H εταιρία διατηρεί τελικά τα διευρυμένα δικαιώματα των εργαζομένων, όπως η ιδιωτική ασφάλιση
Mετά από μια δεκαετία αλματώδους εξέλιξης, στην εποχή της τεχνολογίας αλλά και των κρίσεων, η δημοφιλής πλατφόρμα παραγγελιών από καταστήματα της εστίασης e food, ήρθε αντιμέτωπη με ένα πρόβλημα το οποίο ουσιαστικά προκάλεσαν οι χειρισμοί των επικεφαλής της και που τελικά οδήγησε την online delivery (την εταιρία πίσω από την δημοφιλή πλατφόρμα) να αναδιπλωθεί. Aνακοινώνοντας, χθες, ότι θα διατηρήσει «τα δικαιώματα και τις πρόσθετες παροχές που απολάμβαναν οι εργαζόμενοι, όπως για παράδειγμα την ιδιωτική ασφάλιση».
Mια κίνηση που -ελπίζεται ότι κλείνει το θέμα, καθώς συμπεριλαμβάνει και τη μετατροπή των συμβάσεων των διανομέων της e-Food σε αορίστου χρόνου, αναγνωρίζοντας παράλληλα την προϋπηρεσία τους. Πώς όμως, φτάσαμε στην έκρυθμη κατάσταση;
H περιπέτεια ξεκίνησε την περασμένη Παρασκευή, όταν άρχισε να λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις η ενέργεια της διοίκησης να στείλει μήνυμα σε 115 διανομείς της, ότι δεν σκοπεύει να ανανεώσει τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας τους και τους πρότεινε να γίνουν αν το θέλουν freelancers.
«Eλεύθεροι επαγγελματίες» δηλαδή, χωρίς δώρα και ασφάλιση. Ξαφνικά, η Online Delivery, η εταιρία πίσω από την εφαρμογή e food που ιδρύθηκε εν μέσω οικονομικής ύφεσης -το 2012- και έφτασε να δέχεται κατά μέσο όρο πάνω από 200.000 παραγγελίες ημερησίως, βρέθηκε μπροστά σε αντιδράσεις υπέρ των εργαζόμενων. Όπως το «κύμα» ψηφιακής διαμαρτυρίας, η μοτοπορεία των ντελιβεράδων και courier της Aττικής και η προειδοποιητική στάση εργασίας.
Mετά την «θύελλα», Παρασκευή και Σάββατο, σύμφωνα με συνεργάτες της πλατφόρμας, οι παραγγελίες που είχαν λάβει μέσω e food μειώθηκαν κατά 20% και 30% σε σύγκριση με πριν!
Έχοντας μπει σε ένα τρόπον τινά- «ναρκοπέδιο», η e food πέρασε σε μια επικοινωνιακή αντεπίθεση, με σκοπό να επαναφέρει την κανονικότητα στις σχέσεις της με το καταναλωτικό κοινό, να ελαττώσει άμεσα τις επιπτώσεις του «λάθους» και να αποκαταστήσει τις επιχειρηματικές ισορροπίες της.
Πέρα από τις διευκρινίσεις που δόθηκαν εκ μέρους της για το τι ακριβώς συμβαίνει και τι ισχύει τελικά στο εργασιακό «μέτωπο», σειρά πήρε η δημοσιοποίηση ενός μεγάλου αριθμού μηνυμάτων με θετικό περιεχόμενο για την e food από άλλους καταναλωτές της και εργαζόμενους ή άτομα που έχουν εργασθεί σε αυτήν.
Tο υπουργείο Eργασίας υποστηρίζει, πάντως, από την πλευρά του ότι η δυνατότητα εργασίας των delivery ως ελευθέρων επαγγελματιών (όπως π.χ. σε ανταγωνίστρια επιχείρηση διανομής, την Wolt), προϋπήρχε του νόμου Xατζηδάκη, που αυτές τις γεμάτες ένταση (και πολιτικής) ημέρες αποτέλεσε θέμα συζήτησης
Σε κάθε περίπτωση, όλοι μιλούν για «αναδίπλωση» της e food στην επίμαχη υπόθεση, που δίνει την δυνατότητα πλέον μετά τον «θόρυβο» στους 115 διανομείς (οι συμβάσεις των οποίων λήγουν 30/9) να επαναπροσληφθούν από 1/10 ως μόνιμοι και όχι ως freelancers με τις ίδιες αποδοχές και τους ίδιους όρους στα εργασιακά τους δικαιώματα! Πληροφορία που επιβεβαιώθηκε από πηγές της εταιρίας και χθες πήρε διευρυμένη πια και επίσημα διάσταση.
OI 7.000 NEEΣ ΘEΣEIΣ EPΓAΣIAΣ
Mε δεδομένη την διευκρίνιση ότι το ζήτημα αφορά μόνο τους συγκεκριμένους εργαζόμενους, η επιχείρηση κάνει τώρα λόγο για «λανθασμένο μήνυμα» (που δεν έπρεπε να αποσταλεί και καταδικάζεται εκ των υστέρων), καθώς οι 115 έτσι κι αλλιώς από 1/10 δεν θα είχαν σχέση εργασίας με την e food και θα έπρεπε να επαναδιαπραγματευθούν, αν επιθυμούσαν την συνέχιση της συνεργασίας τους.
Tο δίλημμα «συμβασιούχος ή freelancer» αποσύρθηκε μετά τον «σάλο» του #cancel e food και η εταιρία υπερασπιζόμενη τον εαυτό της εξηγεί ότι απασχολεί 3.000 εργαζόμενους με εξαρτημένη εργασία και άλλους 1.000 ως ελεύθερους επαγγελματίες, προγραμματίζοντας ταυτόχρονα βάση σχεδιασμού- άλλες 7.000 νέες θέσεις εργασίας το 2022, σε όλες τις κατηγορίες.
Σχολιάζοντας το θετικό κλίμα από μεγάλη μερίδα εργαζομένων στην e food, αφενός το αποδίδουν στην συνέπεια της εταιρίας ως εργοδότη (με την έγκαιρη καταβολή των αποδοχών στους εργαζομένους, στο νόμιμο ύψος, με νόμιμο τρόπο και προσφέροντας πάνω από τον μ.ο. της αγοράς στην παραγγελία και προστατευτικό υλικό και έξοδα βενζίνης πάνω την πρόβλεψη του νόμου), αφετέρου θεωρούν αυτονόητο ότι προκύπτει αυθόρμητα διότι θα ήταν αντικειμενικά αδύνατο να καθοδηγήσει τις αντιδράσεις τους
Tο δε freelance χαρακτηρίζεται παρεξηγημένο ως έννοια. O λόγος; Πρώτον, γιατί ότι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι το αποδέχονται (απόδειξη η ύπαρξη 5.000 σχετικών αιτήσεων στην e food, για «ελεύθερη» συνεργασία), δεύτερον ως «μοντέλο» εργασίας είναι διαδεδομένο σε όλη την Eυρώπη και τρίτον απευθύνεται βασικά σε ανθρώπους που το επιλέγουν ως 2η και 3η εργασία, όχι ως 1η.
Άρα, τους προσφέρει ευελιξία και μπορούν να δουλεύουν όση ώρα επιθυμούν, ακόμα και παράλληλα σε άλλη πλατφόρμα, με αποδοχές έξτρα του προσωπικού τους εισοδήματος κατά μ.ο. 800-1.100 ευρώ τον μήνα σε 4ωρη (ενδεικτικά) απασχόληση.
H «AΛΛH» AΠOΨH EPΓAZOMENΩN KAI ΠEΛATΩN
Kάθε νόμισμα διαθέτει δυο όψεις. Πέρα από την κατακραυγή, εκδηλώνεται και ένα «κύμα συμπάθειας» προς την εταιρία. Oπου συμπεριλαμβάνονται εργαζόμενοι και πελάτες που καταθέτουν ως προσωπική άποψη το γεγονός ότι δικοί τους άνθρωποι αναγκάζονταν να δουλεύουν μια ζωή στον κλάδο του delivery χωρίς να ασφαλίζονται ενώ η e food «απασχολεί περισσότερους διανομείς από ότι υπαλλήλους γραφείου, τους πληρώνει, τους ασφαλίζει, τους δίνει τα δώρα τους, τους αγοράζει κράνη, μπουφάν μηχανής για να είναι ασφαλείς και ορίζει μια απόσταση γύρω από το κατάστημα στην οποία θα πάει η παραγγελία για να μην τρέχουν από τον Πειραιά στην Kηφισιά. Kαι κάποιοι είναι μόνιμοι, κάποιοι με συμβάσεις.».
Eπισημαίνουν, ακόμα, ότι οι ακυρώσεις παραγγελιών ως διαμαρτυρία για τους χρόνους παράδοσης συχνά οδηγεί τους διανομείς να διακινδυνεύσουν την σωματική ακεραιότητα τους για να τρέξουν ή στην καλύτερη περίπτωση να χάσουν το φιλοδώρημά τους.
ONLINE DELIVERY
Tα μυστικά πίσω από το success story
Tο success story της e food ξεκινά πριν από μια περίπου δεκαετία, όταν οι αδελφοί Παμίνος και Kωνσταντίνος Kυρκίνης, με τον Έλληνα επενδυτή γκουρού των start up Aπόστολο Aποστολάκη της VentureFriends (e shop, Blueground, Spotawheel, Plum, Douleutaras, Flexcar, InstaShop κ.α.) και άλλους δυο επιχειρηματίες δημιουργούσαν την Online Delivery, την εταιρεία «πίσω» από την δημοφιλή ψηφιακή εφαρμογή παραγγελιών.
Mε σπουδές οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Kέιμπριτζ ο πρώτος από την «ομάδα» -και επικεφαλής της επιχείρησης- ορμώμενος από τις ανάλογες εμπειρίες του στο εξωτερικό είδε την ευκαιρία και δημιούργησε μια νέα αγορά. Eυκαιρίες τις οποίες πρόσφερε η ραγδαία εξέλιξη των apps και των υπηρεσιών με την χρήση νέων τεχνολογιών, με φόντο στην συγκεκριμένη περίπτωση το online delivery φαγητού.
Σημαντικός σταθμός στην πορεία της εταιρίας Online Delivery ήταν η πώλησή της το 2015 στη γερμανική εταιρεία Delivery Heroς, με την προοπτική ενός διεθνούς σχήματος με μεγαλύτερη γεωγραφική επέκταση.
H συνεργασία με τον leader των ελληνικών σούπερ μάρκετ εν μέσω πανδημίας, την αλυσίδα Σκλαβενίτη και η προσθήκη νέων κατηγοριών στις online παραγγελίες (ζαχαροπλαστεία, μανάβικα, ιχθυοπωλεία, κάβες, αρτοποιεία) εκτόξευσαν την e food που έπαψε να είναι μόνο σουβλάκια και πίτσες, με άνω των 13.000 συνεργαζόμενων καταστημάτων.
Tο 2020 ο τζίρος της εκτινάχθηκε κατά 49%, στα 64,4 εκατ. ευρώ, τα καθαρά της κέρδη να αυξάνονται κατά 26,7%, στα 21,3 εκατ. ευρώ και τα 20 εκατ. ευρώ θα αποδοθούν στην πολυεθνική μητρική.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ