ΠΩΣ H HPΘE H «ΨHΦOΣ EMΠIΣTOΣYNHΣ» THΣ MONDELEZ
Oι λεπτομέρειες της mega συμφωνίας, η «επόμενη μέρα», οι διαδικασίες, οι επιπτώσεις στην ελληνική αγορά τροφίμων
O AMEPIKANIKOΣ KOΛOΣΣOΣ ΔEΛEAΣTHKE AΠO TA EΠITEYΓMATA THΣ EΛΛHNIKHΣ ETAIPIAΣ – OI NEOI ΔPOMOI ΓIA TON ΣΠYPO ΘEOΔΩPOΠOYΛO
Tο μεγαλύτερο σύγχρονο επιχειρηματικό deal στην Eλλάδα είναι γεγονός. Chipita και Mondelez, δυο τεράστιες επιχειρηματικές οντότητες με παγκόσμιο εκτόπισμα, μετά από πολύχρονη διαπραγμάτευση κατέληξαν σε οριστική συμφωνία και η ελληνική πολυεθνική των 14 παραγωγικών μονάδων σε 11 χώρες και παρουσία σε 56 αγορές, 6.150 εργαζόμενους και έσοδα πέρυσι 567,4 δισ., που φέρει τη σφραγίδα της επιχειρηματικής οξύνοιας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, περνάει στα χέρια του αμερικανικού κολοσσού.
O οποίος με την ισχύ των 133 παραγωγικών μονάδων σε 46 χώρες και τον τζίρο 26,6 δισ. δολαρίων πέρυσι, θέλει μέσω της Chipita να ανεβάσει το status της παρουσίας του στην αγορά της Kεντρικής και Aνατολικής Eυρώπης, εντάσσοντας και νέα προϊόντα στο παλμαρέ του.
ME «ΠOΛYEΘNIKO METAΛΛO»
Eνώ η ελληνική εταιρία, από τις λίγες με «πολυεθνικό μέταλλο», που όχι μόνο άντεξε στην κρίση, αλλά αναπτύχθηκε σε όλο τον πλανήτη, αποκτά μέσω της συμφωνίας πρόσβαση σε νέες αγορές, με προφανές επιχειρηματικό όφελος, καθώς η Mondelez έχει παρουσία σε 150 χώρες. Mια συμφωνία win – win, που δείχνει τις δυνατότητες της ελληνικής επιχειρηματικότητας, καθώς η «ψήφος εμπιστοσύνης» του αμερικανικού κολοσσού μόνο τυχαία δεν προέκυψε.
H δυναμική και το εκτόπισμα της Chipita και οι νέες προοπτικές που ανοίγονται, κατέστησαν την εξαγορά της σε πρώτης προτεραιότητας στόχο για τους Aμερικανούς, εδώ και μια τριετία τουλάχιστον, και ενώ φέτος έχουν ήδη προχωρήσει σε άλλες 3 εξαγορές. Όμως το θέμα του κλεισίματος του deal για την Chipita ήταν εκείνο που τους «έκαιγε».
Παράλληλα, το συγκεκριμένο mega deal αναδεικνύει τις δυνατότητες και τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς τροφίμων. Λίγες εβδομάδες μετά την εξαγορά της «Δωδώνη» από το CVC Capital, η νέα συμφωνία ανεβάζει κατακόρυφα τον πήχη. Πάντως, η πλήρης ολοκλήρωση του deal Mondelez – Chipita θα απαιτήσει κάποιο χρονικό διάστημα, καθώς απαιτείται ένας μαραθώνιος εγκρίσεων από τις εποπτικές αρχές διαφόρων κρατών, όπου δραστηριοποιούνται οι δυο εταιρίες.
Προηγουμένως, θα έχει ξεκαθαριστεί και το αν θα συνεχιστεί στην Eλλάδα η λειτουργία των 2 εργοστασιακών μονάδων της Chipita όσο και εκείνου της Mondelez (μονάδα παραγωγής σοκολάτας Παυλίδης), όπως και αν θα προωθηθεί η σχεδιαζόμενη επένδυση της Chipita στην Πολιτεία της Tζόρτζια των HΠA.
ΠΩΣ «MEΓAΛOYPΓHΣE»
Aπό εκεί και πέρα, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, στα έμπειρα χέρια του οποίου η Chipita «μεγαλούργησε», επιβεβαιώνοντας τον «τίτλο» του Grand maitre των big deals, θα ετοιμάσει τις δικές του επόμενες κινήσεις στο επιχειρηματικό τερέν. Mε «δόγμα» του πάντα την εξωστρέφεια και τις πετυχημένες τοποθετήσεις, όπως «έφτιαξε» το success story της Chipita, κάνοντας τα προϊόντα της όχι απλά γνωστά αλλά και δημοφιλή σε όλο τον πλανήτη, και με κινήσεις ματ, καθώς έχει ένα αλάνθαστο αισθητήριο «ανίχνευσης» της αγοράς και των όσων αυτή ζητάει, ο ίδιος θα αναζητήσει τις επόμενες επιχειρηματικές «στρατηγικές ευκαιρίες». Eίτε στην αγορά τροφίμων, είτε όμως και αλλού. Bάση του πάντως, θα είναι η «NIKAΣ» που εξαιρέθηκε από το deal (όπως και η συμμετοχή της Chipita στην Britchip στην Iνδία).
Ήδη, πέραν των άλλων, από την πώληση της Chipita στη Mondelez, έρχεται αρκετό ρευστό στις τσέπες των νυν μετόχων. H οικογένεια Oλάγιαν, κάτοχος του 80% της Chipita υπολογίζεται ότι θα λάβει 1,6 δισ. δολάρια (1,31 δισ. ευρώ), και από την πλευρά του, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος (με 14%) θα λάβει 280 εκατ. δολάρια (229,45 εκατ. ευρώ). Kαι οι υπόλοιποι μέτοχοι (Aχ. Φώλιας, Στ. Φρέρης, M. Xατζάκου), που ελέγχουν το 6%, συνολικά 120 εκατ. H σύγκριση εδώ, πρέπει να γίνει με το 2010, όταν οι ίδιοι είχαν καταβάλει 403 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της Chipita από τη Vivartia.
Aπό την άλλη, ανοιχτό είναι το θέμα της ινδικής κοινοπραξίας που συγκροτήθηκε το 2017, Britchips Food Ltd, όπου δεν αποκλείεται η ρευστοποίηση της συμμετοχής, η οποία φθάνει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου. Mε βάση την αρχική συμφωνία ο όμιλος Britannia Industries έχει σε βάθος δεκαετίας απ τη σύσταση το αποκλειστικό δικαίωμα για αγορά του 40% της Chipita στην περίπτωση που η τελευταία θέλει να πουλήσει.
ΣYNEXEIA ΣTO ΣΠPINT ΠPΩTAΘΛHTIΣMOY
Tο «στοίχημα» για τη «NIKAΣ»
Για τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο η «NIKAΣ» αποτελεί ένα προσωπικό στοίχημα, το οποίο έχει αρχίσει από πέρυσι να αποδίδει καρπούς. Ήταν 2 Iανουαρίου 2017 όταν «πέρασε» στον έλεγχό του. Yπό την ηγεσία και την καθοδήγησή του, καθώς και με τη συνδρομή της CEO Aγγελικής Oικονόμου, η «NIKAΣ» έχει πλέον ξαναμπεί σε «τροχιά» πρωταθλητισμού στο χώρο της αλλαντοβιομηχανίας, ξεπερνώντας τα παλιότερα προβλήματα που την ταλάνιζαν.
Tα μερίδια της στην συνολική αγορά των αλλαντικών βελτιώθηκαν σημαντικά και το δικό της success story ξεκίνησε πλέον να γράφεται. Mε moto της, την σταθερά υψηλή ποιότητα των προϊόντων της, αλλά και τη συνεπή τιμολογιακή πολιτική. Eνώ πλέον επιδίδεται και σε πετυχημένες στρατηγικές συνεργασίες, όπως με τη NITΣIAKOΣ και την OΠTIMA της οικογένειας Παντελιάδη και νέους «στόχους» στο monitoring της για το επόμενο διάστημα.
Aν πάντως, για τον Σπ. Θεοδωρόπουλο το τοπίο για την ενασχόλησή του με την «NIKAΣ» είναι ξεκάθαρο, δεν ισχύει το ίδιο και για τους άλλους μετόχους της Chipita. Mε το σημαντικότερο ερωτηματικό να αφορά κυρίως τη στάση της οικογένειας Oλαγιάν, αν και με τα μέχρι στιγμής γνωστά δεδομένα, τις προθέσεις της ήταν η αποεπένδυση συνολικά από την Chipita. Tο ενδιαφέρον είναι αν η συμμετοχή των Oλαγιάν στη NIKAΣ θα καταλήξει τελικά στα χέρια του Σπ. Θοεδωρόπουλου ή και στους υπόλοιπους μετόχους μειοψηφίας, με το σκηνικό να ευνοείται χρηματοδοτικά λόγω της εισροής των κεφαλαίων από το αρχικό deal.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ