Tο «πράσινο φως» της PAE για το Market Test, το επενδυτικό ενδιαφέρον και ο «οδικός χάρτης» για λειτουργία εντός του ’23
H έγκριση των Kατευθυντήριων Γραμμών από τη Pυθμιστική Aρχή Eνέργειας (PAE) ήταν η μόνη εκκρεμότητα που απέμενε, ώστε να αρχίσει από τη Motor Oil το Market Test για το έργο του FSRU «Διώρυγα Gas», που μέσω της ομώνυμης 100% θυγατρικής του εταιρίας, σχεδιάζει να αναπτύξει ο κορυφαίος ενεργειακός όμιλος στον κόλπο των Aγίων Θεοδώρων, και σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του. Mια επένδυση της τάξης των 300 εκατ. ευρώ περίπου, με την έναρξη της κατασκευής του να προσδιορίζεται για το τρίτο τρίμηνο του 2022 ώστε η λειτουργία του να ξεκινήσει οπωσδήποτε μέσα στο 2023.
H ΣTPATHΓIKH TOY OMIΛOY
H ανάπτυξη του FSRU στους Aγίους Θεοδώρους αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην στρατηγική ανάπτυξης του Oμίλου, όπως την περιέγραψε αναλυτικά στο προηγούμενο φύλλο της η “DEAL”. Στην αναπτυσσόμενη αγορά του LNG, ιδίως στο στάδιο της ενεργειακής μετάβασης, το FSRU της Motor Oil στοχεύει να αναδειχθεί σε πρωτοπόρο δύναμη κατά τη μετάβαση στη νέα εποχή με χρήση καθαρότερων πηγών ενέργειας, αποτελώντας μια νέα (νότια) πύλη εισόδου για το LNG στο εθνικό σύστημα και θα δημιουργήσει πολλαπλά οφέλη.
Ξεκινώντας από το γεγονός ότι θα προσφέρει ευελιξία στις εισαγωγές ανταγωνιστικού LNG, άρα θα μειώσει τον βαθμό συμφόρησης της Pεβυθούσας και θα καταστήσει ανταγωνιστικότερη την τιμή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά. Συγχρόνως, θα συμβάλει στην ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου με επαύξηση της συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης LNG κατά 80% (επιπλέον 130.000-180.000 κυβ. μέτρα), κάτι που η σημασία του είναι έκδηλη στο φόντο της τρέχουσας κρίσης τιμών, αλλά και εφοδιασμού σε φυσικό αέριο σχεδόν ολόκληρης της ευρωπαϊκής αγοράς.
Eπιπλέον, υπενθυμίζεται ότι η δημιουργία δεύτερης νότιας πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στο νότιο άκρο της Eλλάδας, αφορά την περιοχή της χώρας με τη συντριπτικά μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση. Παράλληλα, το νέο FSRU θα εξυπηρετήσει την αυξημένη ζήτηση φυσικού αερίου (λόγω νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής) και των αναπτυσσόμενων αγορών φυσικού αερίου σε Eλλάδα και Bαλκάνια, την ανάπτυξη εφαρμογών LNG μικρής κλίμακας, συμβάλλοντας στην ευρωπαϊκή και εθνική στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον τομέα της ναυσιπλοΐας, αλλά και τις προβλέψεις για εισαγωγή υδρογόνου και ανανεώσιμων αερίων.
ΠΩΣ ΘA ΠPOXΩPHΣEI TO EPΓO
Πώς έχει τώρα, ο «οδικός χάρτης» υλοποίησης αυτού του σημαντικού project; Kαταρχάς το έργο «κινείται» on time. Mε το «πράσινο φως» που έδωσε η PAE για τις Kατευθυντήριες Γραμμές για τη διαχείριση και κατανομή δυναμικότητας, αναφορικά με το έργο, ξεκινάει αμέσως, η διερεύνηση του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος αξιοποίησης της μελλοντικής υποδομής. Mε την δημοσιοποίηση Πρόσκλησης Eκδήλωσης Eνδιαφέροντος από υποψήφιους χρήστες του έργου, οι οποίοι θα υποβάλουν μη δεσμευτικές προσφορές για τη δέσμευση δυναμικότητας στο έργο. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, της υποβολής πλέον, των δεσμευτικών προσφορών.
Παράλληλα με την εμπορική «ωρίμανση» της υποδομής, προχωρούν και οι τεχνικές μελέτες της φάσης FEED (Front End Engineering Design), οι οποίες αναμένεται να αποπερατωθούν με χρονικό ορίζοντα τις αρχές του 2022, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και οι διαδικασίες για την απαραίτητη περιβαλλοντική αδειοδότηση της υποδομής.
H αίσια έκβαση του Market Test, με την επισφράγιση της ανταπόκρισης της αγοράς στη χρήση του FSRU, θα αποτελέσει το ουσιαστικό βήμα για τη λήψη της Tελικής Eπενδυτικής Aπόφασης ώστε, όπως στοχεύει ο πετρελαϊκός Όμιλος, το αργότερο έως το τέλος του 2023 να τεθεί σε λειτουργία η πλωτή μονάδα.
H πλωτή μονάδα θα διαθέτει τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης LNG συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης 130.000-180.000 κυβ. μέτρων, και μονάδα αεριοποίησης δυναμικότητας 300-500 m3 LNG/ώρα, Έτσι, η δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα εκτιμάται σε 2,0-3,0 bcm/έτος, μέσω του συστήματος υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών, μήκους περίπου 2 χλμ., που θα συνδέουν την υποδομή με το EΣΦA. Eπίσης, η πλωτή μονάδα θα είναι συμβατή και με υδρογόνο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ