσα στους κατασκευαστές και στα δύο υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών. Λέγεται πως όσα κέρδισαν οι κοινοπραξίες στην κόντρα τους με το υπουργείο Υποδομών, οφείλονται στην βοήθεια του κ. Λαμπρόπουλου, που συμμετείχε σε όλες τις συναντήσεις Ραγκούση – εργολάβων. Σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, το υπουργείο επέφερε τροποποιήσεις στη δημοπράτηση, που ζήτησαν οι κατασκευαστές.
Σύμφωνα με αυτές, το Δημόσιο, επειδή το έργο δεν είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ, εξασφάλισε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων την δική του συμμετοχή στη δαπάνη του νέου αεροδρομίου που ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ, πλέον του κόστους των 80 εκατ. ευρώ για τις απαλλοτριώσεις.
Επίσης επιλύθηκε το θέμα της προμήθειας των αεροβοηθημάτων, ενώ ο χρόνος παραχώρησης του αεροδρομίου, ορίστηκε στα 35 χρόνια (αν και τέθηκε θέμα για 25 – 30 χρόνια) σε αντάλλαγμα για τη συμμετοχή κατά 55% του Δημοσίου. Σημαντική ήταν η παρέμβαση του κ. Λαμπρόπουλου και στο να μειωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής του αναδόχου, ενώ θα θεσπιστεί ρήτρα για ενδεχόμενη αποζημίωση του παραχωρησιούχου, σε τυχόν αύξηση της κίνησης του πολιτικού αεροδρομίου Σούδας των Χανίων, λόγω κατάργησης του στρατιωτικού αεροδρομίου της περιοχής.
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗ FRAPORT
Οι ζυμώσεις φέρνουν νέες κοινοπραξίες
Παρά τις κόντρες με το υπουργείο Υποδομών, που μπορεί να προκαλέσει για έκτη συνεχή φορά την αναβολή της δημοπράτησης για το Καστέλι, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι εντείνουν τις επαφές τους με τους ξένους κολοσσούς. Από τις ζυμώσεις αυτές, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι μπορεί να προκύψουν νέες κοινοπραξίες που θα δώσουν το παρών στη μάχη για το «φιλέτο» της Κρήτης. Νέο πρόσωπο θα είναι η γερμανική Fraport, (που ενδιαφέρεται για το «Ελ. Βενιζέλος») η οποία λέγεται ότι έχει έρθει σε επαφή με την Archriodon Group και την αυστριακή Starbag. Δεν αποκλείεται η Ελλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα να συμμετάσχει μαζί με την J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου (συνεταίρου σε όλες σχεδόν τις συμβάσεις παραχώρησης) και στο ίδιο σχήμα να είναι και οι γαλλικές Boyques και Aeroports de Paris, με τις οποίες είχε συστήσει αρχικά κοινοπραξία ο Δ. Ιωάννου. Η Vinci, που ήταν με τον Γ. Μπόμπολα, ενδεχομένως να συμμετάσχει μόνη της, ενώ Η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη θα είναι στην αφετηρία μαζί με τη Hochtief, τον όμιλο Κοπελούζου, την Intrakat του Σωκράτη Κόκκαλη και την ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη.