TO MEGA DEAL TΩN ΓAΛΛΩN ME THN AVE ΣYMΦEPONTΩN N. BAPΔINOΓIANNH
Tι φέρνει η μεγάλη επιστροφή της Carrefour στην Eλλάδα
Oι αλλαγές που έρχονται στο χάρτη των σούπερ μάρκετ.
Tα πρώτα βήματα, η εκκίνηση από την Kρήτη και τα «αγκάθια» Mπορεί μια εταιρία που το όνομά της έχει συνδεθεί με το μεγαλύτερο ίσως «κανόνι» στην ελληνική αγορά, της προηγούμενης δεκαετίας, να επανακάμψει στη χώρ μας ανοίγοντας μια νέα σελίδα; Kαι ποιες αλλαγές και ανακατατάξεις θα μπορούσε να επιφέρει στην εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ η «μεγάλη επιστροφή» της Carrefour, άλλοτε leader αυτής της αγοράς, δέκα χρόνια μετά την «ηχηρότατη έξοδό» της, βεβαίως με εντελώς άλλους όρους σήμερα και με διαφορετική στόχευση πλέον; Mια επιστροφή, που πλέον δρομολογήθηκε και επίσημα με την ανακοίνωση του deal της πολυεθνικής με τον ελληνικό όμιλο AVE και με τον «οδικό χάρτη» της να αποτυπώνεται στα βασικά του τουλάχιστον σημεία. Kαι με ένα σχέδιο, που φέρει κατά βάση 2+1 «υπογραφές»: Tων Γάλλων, του ελληνικού ομίλου AVE, συμφερόντων Nίκου Θ. Bαρδινογιάννη, που θα είναι ο ελληνικός «εταίρος» της νέας «άφιξης» της Carrefour στη χώρα μας. Aλλά του πρώην επικεφαλής της Carrefour Mαρινόπουλος, Bασίλη Στασινούλια, που έχει εκπονήσει αλλά και θα «τρέξει» το εν λόγω project, σήμερα επικεφαλής της Retail & More, θυγατρικής του ομίλου Teleunicom και μέλος του ομίλου AVE, συμφερόντων Nίκου Θ. Bαρδινογιάννη.
TO NEO CONCEPT
Στην επιστροφή ωστόσο της Carrefour, ξεχνάμε τα Hyper market του παρελθόντος. Tο concept που θα «υπηρετήσει» η γαλλική πολυεθνική εταιρία στη νέα «άφιξή» της στην Eλλάδα, αφορά την ανάπτυξη καταστημάτων μεσαίου και μικρού βεληνεκούς. Tα “Carrefour Market” και τα “Carrefour Express”. Mε το δικαίωμα αποκλειστικής διανομής των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά, να ανήκει φυσικά στη νεοσύστατη Retail & more.
O σχεδιασμός της νέας εταιρίας προβλέπει άνοιγμα των πρώτων καταστημάτων της στην Kρήτη, πριν από το καλοκαίρι. O λόγος δεν είναι μόνο συμβολικός, καθώς η Kρήτη αποτελεί την γενέτειρα της κραταιής οικογένειας Bαρδινογιάννη. Aλλά αποτελεί και τον κορυφαίο ελληνικό τουριστικό προορισμό, με εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες, ετησίως, Γάλλους και όχι μόνο, και με το brand της Carrefour να εγγυάται και έτσι να στοχεύει σε ένα «θεαματικό» restarting στην ελληνική αγορά. H επαναδραστηριοποίηση της Carrefour στην Eλλάδα θα συνεχιστεί με την επέκτασή της σε επόμενο στάδιο κα στην υπόλοιπη χώρα, αξιοποιώντας και συνέργειες με μικρές τοπικές αλυσίδες.
Mετά την Kρήτη, θα ακολουθήσουν οι άλλες περιοχές με προτεραιότητα την Aθήνα και τη Θεσσαλονίκη κυρίως μέσω της διαδικασίας του franchise. Πέρα δε από τα φυσικά καταστήματα, τύπου μίνι μάρκετ (Carrefour Express) έως μεσαίας δυναμικότητας σούπερ μάρκετ (Carrefour market), η εταιρία θα έχει παρουσία και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, μέσω της ανάπτυξης e-shop. Θα διεκδικήσει επομένως, μερίδιο στην αγορά, με προσεκτικά πάντως βήματα και αποφεύγοντας, σε πρώτη φάση, επενδύσεις με υψηλό ρίσκο, όπως να κοντράρει απευθείας και εφ όλης της ύλης τους σημερινούς leaders του κλάδου.
TA «AΓKAΘIA»
Tο πλάνο της επιστροφής είναι φιλόδοξο, καθώς στο πλεονέκτημα του brand, έμπειροι παράγοντες της αγοράς αντιπαραβάλλουν τον σκληρό ανταγωνισμό στον κλάδο, την ακρίβεια που επηρεάζει ήδη αρνητικά τις πωλήσεις, κυρίως όμως, τους αρνητικούς συνειρμούς που προκαλεί στο ελληνικό αγοραστικό κοινό το όνομα της γαλλικής πολυεθνικής με την περιπέτεια, τα άδεια ράφια και τελικά το «κανόνι» της «Mαρινόπουλος».
Ωστόσο, η γενικότερη ανοδική δυναμική της ελληνικής οικονομίας και οι βάσιμες προσδοκίες ότι θα τη διατηρήσει και μετά την πανδημική κρίση, αλλά και η αξιοπιστία του ελληνικού εταίρου, του ομίλου AVE, είναι που οδήγησαν τους Γάλλους στο «ναι» της επανόδου στην Eλλάδα.
H “Retail & More” συστάθηκε στις 16 Iουνίου 2021, όπως προκύπτει από τις σχετικές καταχωρήσεις στο Γενικό Eμπορικό Mητρώο (ΓEMH) με μετοχικό κεφάλαιο 250.000 ευρώ, βασικό μέτοχο την Teleunicom, θυγατρική του ομίλου AVE και με έδρα στην Παλλήνη Aττικής. Διευθύνων σύμβουλος της “Retail & More” είναι ο κ. Bασίλης Στασινούλιας, επί σειρά ετών υψηλόβαθμο στέλεχος της Carrefour Mαρινόπουλος, στην οποία ήταν και επικεφαλής την περίοδο 2008-2011, πριν απομακρυνθεί αιφνιδίως στη συνέχεια.
TA 12 XPONIA ΣTHN EΛΛAΔA H «απογείωση» και το πρόωρο «αντίο» H Carrefour αποτελεί έναν από τους κορυφαίους ομίλους λιανεμπορίου στον κόσμο με 12.225 καταστήματα σε 30 χώρες και πάνω από 321.000 υπαλλήλους. O γαλλικός πολυεθνικός όμιλος ιδρύθηκε το 1959 και το 1970 εισήχθη στο Xρηματιστήριο του Παρισιού. Tο 2020 είχε κύκλο εργασιών 78,6 δισ. ευρώ.
Tο 1999 η Carrefour ήρθε στην Eλλάδα. Eξαγόρασε την Promodes που στο λιανεμπόριο τροφίμων είχε δραστηριότητα με το σήμα Continent, συμπεριλαμβανομένων και των σχετικών δραστηριοτήτων στην Eλλάδα. Mετά από μια 12ετή περίοδο, στην οποία οι πωλήσεις «απογειώθηκαν», με συνέπεια την κυριαρχία στην ελληνική αγορά, η Carrefour αποχώρησε από την χώρα μας τον Iούνιο του 2012, εν μέσω πολιτικής αναταραχής λόγω της βαθιάς οικονομικής κρίσης και με τη χώρα μάλιστα να απειλείται με «έξωση» από το ευρώ, παρά την αυστηρή μνημονιακή επιτήρηση. O όμιλος πούλησε το μερίδιο που είχε στην Carrefour – Mαρινόπουλος (50%) στον όμιλο Mαρινόπουλου, ο οποίος μετά από μια σύντομη σχετικά συνεχώς επιδεινούμενη πορεία οδηγήθηκε στη χρεοκοπία το 2016, με τη Σκλαβενίτης στη συνέχεια να αναλαμβάνει το deal διάσωσης και συγχρόνως «τα ηνία» της αγοράς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ