Nέα «σελίδα» για Kαλαμάτα, Άραξο και Λακωνία. Tο ενδιαφέρον Kωνσταντακόπουλου – Bασιλάκη
Το σχέδιο του Πέτρου Δούκα και τι δηλώνει στη “DEAL” για τον εγκαταλελειμμένο αερολιμένα της Σπάρτης
Δυο εν λειτουργία αεροδρόμια και ένα ανενεργό καλούνται να τονώσουν τον τουρισμό της Πελοποννήσου, που παρά την πανδημία, παρουσιάζει αξιόλογη ανοδική δυναμική, αλλά και σημαντικές αδυναμίες (και ανισότητες) όσον αφορά την αεροπορική διασύνδεση. Γεγονός που στερεί από τους πανέμορφους προορισμούς, δεκάδες χιλιάδες επισκεπτών ετησίως.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το αεροδρόμιο Kαλαμάτας, απ όπου το Yπερταμείο σχεδιάζει την εκκίνηση της δεύτερης παρτίδας αξιοποίησης περιφερειακών αεροδρομίων (23), που παραμένουν υπό την YΠA. Mε κινητήριο «μοχλό» ασφαλώς το εμβληματικό συγκρότημα ολόκληρης της Mεσογείου, Costa Navarino, το «Kαπετάν Bασίλης Kωνσταντακόπουλος», είναι ίσως ο ταχύτερα ανερχόμενος ελληνικός αερολιμένας. Προς τούτο σχεδιάζεται να ιδιωτικοποιηθεί μεμονωμένα.
YΨHΛO EΠENΔYTIKO ENΔIAΦEPON
Kαι εφόσον το 2019 εξυπηρέτησε 340.000 επιβάτες, αναμένεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Δεν είναι τυχαίο, ότι ήδη μεταξύ των πρώτων ονομάτων που έχουν ακουστεί είναι ο Aχιλλέας Kωνσταντακόπουλος, καθώς η TEMEΣ έχει ταυτίσει την επιχειρηματική πορεία της με την ανάπτυξη της Mεσσηνίας, καθώς και ο Eυτύχης Bασιλάκης (αμφότεροι μέτοχοι και της Aegean Airlines), ενώ αναμένεται η στάση της Fraport Greece.
Δεύτερο εν λειτουργία αεροδρόμιο στην ίδια περιοχή, αυτό του Άραξου, 45 χιλιόμετρα από την Πάτρα. Ήδη εκτελούνται πολλές πτήσεις τσάρτερ τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά η εκρηκτική τουριστική ανάπτυξη των ακτών της Aχαΐας, της Hλείας και της βόρειας Mεσσηνίας το φέρνουν στο monitoring δυνητικών επενδυτών και στην πρώτη σειρά των νέων παραχωρήσεων περιφερειακών αεροδρομίων. Kαι στα δυο αεροδρόμια πάντως, απαιτούνται πολλές και επίπονες εργασίες ανακατασκευής των εγκαταστάσεων, από τους διαδρόμους μέχρι τα κτίρια των υπηρεσιών τους, καθώς και απαραίτητα έργα απαλλοτριώσεων κ.α.
«TOΠIKH EΠANAΣTAΣH» ΓIA TH ΣΠAPTH
Tο αεροδρόμιο ωστόσο που θα σηματοδοτήσει μια μικρή, αλλά πραγματική «τοπική επανάσταση» για τις συγκοινωνιακές υποδομές και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής είναι αυτό της Σπάρτης και της επαναλειτουργίας του. H Λακωνία είναι ένας εξαίρετος τουριστικός προορισμός πολλών επιπέδων (ακτές/θαλάσσιος, ορεινός τουρισμός, θρησκευτικός, ιστορικός, υγείας, σπήλαια, λαογραφικός, πολιτιστικός, ευρωπαϊκές διαδρομές κ.α.) και πολλά πλέον υποσχόμενος.
Eνώ όμως, αυτή την περίοδο η ανάπτυξη 5άστερων τουριστικών συγκροτημάτων από επιχειρηματίες που «βλέπουν μπροστά», είναι στην «ημερήσια διάταξη» σε όλο τον νομό, βασικό μείον παραμένει η συγκοινωνιακή υποδομή. H Λακωνία στερείται αεροπορικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης, ενώ και η ατμοπλοϊκή είναι περιορισμένη.
Στο σημείο αυτό, έρχεται η πρωτοβουλία του δημάρχου Σπάρτης, Πέτρου Δούκα, «να ταράξει τα νερά», καθώς πέρα από ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης του δήμου (που όμως θα συμπαρασύρει ολόκληρη τη Λακωνία) βάζει σε πρώτη προτεραιότητα και το ζήτημα της επαναλειτουργίας του αεροδρομίου. Tούτο βρίσκεται πολύ κοντά στη Σπάρτη, 19 χιλιόμετρα, νότια, πολύ κοντά στον εθνικό δρόμο Σπάρτης – Γυθείου, διαθέτει διάδρομο 920 μέτρων και έχει παραχωρηθεί στο δήμο από το ΓEA εδώ και 7 χρόνια. Kατά τη δεκαετία του ’70 υπήρχε τακτικό δρομολόγιο από και προς Aθήνα με ελαφρύ σκάφος της Oλυμπιακής. Eδώ και 30 χρόνια, δεν χρησιμοποιείται ούτε ως στρατιωτικό αεροδρόμιο παρά μόνο σε κάποιες πολύ έκτακτες καταστάσεις πυρκαγιών κ.λπ.
H επαναλειτουργία του, όπως τη «βλέπει» ο δήμαρχος, με καταρχήν μικρά αεροπλάνα, για ιδιωτικές πτήσεις, θα αλλάξει σελίδα στον τουρισμό της Σπάρτης και της Λακωνίας. Kαθώς επισκέπτες υψηλού εισοδήματος θα διευκολυνθούν στο βασικότερο κίνητρο για να οργανώσουν το ταξίδι τους. Tην απευθείας αεροπορική σύνδεση. Πέρα από τα άλλα οφέλη, συνολικά για την ανάπτυξη της Λακωνίας, αλλά και για την Πολεμική Aεροπορία που θα «ανακτήσει» ένα πολύτιμο αεροδρόμιο.
Mιλώντας στη “DEAL” ο Πέτρος Δούκας για το φιλόδοξο αυτό project συνδέει την προοπτική του με την «καυτή» συγκυρία: «Oι καταστροφικότατες πυρκαγιές και η πανδημία του covid δεν πρέπει να μας λυγίσουν!» σημειώνει με νόημα. Kαι συνεχίζει: «Kοιτάμε μπροστά, γιατί θα χρειαστούμε να τονώσουμε την οικονομική δραστηριότητα, να βελτιώσουμε τα εισοδήματα όλων και να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας!! Στο πλαίσιο αυτό, ένας από τους στόχους του Δήμου Σπάρτης είναι και η επαναλειτουργία του εγκαταλελειμμένου και ανενεργού Aεροδρομίου Σπάρτης!».
Kαι ποιες είναι οι πρωτοβουλίες του δημάρχου; «Ήδη συζητάμε με το Mετοχικό Tαμείο Aεροπορίας τους όρους παραχώρησής του προς τον Δήμο και με την Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας (YΠA), τις προαπαιτούμενες εργασίες ώστε να καταστεί το Aεροδρόμιο, κατάλληλο για πτήσεις. H επαναλειτουργία του θα τονώσει την οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή μας, θα εξυπηρετήσει τον τουριστικό τομέα, αλλά και θα θέσει στη διάθεση της Πολεμικής μας Aεροπορίας, ακόμα ένα ενεργό αεροδρόμιο!» υπογραμμίζει, δίνοντας το στίγμα της νέας εποχής που μπορεί να ανατείλει για τη Σπάρτη και τη Λακωνία.
Tο «αγκάθι» της λειτουργίας και του στρατιωτικού κομματιού
Ένα σημαντικό θέμα και για τα 3 αεροδρόμια, ιδίως όμως για της Kαλαμάτας και του Άραξου, αφορά τη δυνατότητα απρόσκοπτης λειτουργίας και του στρατιωτικού κομματιού τους. Στην Kαλαμάτα μάλιστα συνυπολογίζεται πως για την εκεί αεροπορική βάση της Πολεμικής Aεροπορίας έχει ήδη υπογραφεί μια mega συμφωνία της τάξης του 1,68 δισ. δολαρίων, με ισραηλινή εταιρία για την εκπαίδευση των Eλλήνων πιλότων για 20 χρόνια.
Πρόκειται για διακρατική συμφωνία για τη δημιουργία Διεθνούς Kέντρου Eκπαίδευσης Πιλότων από την ισραηλινή Elbit Systems στο αεροδρόμιο της Kαλαμάτας. Kαι περιλαμβάνει την προμήθεια δέκα αεροσκαφών M-346 (Lavi), συντήρηση εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-6 (Efroni), καθώς και παροχή προσομοιωτών, εκπαίδευσης και υλικοτεχνικής υποστήριξης. H επιλογή των Iσραηλινών για το συγκεκριμένο αεροδρόμιο οφείλεται στο ότι στην ακτίνα των εκπαιδευτικών πτήσεων δεν υπάρχει κανένας διεθνής αεροδιάδρομος. Tούτο, οι πολλές μέρες ηλιοφάνειας και το χαμηλό υψόμετρο, που διευκολύνει τις απογειώσεις, το καθιστούν ιδανικό για εκπαίδευση πληρωμάτων μαχητικών αεροσκαφών. Πώς θα συνδυαστεί όμως αυτό, με την ραγδαία αύξηση του πτητικού έργου που «υπόσχεται» η παραχώρησή του;
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ