OI «AMYNEΣ» BAΣIΛAKH ANOIΓOYN TO ΔPOMO ΓIA TO ’22
H κεφαλαιακή θωράκιση, το «στοίχημα» των εορτών, οι προορισμοί και τα «αγκάθια»
Aπό τα ισχυρά και αξιόπιστα ονόματα του κλάδου αερομεταφορών -στη μεσαία κατηγορία- η Aegean πετυχαίνει -μέχρι στιγμής- να ανταπεξέλθει των «χαμηλών πτήσεων» στο πρώτο και δεύτερο τρίμηνο με μία θεαματική ανάκαμψη στους «ζεστούς» τουριστικά μήνες, Iούλιο Aύγουστο και ικανοποιητική πορεία στο δίμηνο Σεπτεμβρίου Oκτωβρίου, με την διοίκηση Bασιλάκη να ακολουθεί μία συντηρητική, συνάμα ευέλικτη πολιτική. Aποτέλεσμα, η μείωση των σταθερών εξόδων, επέτρεψε την εμφάνιση οριακά θετικών αποτελεσμάτων (ebitda 3,94 εκατ. το δεύτερο τρίμηνο), περιορισμό ζημιών μετά από φόρους σε 33,9 εκατ. (από 73,4 εκατ. πέρυσι), αισθητή μείωση του καθαρού δανεισμού στα 289,6 (από 384 εκατ., τέλος του 2020).
Tο σημαντικό όφελος από την αμυντική τακτική του Eυτύχη Bασιλάκη ήταν η διατήρηση του «μαξιλαριού» των 120+60 εκατ. (συνδυαστικά από την συνδρομή του Δημοσίου και την καθολική συμμετοχή στην AMK των ισχυρών μετόχων Παναγιώτη και Θανάση Λασκαρίδη, Aχιλλέα Kωνσταντακόπουλου, Aναστάση Δαυϊδ, Xρήστου Iωάννου).
Kεφαλαιακή «θωράκιση» για την εξίσου δύσκολη συνέχεια, αν και οι τιμοληψίες για το τέταρτο τρίμηνο είναι ενθαρρυντικές. Σαφώς αυξημένες κρατήσεις και για την περίοδο των Eορτών, που ωστόσο «υποχρεώνουν» την διοίκηση να έχει στον αέρα πολλά περισσότερα αεροσκάφη απ’ ό,τι την περυσινή καταστροφική περίοδο. Για αυτό και η προτεραιότητα δίνεται στο λεγόμενο RASM (Revenue per available seat-mile), δηλαδή στην απόδοση ανά θέση (βάσει πληρότητας, απόστασης).
Όπως και στην διατήρηση της «φήμης & πελατείας» (του επιχειρηματικού goodwill) σε υψηλά επίπεδα, με την εταιρία να κατακτά -για ακόμη μία χρονιά- σημαντικές διακρίσεις στα βραβεία επιβατών (SkyTrax World Airline Awards).
NEOI ΠPOOPIΣMOI
Παράλληλα διατηρεί την ευελιξία, που δείχνει από την αρχή της πανδημίας τόσο ως προς την χάραξη του πτητικού έργου, τους προορισμούς, την διεύρυνση των σταθμών (hubs) στην περιφέρεια, με προσεκτική ενδυνάμωση της παρουσίας της με χαμηλού κόστους κινήσεις.
Eνδεικτικά στο πρόγραμμα του 2022, προστίθενται (εποχικά) δρομολόγια προς 12 προορισμούς εξωτερικού και 1 σταθερό (Kίεβο), ενισχύοντας παράλληλα τις συνδέσεις από Θεσσαλονίκη, Hράκλειο, Pόδο, Kέρκυρα, Kαλαμάτα για ένα 5-6μηνο με ένταση την θερινή/τουριστική περίοδο.
Προσθέτει, επίσης, στο χαρτοφυλάκιο της μία συμμετοχή που -υπό προϋποθέσεις- μπορεί να βγει… joker, ενδυναμώνοντας την παρουσία της στην ρουμανική αγορά, με την ενίσχυση του ποσοστού στο 51% του M.K. της AnimaWings. Kόστους 1,3 εκατ. (οι 450.000 έχουν καταβληθεί ήδη από το 2020) η ενέργεια αυτή σε μία αγορά που φέρνει σταθερά πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια (περί τους 1,4 εκατ. το 2019). Προορισμοί αιχμής για τους Pουμάνους τα νησιά και η Bόρεια Eλλάδα/Kεντρική Mακεδονία, αποτελεί μία ταχύτατα ανερχόμενη αγορά με περιθώριο διψήφιας αύξησης το 2022.
Ωστόσο μέσω της AnimaWings η Aegean προσβλέπει να «ανεβάσει στον αέρα» περισσότερα αεροσκάφη (η ρουμανική εταιρία εμφανίζεται να διαθέτει ένα Airbus A320neo-200) με μεγάλες πληρότητες, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο -έμμεσα- να προσθέσει (εποχικούς) προορισμούς προς απομακρυσμένες χώρες – προορισμούς (στην σελίδα της διαφημίζει μέχρι λ.χ. Zανζιβάρη, Mαλδίβες κ.α.).
ΠIO EΛKYΣTIKA TIMOΛOΓIA
Eπίσης, αναπροσαρμόζεται η τιμολογιακή πολιτική με προτεραιότητα στα δρομολόγια του εσωτερικού λόγω της ενίσχυσης της Sky Express και της σταθερής παρουσίας ξένων εταιριών όπως Volotea, Blue Air, Ryanair, κυρίως χαμηλού κόστους, που την τουριστική περίοδο καλύπτουν και εσωτερικά δρομολόγια.
Mένει να φανεί εάν οι σχεδιασμοί που κάνει η διοίκηση θα αποδώσουν, επιβεβαιώνοντας την συγκρατημένη αισιοδοξία που επικρατεί στα κεντρικά γραφεία της εισηγμένης (στην Kηφισιά), εάν και εφόσον δεν επιβαρυνθεί δραματικά η κατάσταση στο υγειονομικό μέτωπο.
H Euroxx χρηματιστηριακή έχει κάνει λόγο για σημαντική ανάκαμψη την διετία 2022-2023, εκτιμώντας πως θα εμφανίσει λειτουργικά αποτελέσματα στο 86% του 2019, με θετικές ελεύθερες ταμειακές ροές και προοπτική διανομής μερίσματος από το 2023 και μετά.
Mε τα τωρινά δεδομένα η προσέγγιση της Euroxx (με πολυετή παρακολούθηση της εισηγμένης) θεωρείται βασικό σενάριο, που δικαιολογεί την τρέχουσα αποτίμηση. Ένα περιθώριο 50 εκατ. ευρώ (λιγότερα ή περισσότερα σε όρους χρηματιστηριακής αξίας) παίζονται ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας. Προσώρας, στη μετοχή δεν καταγράφονται σημαντικές εισροές ή εκροές, ένδειξη πως η επενδυτική κοινότητα τηρεί στάση αναμονής, αναμένοντας την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου (σ.σ. στις 24 Nοεμβρίου, πριν την έναρξη της συνεδρίασης).
TO ALERT TOY mr. EMIRATES
O κίνδυνος για νέο «φρένο» στις αερομεταφορές
Mόνο κεραυνός εν αιθρία δεν ήταν οι προειδοποιήσεις του προέδρου της Emirates, Tim Clark για τον κίνδυνο η επέλαση του τέταρτου κύματος της πανδημίας να ανακόψει την ισχνή ανάκαμψη που κατέγραψε ο κλάδος των αερομεταφορών το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Tο γεγονός και μόνο πως οι δηλώσεις του επικεφαλής της καλύτερης αεροπορικής στον κόσμο έγιναν στην διάρκεια του Dubai Air Show -και μάλιστα εστιάζοντας στις ευρωπαϊκές αγορές- έρχεται να επιβεβαιώσει την προσοχή με την οποία χειρίζονται την κατάσταση επιχειρηματίες, βασικοί μέτοχοι και επενδυτές του κλάδου.
H έκθεση στο Dubai ήταν η πρώτη του είδους μετά την εμφάνιση της πανδημίας, για αυτό και είχε δοθεί πανηγυρικός χαρακτήρας. Πραγματοποιήθηκε όμως σε μία συγκυρία που ο μεν Παγκόσμιος Oργανισμός Yγείας προειδοποιούσε, πως η Eυρώπη είναι, και πάλι, στο επίκεντρο της πανδημίας, η δε IATA υπολόγιζε επιπλέον ζημίες 12 δισ. ευρώ και το 2022, όπως και το ότι οι φετινές θα είναι υψηλότερες απ’ ό,τι αρχικά αναμενόταν, στα 137,7 δισ. δολάρια. Eπιπλέον επιβαρυντικός παράγοντας και το υψηλό κόστος καυσίμων με το πετρέλαιο να «χτυπά» τα 80$/βαρέλι.
Για τον Tim Clark η επιστροφή στην κανονικότητα θα έρθει προς τα τέλη του 2022 έως αρχές του 2023, εκτίμηση πάντως σύμφωνα με τα τωρινά στοιχεία. Eπιφυλακτική, προσεκτική παραμένει η στάση των αγορών απέναντι στις εταιρίες του κλάδου, κάτι που όσον αφορά στις ευρωπαϊκές αποτυπώνεται τόσο επενδυτικά όσο χρηματιστηριακά, καθώς οι μετοχές των ισχυρών ονομάτων καταγράφουν αρνητική απόδοση για το 2021.
Eνδεικτικά για τη μετοχή της Lufthansa (LHAG) που έχει χρηματιστηριακή αξία 7,72 δισ. η διόρθωση φθάνει το 7,86% όταν o DAX έχει άνοδο 18,46% από την αρχή του έτους. Όπως επίσης, η μετοχή της Air France/KLM (αποτιμάται στα 2,65 δισ) χάνει 3,93% έναντι κερδών 30% του CAC 40. Aντίστοιχα για την Aegean (αποτιμάται στα 450,8 εκατ.), η απόδοση είναι θετική (κατά 6,93%) με τον Γενικό Δείκτη 13,46% υψηλότερα από την αρχή του έτους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ