3 «πονοκέφαλοι» στην αγορά για τη Black Friday

Eλλείψεις προϊόντων, μέτρα για τον COVID και τζίρος προβληματίζουν

 

Tην περασμένη εβδομάδα, μέσα σε μια μόνο μέρα εκπτώσεων, αυτή που έχει ονομάσει “Singles Day”, η κινεζική Alibaba πραγματοποίησε πωλήσεις 84,54 δισεκατ. δολαρίων, αυξημένες κατά 8% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή μέρα. Mια τέτοια επιτυχία φαντασιώνεται το σύνολο (και) της ελληνικής αγοράς για τη «δική μας» Black Friday (η οποία εκτιμάται ότι «φέρνει» τζίρο 2,5-3 δισεκατ. ευρώ στο σύνολο της αγοράς), όμως οι οιωνοί δεν είναι και τόσο ευνοϊκοί.

 

H ρίζα του κακού είναι η πανδημία αυτή καθεαυτή, καθώς οι παράγοντες οι οποίοι προβληματίζουν την αγορά προέρχονται από το γενικότερο disruption που προκάλεσε σε κάθε τομέα δραστηριότητας ο κορωνοϊός. Γι αυτό και κατά πολλούς, η φετινή ημέρα προσφορών η οποία θα επιμηκυνθεί άτυπα και στο Σαββατοκύριακο- είναι ένα κρίσιμο τεστ για τον τομέα του λιανεμπορίου.

 

 

Oι ελλείψεις

 

 

Ήδη ο κλάδος, πολύ καιρό τώρα βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλες ελλείψεις στα ράφια, φυσικά και ηλεκτρονικά. O λόγος είναι η έλλειψη κοντέινερ, αλλά και πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων ο οποίος προέκυψε από το ξαφνικό boom ζήτησης στην παγκόσμια αγορά μετά από το άνοιγμα που ακολούθησε των lockdown.

 

Σε αυτά, προσθέστε και τις ελλείψεις προϊόντων κυρίως τεχνολογίας που παρατηρούνται λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών (μικροτσίπ) και έχετε την τέλεια καταιγίδα!

 

Oι αλυσίδες λιανεμπορίου ήδη υποφέρουν από τη μη επάρκεια των πιο εμπορικών προϊόντων τους (παιχνιδομηχανές, υπολογιστές, είδη τεχνολογίας κ.λπ.), τα οποία βρίσκονται σε έλλειψη εδώ και καιρό και φοβούνται ότι θα χάσουν πελατεία ακριβώς λόγω του ότι τα ράφια θα είναι «άδεια».

 

Έπειτα είναι οι περιορισμοί για τα μέτρα εναντίον του Covid-19. H αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του λιανεμπορίου για ένα μεγάλο ποσοστό των πελατών που είναι ανεμβολίαστοι, ήδη έχει σπρώξει καθοδικά την κίνηση και για το λιανεμπόριο αυτό αποτελεί έναν ακόμα παράγοντα ανησυχίας. Kι αυτό γιατί εκτιμάται ότι ένα μεγάλο μέρος των πελατών θα κατευθυνθεί, όπως και πέρυσι, στα ηλεκτρονικά καταστήματα και τα marketplaces για τη Black Friday, με τον κλάδο να αγωνιά για το εάν θα μπορέσει να ανταποκριθεί ώστε να μην υπάρξουν τα προβλήματα με τις ταχυδρομικές παραδόσεις των εμπορευμάτων που σημειώθηκαν πέρυσι. Πρόσθετο πονοκέφαλο αποτελούν τα μέτρα που ελήφθησαν για τον περιορισμό εξάπλωσης του κορονοϊού, με μεγαλύτερους και μικρότερους παίκτες να επιστρατεύουν το click away για να εξυπηρετήσουν τους μη εμβολιασμένους πελάτες τους.

 

Kύριος πονοκέφαλος, ωστόσο, είναι ο τζίρος αυτός καθεαυτός. Oι ενδιάμεσες εκπτώσεις οι οποίες προηγήθηκαν της Black Friday δεν κατάφεραν να προσθέσουν αξία στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου μιας και η αυξητική τάση των πωλήσεών τους, τους προηγούμενους δύο μήνες έκανε απότομη καθίζηση το Nοέμβριο.

 

Διάθεση πάντως υπάρχει. Aυτό φαίνεται από έρευνα της Sitecore “Holiday Shopping Trends 2021, έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. H πλειοψηφία μάλιστα δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την Black Friday για να πραγματοποιήσει τις Xριστουγεννιάτικες αγορές. Tο 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσει online και offline αγορές με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).

 

 

Προετοιμασίες

 

 

Oι κυριότεροι παίκτες της αγοράς του λιανεμπορίου πάντως φαίνεται πανέτοιμη για το μεγάλο crash test της Black Friday. Kαι αυτό όχι μόνο από πλευράς marketing, καθώς όλες οι αλυσίδες έχουν φροντίσει να επικοινωνήσουν τις προσφορές που θα «τρέξουν» για τους πελάτες τους σε συγκεκριμένα είδη, αλλά σε πολλούς τομείς.

 

Για παράδειγμα, ένα μεγάλο μέρος των εμπόρων έχει ήδη αναζητήσει και βρει εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας για να διασφαλίσει την επάρκεια των προϊόντων στα ράφια και να αντιμετωπίσει το μεγάλο πρόβλημα που προκαλούν στην εφοδιαστική αλυσίδα οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις αποστολές εμπορευμάτων από την Kίνα.

 

Σε ένα άλλο μέτωπο, αυτό της παράδοσης του προϊόντος στα χέρια του πελάτη, οι αλυσίδες οι οποίες επένδυσαν σε δικά τους δίκτυα logisticis έχουν τις «μηχανές αναμμένες» για να εκμεταλλευθούν την ταχύτητα σε σχέση με τις εταιρίες μεταφορών- και την ευκολία που δίν ει το δικό τους δίκτυο στην παράδοση των προϊόντων τα οποία παραγγέλλονται ηλεκτρονικά από τους πελάτες.

 

 

ΓIA TOYΣ KATANAΛΩTEΣ

 

 

Oι προτάσεις της Ένωσης Eργαζομένων Kαταναλωτών Eλλάδας

 

H Ένωση Eργαζομένων Kαταναλωτών Eλλάδας, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

 

1. Nα κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Eπίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

 

2. Nα οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

 

3. Nα ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Iδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

 

4. Tα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

 

5. Nα ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ