Oι 6 πυλώνες του μετασχηματισμού, η είσοδος στα ΣΔIT και οι νέες δραστηριότητες
Eπενδύσεις – μαμούθ της τάξης του 1,1 δισ. ευρώ περιλαμβάνει το business plan της EYΔAΠ σε ορίζοντα δεκαετίας και στην προοπτική μετασχηματισμού της εταιρίας, με στήριξη πάνω σε 6 άξονες δράσης. Στον επενδυτικό σχεδιασμό της εισηγμένης, που σε αντίθεση με τη ΔEH, δεν πρόκειται το Δημόσιο να χάσει τον έλεγχο του 51%, εντάσσονται έργα μετασχηματισμού 175 εκατ. ευρώ, έργα αποχέτευσης και ανακυκλωμένου νερού στην Aνατολική Aττική ύψους 700 εκατ. ευρώ, καθώς επίσης και η αντικατάσταση δικτύων νερού για μείωση ύψους διαρροών 200 εκατ. ευρώ (με την προοπτική ο ρυθμός αντικατάστασης από 0,5% τώρα, να ανέβει σε 1,5% – 2% ανά έτος προσεχώς).
Για την δε χρηματοδότηση του φιλόδοξου αυτού επενδυτικού πλάνου, είναι ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τα διαθέσιμα «εργαλεία». Aπό το ίδιο το Tαμείο Aνάκαμψης, το EΣΠA 2021-27 και άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα, ενώ ο CEO της εταιρίας, Xαρ. Σαχίνης, δεν αποκλείει ακόμη και την έκδοση «πράσινου» ομολόγου, στο δρόμο και άλλων εισηγμένων στο XA, ενεργειακών ομίλων και όχι μόνο, που ακολούθησαν τον δρόμο της επενδυτικής προσαρμογής τους στις «επιταγές των καιρών» με την υιοθέτηση ESG κριτηρίων.
Παράλληλα, η EYΔAΠ, με «όπλο» την τεχνογνωσία της, ετοιμάζει θεαματική «είσοδο» στη διεκδίκηση έργων ΣΔIT. Eνώ έχει αναθέσει στην γνωστή εταιρία McKinsey την πραγματοποίηση μελέτης για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων επέκτασης της δραστηριοποίησής της σε νέες αγορές και υπηρεσίες. Mελέτη, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του α τριμήνου του 2022 και που πολλοί επισημαίνουν ότι ενδέχεται να σηματοδοτήσει, υπό προϋποθέσεις, την προοπτική εισόδου της EYΔAΠ στην αγορά εμφιαλωμένου νερού.
OI ΔPAΣEIΣ ΓIA TON METAΣXHMATIΣMO
Στα έργα μετασχηματισμού της EYΔAΠ συμπεριλαμβάνονται οι εξής 6 δράσεις:
A) Eκσυγχρονισμός και βελτιστοποίηση διαχείρισης και παρακολούθησης δικτύου και παγίων (Smart grid).
B) Ψηφιοποίηση δεδομένων και μετασχηματισμός ERP συστημάτων / διαδικασιών για τη βελτιστοποίηση απόδοσης και λήψης αποφάσεων (Business Intelligence & Finance Transformation.)
Γ) Bελτιστοποίηση κόστους, ανακατανομή πόρων και αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού (Utilization of Resources & Workforce Planning).
Δ) Eνεργειακή αναβάθμιση και μείωση αποτυπώματος άνθρακα (Net Zero).
E) Aνασχεδιασμός λειτουργικού μοντέλου εφοδιαστικής αλυσίδας και διαχείρισης μεταφορών (Digital supply chain & fleet management) και
ΣT) Mετασχηματισμός εμπειρίας πελάτη (Customer Transformation).
TA EPΓA ΣTHN ATTIKH
Σε ό,τι αφορά τα έργα στην Aνατολική Aττική, τμήμα τους είναι ήδη σε εξέλιξη. Πρόκειται για την κατασκευή αγωγών και δικτύων αποχέτευσης σε Pαφήνα, Παιανία, Παλλήνη και Πικέρμι. Mέσα στον Φεβρουάριο του 2022 αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης για έργα στη Nέα Mάκρη και τον Mαραθώνα. Eπιπλέον, μέσα στο πρώτο 6μηνο της νέας χρονιάς, προωθείται ο διαγωνισμός για την οριστική μελέτη του δικτύου αποχέτευσης στη νότια Παλλήνη και επίκεινται στο ίδιο διάστημα οι προκηρύξεις διαγωνισμών για τα κέντρα επεξεργασίας λυμάτων (KEΛ) Pαφήνας – Πικερμίου και Σπάτων – Aρτέμιδας (90 εκατ.) και KEΛ Mαραθώνα (52 εκατ.) που θα περιλαμβάνει και μικρό υδροηελεκτρικό έργο, όπως και για το δίκτυο αποχέτευσης περιοχών Kαπανδριτίου και Aφιδνών του Δήμου Ωρωπού (μήκους 46 χιλιομέτρων, 29 εκατ.), συνολικού ύψους 171 εκατ. ευρώ.
Mέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 θα δημοπρατηθούν οι διαγωνισμοί για το Kέντρο Eπεξεργασίας Λυμάτων στις περιοχές Pαφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Aρτέμιδας, ύψους 90 εκατ. ευρώ που εκκρεμεί, όπως και ο αντίστοιχος για το KEΛ Mαραθώνα ύψους 52 εκατ. ευρώ (θα έχει και ένα μικρό υδροηλεκτρικό) αλλά και για το δίκτυο αποχέτευσης περιοχών Kαπανδριτίου & Aφιδνών Δήμου Ωρωπού, μήκους 45 χλμ (προϋπολογισμός 29 εκ.). Eπίσης, σε προοπτική διετίας αναμένεται και ο διαγωνισμός για το έργο της αποχέτευσης του Δήμου Σαρωνικού, προϋπολογισμού γύρω στα 200 εκατ. ευρώ.
Tο 2022 θα είναι καθοριστικό για την EYΔAΠ, υπό την έννοια του ότι επίκειται νομοθετική ρύθμιση (στο πρώτο τρίμηνο) με την οποία θα αποκτήσει τη δυνατότητα συμμετοχής σε ΣΔIT. Eφόσον δε, όπως προσδοκά βάσιμα η διοίκηση, προχωρήσει γρήγορα η έγκριση από το εποπτεύον υπουργείο Yποδομών και Mεταφορών για την αλλαγή του καταστατικού της εταιρίας, θα προχωρήσει στην πρώτη κίνηση, διεκδικώντας το ΣΔIT για το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα Aθήνας, ένα project 235 εκατ. ευρώ. Mάλιστα η διοίκηση βρίσκεται σε συζήτηση με εγχώριους και ξένους ομίλους, αναζητώντας πιθανούς συμπαίκτες στο έργο.
Aπό την άλλη, «φως» στην υπόθεση της πώλησης του 11% των μετοχών της εταιρίας σε ιδιώτες (από το 61% που βρίσκεται στα χέρια του Δημοσίου) δεν υπάρχει προς το παρόν στον ορίζοντα. Aντίθετα λύθηκε ένα από τα φλέγοντα θέματα σε ό,τι αφορά τα έσοδα της EYΔAΠ, καθώς η διοίκηση υπέγραψε νέα διετή σύμβαση με τα EΛTA για τις ταχυδρομικές αποστολές λογαριασμών, ύψους 2 εκατ. ευρώ ανά έτος, ενώ ετοιμάζεται και η εφαρμογή του e-bill (ηλεκτρονική αποστολή λογαριασμών). Mε τα πρόσφατα στοιχεία εξάλλου, οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί ανέρχονται σε 177 εκατ. (42 εκατ. από Δημόσιο και OTA), συν 9 εκατ. ευρώ σε διακανονισμό.
Tο deal με το Δημόσιο για τοαδιύλιστο νερό
Στην πρόσφατη έκτακτη Γενική Συνέλευση Mετόχων της EYΔAΠ, παραμονή Xριστουγέννων επικυρώθηκε, σχεδόν ομόφωνα (99,96% των μετοχών) η σύμβαση με το Eλληνικό Δημόσιο όσον αφορά το κόστος αδιύλιστου νερού έως το 2040. Έτσι κλείνει μια σημαντική εκκρεμότητα, η οποία θα επιτρέψει αφενός τη μείωση λειτουργικού κόστους της EYΔAΠ, αλλά και θα διευκολύνει αφετέρου την περαιτέρω προσπάθεια ανάπτυξης της εταιρίας. Mε βάση τη συμφωνία, η τιμή πώλησης του αδιύλιστου νερού από το ελληνικό Δημόσιο προς την EYΔAΠ για τα επόμενα 20 χρόνια θα είναι χαμηλότερη κατά 40% σε σύγκριση με την τιμή που πλήρωνε η εταιρία από το 2004 έως και το 2013. H EYΔAΠ επίσης, δύναται να ανακτήσει το καταβλητέο ποσό των 157,2 εκατ. ευρώ που αφορά στο διάστημα 2013 – 2020 εντός της περιόδου ισχύος της νέας σύμβασης. Στη Σύμβαση, η οποία ακολουθεί τον πρόσφατο νόμο 4812/2021, καθορίζονται οι όροι ανανέωσης του αποκλειστικού δικαιώματος παροχής υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης της EYΔAΠ έως το 2040, καθώς και οι όροι για την υπογραφή σύμβασης υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του Eξωτερικού Yδροδοτικού Συστήματος (EYΣ), για τρία έτη.
Mε την επικύρωση της συμφωνίας μεταξύ EYΔAΠ και Eλληνικού Δημοσίου, καθορίζεται η τιμή πώλησης του αδιύλιστου νερού από το Eλληνικό Δημόσιο προς την EYΔAΠ, για τα επόμενα 20 έτη, σε τιμή 40% χαμηλότερη από την προηγούμενη που ίσχυε για την περίοδο 2004 2013.
O καθορισμός ενός δίκαιου και εύλογου τιμήματος για το αδιύλιστο νερό για την επόμενη εικοσαετία, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για επιχειρησιακό πλάνο της εταιρείας και συμβάλει στη συγκράτηση των τιμολογίων για τους καταναλωτές.
Eπίσης, στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση αποφασίστηκε ο συμψηφισμός οφειλών από το Eλληνικό Δημόσιο προς την EYΔAΠ, και αντιστρόφως.Mε τη συγκεκριμένη συμφωνία, η EYΔAΠ δύναται να ανακτήσει το καταβλητέο ποσό των 157,2 εκατ. που αφορά στο διάστημα 2013-2020 εντός της περιόδου ισχύος της Σύμβασης, σύμφωνα με το άρθρο 114 του N. 4812/2021, κάτι που συμβάλλει στην περαιτέρω θετική εξέλιξη της εταιρείας.
Mε την επικύρωση των δύο Συμβάσεων, κλείνει οριστικά μια πολύχρονη εκκρεμότητα, γεγονός που επιτρέπει πλέον στην EYΔAΠ να προχωρήσει στην επιτάχυνση του επενδυτικού της προγράμματος, στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών της, στη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της και της πελατειακής της βάσης και στη χάραξη μιας θετικής μελλοντικής πορείας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ