3+4 οδικά έργα 2 δισ. ευρώ «στην αφετηρία»
• Οι 3 διαγωνισμοί μέσω ΣΔΙΤ 1 δισ. που αναμένονται δεσμευτικές προσφορές
• Οι 4 δημοπρατήσεις 1 δισ. που έρχονται στις αρχές του 2022
Σε «θέση μάχης» για 3 συν 4 οδικά έργα, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, βρίσκονται οι BIG – 5 του κλάδου των κατασκευών. Η πρώτη σειρά, αφορά 3 διαγωνισμούς για ισάριθμα έργα, ύψους 1 δισ., που προχωρούν μέσω ΣΔΙΤ και για τα οποία αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές, ενώ την ίδια ώρα προς δημοπράτηση οδεύουν στο αμέσως επόμενο διάστημα άλλα 4 έργα, επίσης συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ.
Έργα, στα οποία οι εξελίξεις αναμένονται από μέρα σε μέρα, συνθέτοντας σε ισχυρό βαθμό το τοπίο στην κατασκευαστική αγορά, που βέβαια συνδιαμορφώνεται και από τα υπόλοιπα projects, σιδηροδρομικά, κτιριακών και άλλων υποδομών, ιδιωτικά, αρδευτικά, απορρίμματα κ.α., που στο σύνολό τους συγκροτούν μια πίτα 13 δισ. σε βάθος τετραετίας.
ΤΑ 3 ΣΔΙΤ
Στις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για 3 σημαντικά οδικά έργα, ύψους 1 δισ. ευρώ, που θα κατασκευαστούν μέσω ΣΔΙΤ. Πρόκειται καταρχάς για την κατασκευή του δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη («μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους 50 χιλιομέτρων περίπου, με ΣΔΙΤ»). Το έργο έχει προϋπολογισμό 312 εκατ. ευρώ και έχουν κληθεί να καταθέσουν τις προσφορές τους οι BIG – 5, εκ των οποίων οι 4 έχουν καταθέσει αυτόνομες προσφορές (Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Intrakat, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και η Mytililneos σε κοινοπραξία με την Acciona Concesiones.
Συγχρόνως, αναμένεται επίσης η κατάθεση των οικονομικών προσφορών και για το έργο της κατασκευής της νέας Ανατολικής Περιφερειακής Οδού της Θεσσαλονίκης, γνωστότερου και ως «Flyover», που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, συνολικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ, που θα εκτελεσθεί επίσης μέσω ΣΔΙΤ. Και εδώ 5 σχήματα διεκδικούν το project. Και πάλι, με αυτόνομες προσφορές οι Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Intrakat και η Mytilineos σε κοινοπραξία με την Intertoll Europe ZRt. Πρόκειται για ένα οδικό έργο μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, καθώς αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 γέφυρες και 3 σήραγγες.
Εντός των ημερών εξάλλου, αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για την επίσης μέσω ΣΔΙΤ κατασκευή του έργου του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. «Μνηστήρες», η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, αλλα και 2 κοινοπραξίες: Η Ένωση Προσώπων Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη, στην οποία συμμετέχουν η Άβαξ με την Marguerite και η Ένωση Προσώπων Mytilineos – Intertoll Europe ZRt. Η σύμβαση ΣΔΙΤ θα έχει διάρκεια 30 χρόνια, με τα 4 εξ αυτών να αφορούν την περίοδο κατασκευής του έργου. Τρία έργα, με μεγάλη προστιθέμενη αξία, που αναβαθμίζουν ουσιαστικά σε επίπεδο υποδομών τις εν λόγω περιοχές.
Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΚΥΜΗΣ
Από εκεί και πέρα, θέμα λίγων εβδομάδων είναι η δημοπράτηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών 4 ακόμη οδικών έργων μέσω ΣΔΙΤ. Στο επίκεντρο το «ώριμο» πλέον έργο της επέκτασης της λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό, που με την ολοκλήρωσή του θα προσφέρει σημαντική κυκλοφοριακή «ανάσα» στην Αττική, διευκολύνοντας την κυκλοφορία 30.000 οχημάτων. Project με προϋπολογισμό περίπου 350 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να «κεντρίσει» το ενδιαφέρον των μεγάλων του κλάδου των κατασκευών.
Το έργο θα δημοπρατηθεί με το κλασσικό δημόσιο μοντέλο. Η επέκταση θα ξεκινάει από τον κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει μετά 3,8 χλμ. στην Εθνικό Οδό, στον κόμβο Καλυφτάκη (Κάτω Κηφισιά), περιλαμβάνοντας επιπλέον μια σήραγγα υπόγειας εξόρυξης μήκους 1.260 μέτρων και μια σήραγγα 1.160 μέτρων, με ανοικτή εκσκαφή τύπου Cut & Cover, ενώ δεν θα περιλαμβάνει διόδια.
ΚΑΙ 3 ΑΚΟΜΗ ΕΡΓΑ
Προς δημοπράτηση οδεύει επίσης, όμως και το έργο της κατασκευής του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, μήκους 14 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 147 εκατ. ευρώ.
Επίσης, το έργο για τον δρόμο Μπράλος – Άμφισσα, που αποτελεί τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο, ένα έργο ύψους 285 εκατ. ευρώ, που θεωρείται «εθνικού επιπέδου», καθώς συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού άξονα Ε-65, αποτελεί τον συνδετήριο άξονα μεταξύ των Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ και Ιονίας Οδού, ενώ εξυπηρετεί πλήθος τοπικών και ευρύτερων μετακινήσεων από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικής και Νότιας χώρας.
Επίσης, άμεσα αναμένεται και η δημοπράτηση του project της Παράκαμψης Χαλκίδας και Παράκαμψης Ψαχνών, έργο κατασκευής δρόμου 25,6 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, που αποσκοπεί στη βελτίωση της σύνδεσης Αθήνας και Χαλκίδας με τη Βόρεια Εύβοια, στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Νέας Αρτάκης και των Ψαχνών με την διερχόμενη κυκλοφορία να διοχετεύεται στη νέα οδό και στην απόδοση στην κυκλοφορία ενός ενιαίου και ασφαλούς οδικού άξονα. Θεωρείται πλέον ζωτικής σημασίας έργο, καθώς από το τέλος αυτής της παράκαμψης θα εκκινήσει ο νέος οδικός άξονας – «κορμός» στην Εύβοια από τη Χαλκίδα στη Στροφιλιά, συνολικού μήκους 56 χιλιομέτρων, εκ των οποίων το νέο τμήμα είναι 47 χλμ., ενώ τα υπόλοιπα 9 χλμ. αντιστοιχούν σε αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού δικτύου.
Έργο που εξήγγειλε μόλις πρόσφατα ο ίδιος ο πρωθυπουργός στο πλαίσιο των κινήσεων για την στήριξη και αναβάθμιση των υποδομών στις περιοχές της Βόρειας Εύβοιας που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού.
Στο επίκεντρο οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Πέρα από το έργο για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης προς δρομολόγηση οδεύει και εκείνο της λεγόμενης σήραγγας της Ηλιούπολης, που στοχεύει στη διευκόλυνση της μετακίνησης/κυκλοφορίας προς το Ελληνικό και τα νότια προάστια. Το εμβληματικό αυτό έργο είναι στο στάδιο των προμελετών και σύντομα θα παρουσιαστεί συγκεκριμένη λύση. Εξετάζεται, ειδικότερα, η σήραγγα να καταλήγει λίγο πριν τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Πρόκειται για μία σήραγγα χωρίς εξόδους η οποία θα είναι μία συνέχεια της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού και η οποία θα λειτουργεί ως παρακαμπτήριος για τη Λεωφόρο Καρέα, την Κατεχάκη και τη Μεσογείων, κάνοντας πραγματικότητα την απευθείας και χωρίς φανάρια σύνδεση των νοτίων προαστίων με τα βόρεια προάστια και τα Μεσόγεια. Είναι επίσης άρρηκτα συνδεδεμένη με την επένδυση του Ελληνικού καθώς παράλληλα σχεδιάζεται και η ανισοπεδοποίηση του τμήματος της Λ.Βουλιαγμένης που ξεκινά από το ύψος της Ηλιούπολης (κοντά στο Metro Mall) και θα καταλήγει στο ύψος του Ελληνικού.
Με το έργο αυτό, που θα διασφαλίζει την πρόσβαση στα νότια προάστια, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, που θα δώσει λύση στο πρόβλημα της κίνησης προς την Αττική Οδό, καθώς και με τις επεκτάσεις που δρομολογούνται προς Λαύριο και τη Ραφήνα, θα αποσυμφορηθεί στο οδικό κυκλοφοριακό επίπεδο η Αττική.
Οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο θα γίνουν ως έργα συνδυασμένων μεταφορών, καθώς θα πέραν της οδικής θα προχωρήσει και παράλληλη σιδηροδρομική επέκταση της Αττικής Οδού.
ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΘΥΜΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ 2004
Το ανεκτέλεστο – μαμούθ των 10 δισ.
Με ανεκτέλεστο υπόλοιπο που μαζί με τα μη συμβασιοποιημένα έργα αγγίζει σχεδόν τα 10 δισ. ευρώ, οι BIG 5 του κατασκευαστικού κλάδου μπαίνουν στο 2022. Με υπό διεκδίκηση έργα άνω των 7,5 δισ. ευρώ, καθώς η έκρηξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας, τα ΣΔΙΤ, η δημοπράτηση των έργων που θα χρηματοδοτηθούν με κεφάλαια από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ (2021-27) και το μεγάλο πακέτο σιδηροδρομικών διαγωνισμών ύψους 4 δισ. ευρώ δημιουργούν τις προϋποθέσεις για διόγκωση του ανεκτέλεστου σε ιστορικά υψηλά.
Οι εταιρίες μιλούν για οικονομικό/επενδυτικό περιβάλλον και κλίμα, εποχής Ολυμπιακών Αγώνων σε όλους τους επιμέρους τομείς. Με την πίτα να αφορά έργα οδικά, σιδηροδρομικά, φράγματα, λιμενικά, κτιριακά, απορριμμάτων, ακίνητα μέσα από διάφορα χρηματοδοτικά μοντέλα με σημαντικότερα τα Ταμείο Ανάκαμψης, ΣΔΙΤ, ΠΔΕ, ΕΣΠΑ αλλά και σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις από το ΤΑΙΠΕΔ. Σημαντικές ωστόσο είναι και οι ιδιωτικές επενδύσεις, με αυτή των κατασκευαστικών έργων στο mega project του Ελληνικού ήδη στο επίκεντρο (πρώτες υποδομές, Marina Tower), όπως όμως και άλλα συγκροτήματα γραφείων, κατοικιών και ξενοδοχείων.
Μόνο μέχρι το τέλος του 2021 βρίσκονται σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από πέντε (5) δισ., ενώ για τους 6 διαγωνισμούς που θα συνδέσουν σημαντικούς λιμένες της χώρας με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο η αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει οριστεί για το αργότερο τέλη Ιανουαρίου.
Τα αποτελέσματα εννεαμήνου των BIG 5 έδειξαν τη «δεξαμενή» με την οποία Ελλάκτωρ, Άβαξ, Mytilineos, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat μπαίνουν στην μάχη για την διεκδίκηση των έργων. Το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεών τους ξεπερνά τα 7 δισ., ενώ οι προς υπογραφή συμβάσεις πάνω από 2,5 δισ., έτσι ώστε το συνολικό χαρτοφυλάκιο έργων και συμβάσεων προς εκτέλεση να αγγίζει πλέον τα 10 δισ. ευρώ.
Μόνο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το ανεκτέλεστο φτάνει σχεδόν τα 4,5 δισ., με αυτό των υπογεγραμμένων συμβάσεων να διαμορφώνεται στα 2,4 δισ. ευρώ και το 88% να αφορά έργα στην Ελλάδα και 12% εκτός συνόρων. Η εταιρία κινήθηκε στην κατεύθυνση της έκδοσης ομολόγου με ρήτρα αειφορίας. Το ανεκτέλεστο της Ελλάκτωρ ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνοντας νέα έργα οι συμβάσεις των οποίων έχουν υπογραφεί ή αναμένεται να υπογραφούν. Ο όμιλος επίσης αναζητεί καλύτερους όρους χρηματοδότησης, με πρώτο στόχο την αναχρηματοδότηση του ομολογιακού δανείου των 670 εκατ. ευρώ, καθώς έχει συναφθεί προ τριετίας, με δυσβάστακτους όρους και επιτόκιο στο 6,4%.
Στα 1,68 δισ. ευρώ φθάνει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ’βαξ, καθώς γνώρισε «έκρηξη» στο γ’ τρίμηνο λόγω της υπογραφής της σύμβασης για τη νέα Γραμμή 4 του Αττικού Μετρό. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβασιοποιημένων έργων της Mytilineos εξάλλου, έχει διαμορφωθεί σε 898 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης, το σύνολο φτάνει το 1,65 δισ. Ενώ τα 800 εκατ. ευρώ προσεγγίζει το χαρτοφυλάκιο έργων του ομίλου Intrakat, αν συνυπολογιστεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο 419 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο και τα 382 εκατ. των συμβάσεων που πρόκειται να υπογραφούν, καθώς η εταιρία έχει μειοδοτήσει στους διαγωνισμούς διεκδίκησής τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ