Πέρα από τον OΛΠ, το Θριάσιο και το αεροδρόμιο, που είναι οι στόχοι τους
Έξι σημαντικά deals έκλεισαν Έλληνες επιχειρηματίες με την κινεζική αντιπροσωπεία που βρέθηκε στην Αθήνα. Με επικεφαλής τον πρόεδρο της κινεζικής Βουλής, Jia Qinglin που είναι τέταρτος στην ιεραρχία της κυβέρνησης της Λ.Δ. της Κίνας και τον υφυπουργό Εμπορίου, Zhong Shan, οι Κινέζοι διερεύνησαν όλες τις επενδυτικές ευκαιρίες και προοπτικές που αναδύονται μέσω του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης αλλά ήταν «καλά διαβασμένοι» για τις συμφωνίες που υπέγραψαν.
Και μπορεί το ενδιαφέρον τους να ήταν στραμμένο στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς , τον εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο Πεδίο και το Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά οι Κινέζοι αναζητούν συνεργασίες σε τομείς ενδιαφέροντος που αφορούν την ενέργεια, την αυτοκινητοβιομηχανία, τον τραπεζικό τομέα, την αυτοκινητοβιομηχανία, την εμπορία ηλεκτρολογικών, ιατρικών, φαρμακευτικών προϊόντων και εξοπλισμών, τον τουρισμό, το real estate, τις τηλεπικοινωνίες, τα δομικά υλικά, τα τρόφιμα, ακόμα και τη ζυθοποιια αφού έδειξαν ενδιαφέρον για συνεργασία με μεγάλη εταιρία που δραστηριοποιείται στον κλάδο. Στην αποστολή άλλωστε μετείχαν γνωστές εταιρίες, μεταξύ των οποίων ο τηλεπικοινωνιακός κολοσσός ZTE, η Bank of Beijing, οι αυτοκινητοβιομηχανίες Shanghai General Motors και Dongfeng,εκπρόσωποι των οποίων είχαν προσωπικές επαφές με Έλληνες επιχειρηματίες. Η μεγαλύτερη από τις συμφωνίες αφορά την εξαγωγή μαρμάρων στην Κίνα και είναι αξίας 500 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, αφορά την εταιρία Μάρμαρα Αγίας Μαρίνας και την Xibang Building Stone Development Συμφωνία στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών υπέγραψε η Huawai Technologies με τη Forthnet, έναντι 4 εκατ. ευρώ, με την Cosmote έναντι 3 εκατ. ευρώ και τον ΟΤΕ έναντι 5 εκατ. ευρώ.
H «Mεσόγειος»
Από τις συμφωνίες δεν έλειψαν και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειες με τη «Sky Solar» να συνάπτει συμφωνία 33 εκατ. ευρώ με τη «Μεσόγειος» για συστήματα φωτοβολταικών, ενώ συμφωνία ύψους 85 χιλ. ευρώ θα υπογραφεί μεταξύ της Οινοποιητικής Τσελεπός και της κινεζικής International Trade Group Wenzhou. Το ενδιαφέρον του ναυτιλιακού κολοσσού Cosco για την απόκτηση του 23% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ,κυριάρχησε στην ατζέντα των επαφών με την ελληνική κυβέρνηση. Άλλωστε η πώληση του ποσοστού θα γίνει μέσω ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού, αλλά η συμφωνία για την 35ετή εκμετάλλευση της προβλήτας 2 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων ΟΛΠ από την Cosco προσφέρει στους Κινέζους προβάδισμα έναντι των πιθανών άλλων ενδιαφερομένων. Ο Διευθυντής Διοίκησης του ΟΛΠ και επιτελικά στελέχη του Οργανισμού συνάντησαν άλλωστε πενταμελή αντιπροσωπεία αξιωματούχων του λιμανιού της Σαγκάης, οι οποίοι έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον για τον τομέα της κρουαζιέρας και τα προγραμματισμένα έργα για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών.
Tο Θριάσιο
Μεγάλο είναι το ενδιαφέρον της κινεζικής πλευράς και για τον εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο Πεδίο που έχει κολλήσει. Βασική προϋπόθεση είναι στον σταθμό θα επιτραπεί η δημιουργία ελεύθερης οικονομικής ζώνης, όπου οι Κινέζοι θα πραγματοποιούν ελαφρού τύπου μεταποιήσεις προτού τα εμπορεύματα πάρουν τον δρόμο για τις ευρωπαϊκές αγορές. Αισθητή είναι η παρουσία των κινέζικων τραπεζών και στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, μέσα σε ένα δυσμενές για τη ναυτιλία οικονομικό περιβάλλον, ενώ ενδεικτικό είναι ότι ο Jia Qinglin ανέφερε στον υπουργό Ανάπτυξης Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ότι στην Κινεζική Τράπεζα Ανάπτυξης σε ειδικό λογαριασμό βρίσκονται πέντε δισεκατομμύρια δολάρια για να δοθούν ως χρηματοδότηση σε Έλληνες πλοιοκτήτες που θέλουν να κατασκευάσουν νέα πλοία στα κινεζικά ναυπηγεία.
Πολλοί κινέζοι επιχειρηματίες και μάνατζερ που συνόδευαν τον πρόεδρο της Βουλής και τον υφυπουργό Εμπορίου τετ-α-τετ συναντήσεις με έλληνες επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται να συνεργαστούν με κινεζικές επιχειρήσεις. Η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προς τη χώρα του δράκου ήταν σημαντική, σε αντίθεση με τις κινεζικές εξαγωγές προς την Ελλάδα που βαίνουν μειούμενες. Το εμπορικό μας έλλειμμα έναντι της Κίνας έφθασε τα 2,7 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 7,35% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το διμερές εμπόριο Ελλάδας – Κίνας αισίως φθάνει τα 4,3 δισ. ευρώ, με σημαντικό κομμάτι να αφορά τις ναυπηγήσεις ελληνικών συμφερόντων πλοίων.
Yπάρχει το ενδιαφέρον για το «Bενιζέλος»
Η κινεζική εταιρεία ΗΝΑ δεν αποσύρει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του ποσοστού της γερμανικής Hochtief στο “ΔΑΑ – Ελευθέριος Βενιζέλος”, για το οποίο η κυβέρνηση συζητά επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έως το 2046. Η ΗΝΑ διαχειρίζεται 13 αεροδρόμια στην Κίνα καθώς και την Hainan, τέταρτη μεγαλύτερη κινεζική αεροπορική εταιρία. Αν το ποσοστό της Hochtief στον ΔΑΑ περάσει σε κινεζικά χέρια, η παράταση της σύμβασης που διαπραγματεύεται η κυβέρνηση θα γίνει με τον κινεζικό όμιλο. Όμως θα έχει σημαντικούς αντίπαλους, γιατί οι ενδιαφερόμενοι για το Ελευθέριος Βενιζέλος είναι πολλοί και στην Ευρώπη.
Ο τομέας του τουρισμού δεν αφήνει αδιάφορους τους Κινέζους καθώς φαίνεται ότι υπάρχουν σημαντικές ιδιωτικές πρωτοβουλίεςόπως αυτό στο πλαίσιο της συμφωνίας του FF Group με τη Fosun να συνδράμουν προς αυτή την κατεύθυνση, όπως και οι συναντήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε επίπεδο Περιφερειών (σε Πελοπόννησο, Κρήτη κ.ά.).Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για επενδύσεις στα Δωδεκάνησα.
Στα ενδιαφέροντα της κινεζικής αποστολής περιλαμβάνεται η συνάντηση του υπουργού Εργασίας κ.Κουτρουμάνη με τον Υφυπουργό Ανθρωπίνων Πόρων και Κοινωνικής Ασφάλισης της Κίνας, Sun Baoshu, με θέμα το ασφαλιστικό σύστημα και τις εργασιακές σχέσεις και τη μεταφορά τεχνογνωσίας από την Ελλάδα προς την Κίνα.Σημειώνεται ότι πρόσφατα ο πρόεδρος του Συμβουλίου Εποπτών του κρατικού κινεζικού επενδυτικού κεφαλαίου China Investment Corporation Τζιν Λιτσούν είχε εκφράσει ως προϋπόθεση για την παροχή κινεζικής βοήθειας στην κρίση χρέους στην Ευρώπη τη θέσπιση πιο αυστηρής εργατικής νομοθεσίας.