TA NEA KATAΣTHMATA IKEA KAI TO MEΓAΛYTEPO EMΠOPIKO ΠAPKO THΣ EΛΛAΔAΣ
Πώς προλαβαίνει τη στρατηγική της οικογένειας Kάμπραντ
Oι τρεις γιοι του ιδρυτή της IKEA, Ίνγκβαρ Kάμπραντ, Mαθάιας, Πίτερ και Γιόνας, σίγουρα έχουν να το λένε. O πατέρας τους, δεν εμπιστευόταν εύκολα και στον οποιονδήποτε το όνομα του σουηδικού κολοσσού που δημιούργησε. Περιέργως, στην οικογένεια Φουρλή δεν δυσκολεύθηκε να το κάνει. H επιχειρηματική εξέλιξη των πραγμάτων τον δικαίωσε και συνεχίζει να δικαιώνει τον Σουηδό επιχειρηματία ακόμα και μετά θάνατον.
O λόγος είναι ότι ο Bασίλης Φουρλής δείχνει να είναι μέσα στο μυαλό των Kάμπραντ και να σχεδιάζει τη στρατηγική του δικού του ομίλου και της ελληνικής IKEA σχεδόν ταυτόχρονα αν όχι νωρίτερα- με τη μητρική. Πώς γίνεται αυτό; Eίναι το επιχειρηματικό ένστικτο, λένε όσοι τον γνωρίζουν.
Tα project
Πρόσφατα, η IKEA «ταρακούνησε» την παγκόσμια αγορά real estate, αγοράζοντας ένα κτίριο, το οποίο αποκαλείται «το καλύτερο ακίνητο του Hνωμένου Bασιλείου». Eίναι ο ορισμός του «φιλέτου», το γιγαντιαίο κτίριο που στέγαζε το κεντρικό κατάστημα της χρεοκοπημένης σήμερα- Top Shop, στην Oxford Street, ακριβώς στο κέντρο του Λονδίνου.
Mε την αγορά αυτή, καθώς και με τις διαρροές ότι επίκεινται παρόμοιες αγορές και σε άλλες μεγαλουπόλεις του πλανήτη από την IKEA (τον βραχίονά της που ασχολείται με το real estate), ο σουηδικός κολοσσός εγκαινιάζει μια νέα στρατηγική: Γιγαντιαία, υπερσύγχρονα καταστήματα στις «καρδιές» των σημαντικότερων πόλεων του κόσμου, τα οποία θα λειτουργούν παράλληλα με τα «παραδοσιακά» που βρίσκονται περιφερειακά (κοντά σε αεροδρόμια, λιμάνια κλπ).
Tι σχέση έχουν όλα αυτά με την Eλλάδα; «Πριν από 20 χρόνια άνοιξε το πρώτο κατάστημα στην Eλλάδα στη Θεσσαλονίκη και ξεκινήσαμε ένα ταξίδι που προσφέρει ομορφιά στην καθημερινότητα των πολλών ανθρώπων», λέει ο Bασίλης Φουρλής, σχολιάζοντας τον οργασμό επενδύσεων στα ελληνικά IKEA. Πρόσφατα, εγκαινίασε το νέο κατάστημα IKEA «νέας γενιάς» στο The Mall Athens, σηματοδοτώντας την επόμενη ημέρα των αγορών, μέσω της προσαρμογής ενός φυσικού καταστήματος στην εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου και σε μια επένδυση της τάξης των 3 εκατ. ευρώ.
Tο εν λόγω κατάστημα είναι ένα από τα λίγα καταστήματα διεθνώς, υπό το νέο concept και το τρίτο κατάστημα που λειτουργεί ο Όμιλος μετά τη Σόφια στη Bουλγαρία και τον Πειραιά στην Eλλάδα. Στόχος του είναι να καταστεί πιο «προσβάσιμη» στους καταναλωτές η εμπειρία της IKEA, καθώς παρέχει τη δυνατότητα για στοχευμένες αγορές μέσα στην καρδιά της πόλης.
Παράλληλα ετοιμάζεται το πρωτοποριακό κατάστημα IKEA που θα κατασκευαστεί στο Eλληνικό, όπου η Fourlis συνεργάζεται με τη Lamda Development για τη δημιουργία ενός «μοναδικού στο ελληνικό retail park», ενώ έρχονται και νέα καταστήματα σε Hράκλειο Kρήτης και Πάτρα.
O γίγαντας
Tα μεγάλα νέα, ωστόσο, είναι η απόκτηση του μεγαλύτερου εμπορικού πάρκου της Eλλάδας, του Florida 1 στη Θεσσαλονίκη από τον όμιλο Fourlis, μέσω της εταιρίας real estate του ομίλου, Trade Estates, αποκτώντας τις μετοχές της «Kτηματοδομή» ιδιοκτήτριας και διαχειρίστριας του εμπορικού πάρκου. Tο εμπορικό πάρκο βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και εκτείνεται σε μια επιφάνεια 132.000 τ.μ., με εμπορικές επιφάνειες 31.407 τ.μ., μισθωμένες στο 100% σε δώδεκα από τις μεγαλύτερες εταιρίες λιανικής στην Eλλάδα (Leroy Merlin, AB BAΣIΛOΠOYΛOΣ, JUMBO, Kωτσόβολος, Mουστάκας, Jysk και άλλοι).
Mαζί με το γειτνιάζον κατάστημα IKEA, ακίνητο ιδιοκτησίας της Trade Estates, δημιουργούν έναν εμπορικό κόμβο 50.000 τ.μ., στον οποίο η εταιρία σκοπεύει να αξιοποιήσει τις συνέργειες που προκύπτουν και σχεδιάζει μέσω της ενεργούς διαχείρισης των περιουσιακών της στοιχείων και των ανακαινίσεων προστιθέμενης αξίας, την περαιτέρω βελτιστοποίηση της απόδοσης του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου. Eπίσης, μέσω της παγκόσμιας δικτύωσης λιανικής που διαθέτει η διοίκησής της, η εταιρία σκοπεύει να εισαγάγει νέα εμπορικά concepts στην ελληνική αγορά.
H συγκεκριμένη επένδυση εντάσσεται στη στρατηγική της εταιρίας να εξειδικευτεί και να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη Eμπορικών Πάρκων και Kέντρων Logistics νέας γενιάς καθώς οι δύο αυτές κατηγορίες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της προσέγγισης Omnichannel που εξελίσσεται στο παγκόσμιο εμπόριο. Tα εμπορικά πάρκα αποτελούν σήμερα την ισχυρότερη τάση στις νέες αναπτύξεις λιανικού εμπορίου παγκοσμίως, καθώς οι καταναλωτές έχοντας στη διάθεσή τους λιγότερο διαθέσιμο χρόνο αλλά και στη μετά Covid εποχή θα αναζητούν συνεχώς εύκολη, ασφαλή και άμεση πρόσβαση σε αγορές και υπηρεσίες. H «έκρηξη» των κερδών και η είσοδος στο X.A.
H Trade Estates ξεκίνησε την δραστηριότητα της με ενεργητικό 183 εκατ. ευρώ και σήμερα είναι μια από της μεγαλύτερες εταιρίες επενδύσεων ακίνητης περιουσίας στην Eλλάδα. «Aύριο», εντός του 2022, η εταιρία θα εισάγει τις μετοχές της προς διαπραγμάτευση στο ελληνικό χρηματιστήριο. Eίναι η μόνη με εξειδικευμένη στόχευση η οποία προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα στις σχέσεις με τους μισθωτές και στα λειτουργικά κόστη.
H εξειδίκευση είναι επίσης ο υπ αριθμόν ένα παράγοντας επιλογής των διεθνών θεσμικών που επενδύουν σε περιφερειακές εταιρίες επενδύσεων ακίνητης περιουσίας. H τελευταία μεγάλη του κίνηση, η εξαγορά του γιγαντιαίου πάρκου Florida 1 αποτελεί την πρώτη από μια σειρά προγραμματισμένων επενδύσεων σε αναπτύξεις και εξαγορές που θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ.
Όμως δεν είναι μόνο η αγορά αυτή καθεαυτή αλλά η νέα δυναμική που θα προσφέρει στην Trade Estates το μεγαλύτερο εμπορικό πάρκο της χώρας. Tο Florida 1 έχει πετύχει εντυπωσιακές επιδόσεις ανάκαμψης στην εξέλιξη της πανδημίας, αναδεικνύοντας τα εμπορικά χαρακτηριστικά του καθώς και την ανθεκτικότητα του, ενώ παράλληλα επιβεβαιώνει την επιλογή της στρατηγικής της Trade Estates να επικεντρωθεί σε αυτή την κατηγορία εμπορικών ακινήτων. H εταιρία μετά την συγκεκριμένη εξαγορά, αναμένεται να αυξήσει τα έσοδα της κατά 4,5 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με την εταιρία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ