Με βάση το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» που δόθηκε στην δημοσιότητα κατά την φάση της διαβούλευσής του, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραώς κατέθσε στον υπουργό Ανάπτυξης και επενδύσεων επτά πρτάσεις, με σκοπό τη βελτίωση το αναπτυξιακού νέου νόμου, ώστε να έχει την μεγαλύτερη δυνατή ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις:
1
η Πρόταση
Σχετικά με τις ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων που θα λαμβάνουν το κίνητρο της επιχορήγησης, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, που έχει την προεδρία του Περιφερειακού
Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, προτείνει να δίνεται στα ακόλουθα επενδυτικά σχέδια:
α) που υλοποιούνται στις πυρόπληκτες και πλημμυροπαθείς περιοχές της Αττικής να παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης του κινήτρου της επιχορήγησης σε όλες τις επιχειρήσεις και όχι μόνο στις μικρές ώστε να είναι εφικτή η ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας στις περιοχές αυτές μέσω ειδικού καθεστώτος ενισχύσεων.
β) που επιδεικνύουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση είτε μέσω προέγκρισης δανείου, είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων. Καθίσταται προφανές ότι η ύπαρξη μιας εξασφαλισμένης χρηματοδοτικά πρότασης θα συμβάλει σημαντικά προς την κατεύθυνσή της επιτάχυνσης της απορρόφησης τον κονδυλίων και της άμεσης υλοποίησης ώριμων επενδυτικών σχεδίων.
γ) που παρουσιάζουν αύξηση της απασχόλησης είτε κατά τα τελευταία έτη, είτε μετά την επένδυση, όπως αύξηση του προσωπικού της επιχείρησης κατά 10% τον τελευταίο χρόνο, πριν την υποβολή ή μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, δίνοντας κίνητρο για προσλήψεις και ως εκ τούτου αποδοτικότητα του νόμου στην πραγματική οικονομία.
2.
η Πρόταση
Προτείνεται στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο να μην υφίσταται διάκριση μεταξύ των Μικρών-πολύ Μικρών και των Μεσαίων επιχειρήσεων και να μην αποκλείονται οι Μεσαίες επιχειρήσεις από συγκεκριμένες κατηγορίες κινήτρων, όπως είναι το κίνητρο της επιχορήγησης .
Ειδικότερα, προτείνεται η αναθεώρηση της διάκρισης μεταξύ των Μεσαίων και των Μικρών επιχειρήσεων που επιχειρεί ο νέος νόμος, σε αντίθεση με τις πολιτικές, τα προγράμματα και τα μέτρα που αναπτύσσει και θέτει σε λειτουργία η Ε.Ε. για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Επισημαίνεται ότι, στο σχέδιο νόμου φαίνεται ότι οι Μεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζονται όπως οι Μεγάλες όσον αφορά στη δυνατότητα λήψης του κινήτρου της επιχορήγησης, γεγονός το οποίο λειτουργεί ανασταλτικά ως προς την ευρύτερη ανάκαμψη της οικονομίας. Είναι γνωστό ότι, οι Μεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν την ίδια εύκολη πρόσβαση σε ρευστότητα, ούτε το αντίστοιχο οικονομικό μέγεθος για να ανταπεξέλθουν σε χρηματοοικονομικές δυσκολίες. Επιπροσθέτως θα πρέπει, ακόμη, να ληφθεί υπόψη ότι ο Γενικός Απαλλακτικός Κανονισμός 651/2014 με βάση τον οποίο χορηγούνται οι περιφερειακές ενισχύσεις στα κράτη- μέλη δεν διαχωρίζει τις Μεσαίες επιχειρήσεις από τις Μικρές και τις αντιμετωπίζει το ίδιο, δεδομένου ότι τις κατατάσσει στην ίδια κατηγορία (ΜΜΕ Ι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις) και τις διαχωρίζει μόνο από τις Μεγάλες.
Είναι ορατό το ενδεχόμενο, η άνιση αυτή εφαρμογή των πολιτικών να οδηγήσει σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού μεταξύ κρατών μελών της ΕΕ, όπως αναφέρεται και στον οδηγό χρήσης του ορισμού των ΜΜΕ που έχει δοθεί στην δημοσιότητα. Οι Μεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν πολύ σημαντικό πυρήνα παροχής εργασίας και παραγωγής ΑΕΠ. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι ΜΜΕ διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην Ελληνική εμπορική μη χρηματοπιστωτική οικονομία, αφού παράγουν το 63,6% της προστιθέμενης αξίας και το 87,9% της απασχόλησης, υπερβαίνοντας και στους δύο αυτούς τομείς τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (56,4% και 66,6% αντίστοιχα). Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε. για το 2019, οι Μεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα αποτελούν μόλις το 0,3% των επιχειρήσεων της χώρας, οπότε και δεν θα επιβαρυνθεί ιδιαίτερα ο Κρατικός Προϋπολογισμός από πιθανές άμεσες ενισχύσεις που θα λάβουν, ενώ ταυτόχρονα, απασχολούν σχεδόν 250.000 εργαζομένους, συμμετέχοντας με σχεδόν 10% στο συνολικό εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα.
Με δεδομένη όμως την αναγκαιότητα των Μεσαίων επιχειρήσεων να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές, τόσο στο Ελληνικό όσο και στο διεθνές περιβάλλον, που δραστηριοποιούνται, με αναβάθμιση της ποιότητας των προϊόντων τους, απαιτείται να πραγματοποιούνται συνεχώς νέες
επενδύσεις. Παράλληλα, με δεδομένη και την διεθνή αύξηση των τιμών, τα κέρδη των επιχειρήσεων θα είναι σημαντικά μειωμένα τα επόμενα χρόνια και άρα λιγότερο ελκυστικό το κίνητρο της φοροαπαλλαγής. Εκτιμούμε ότι, πρέπει να ισχύσουν ισχυρά κίνητρα επιδοτήσεων, όπως προβλεπόταν και στους προηγούμενους αναπτυξιακούς, προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον.
3
η Πρόταση
Δεδομένης της σημασίας διασφάλισης της ασφαλούς ναυσιπλοΐας στις ελληνικές θάλασσες, που το Ε.Β.Ε.Π. υποστηρίζει ανεπιφύλακτα, αλλά και του σημαίνοντος ρόλου στις λιμενικές διαδικασίες εκτιμούμε ότι, θα πρέπει να μην εξαιρεθεί η δυνατότητα ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια στον τομέα εξοπλισμού πλωτών μέσων παροχής υπηρεσιών υποστήριξης λιμένων με βάση και τα προβλεπόμενα από κανονισμό της ΕΕ. Δεδομένης της επιχειρούμενης αναζωογόνησης του ναυπηγικού τομέα, η στήριξη επενδύσεων για το «κτίσιμο» σύγχρονων ρυμουλκών- ναυαγοσωστικών, αφ’ ενός θα συμβάλει στην ανάπτυξη των ναυπηγικών δραστηριοτήτων σε ελληνικές μονάδες, δικαιολογώντας παράλληλα ένα σεβαστό αριθμό θέσεων εργασίας και αφ’ ετέρου, θα αποστερήσει την «προσπάθεια» της Τουρκίας να καλύψει με τις υπό ναυπήγηση σύγχρονες μονάδες σε δικά της ναυπηγεία τον Αιγιακό θαλάσσιο χώρο.
Επιπροσθέτως, στο Άρθρο 13 παρ. 2 σύμφωνα με τη διατύπωση «δ. επιχειρήσεις, οι οποίες υλοποιούν επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για λογαριασμό του Δημοσίου, βάσει σχετικής σύμβασης εκτέλεσης έργου, παραχώρησης ή παροχής υπηρεσιών.» φαίνεται να εξαιρούνται οι Οργανισμοί Λιμένων ΑΕ της χώρας, καθώς τελούν υπό παραχώρηση, των αντίστοιχων λιμενικών υποδομών. Αυτό ισχύει τόσο για τους λιμένες υπό ιδιωτικό, όσο και υπό δημόσιο έλεγχο και προτείνεται να διευκρινιστεί – προσαρμοστεί.
Επί του Άρθρου 22 παρ. 6, είναι πιθανό η ανάγκη τροποποίησης του χρονοδιαγράμματος να επέλθει προ «…της ολοκλήρωσης ή της πιστοποίησης του πενήντα τοις εκατό (50%) ή του εξήντα πέντε (65%)…», χωρίς ευθύνη του φορέα επένδυσης. Προτείνεται να υπάρξει πρόβλεψη, ώστε στην περίπτωση ανωτέρας βίας ή μη ευθύνης του Φορέα επένδυσης να υπάρχει δυνατότητα τροποποίησης του χρονοδιαγράμματος και πριν την έλευση των ανωτέρω πιστοποιήσεων.
Όσον αφορά στο υποκεφάλαιο Β σχετικά με την πράσινη μετάβαση – περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων προτείνεται, να προβλεφθεί η παροχή ρεύματος σε πλοία (Cold Ironing) που προβλέπεται ότι σύντομα θα τεθεί ως υποχρέωση σχεδόν όλων των λιμένων της χώρας που περιλαμβάνονται στο κεντρικό δίκτυο λιμένων ΤΕΝ-Τ network.
4
η Πρόταση
Αναφορικά με το νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων που θα ισχύσει την περίοδο 2022 – 2027, αναμένονται σημαντικές αλλαγές στην Περιφέρεια της Αττικής. Συγκεκριμένα, θα υπάρξουν περιοχές των Αθηνών που θα εξαιρεθούν από τις κρατικές ενισχύσεις, όπως ο Κεντρικός, ο Βόρειος και ο Νότιος Τομέας. Το Ε.Β.Ε.Π. που έχει και την προεδρία του Περιφερειακού Επιμελητηριακού
Συμβουλίου Αττικής εκτιμά ότι, το γεγονός αυτό θα επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να γίνει μια εκ των προτέρων διάγνωση των αναμενόμενων επιπτώσεων και διαμόρφωση προτάσεων δέσμης δράσεων, ως αντιστάθμιση στις νέες συνθήκες.
Ενδεικτικά επισημαίνεται ότι, θα μπορούσε να ζητηθεί αύξηση του ορίου ενισχύσεων του Κανόνα De Μinimis αλλά και νέα προγράμματα για την Αττική με προηγούμενη κοινοποίηση για παροχή έγκρισης στην Κοινότητα. Ακόμη, προτείνεται να δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να εξαντλούν τα όρια του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ανεξαρτήτως κινήτρου (και όχι στο 80% όπως αποτυπώνεται στον νέο νόμο) καθώς τα υπόλοιπα κράτη-μέλη αναμένεται πως δεν θα προβούν σε μείωση των σχετικών ποσοστών ενίσχυσης, κάτι που θα έχει ως συνέπεια, να αποτραπούν αποφάσεις των επενδυτών για παγγελματική δραστηριότητα στην χώρα μας με προφανή αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας.
5
η Πρόταση
Η πρόταση για τη διάρκεια μίσθωσης, αφορά στην υλοποίηση επένδυσης σε οικόπεδο που δεν ανήκει στον φορέα της επένδυσης και απαιτείται τουλάχιστον 15ετής διάρκεια μίσθωσης. Προτείνεται, η μείωσή της στο χρονικό διάστημα που είναι απαραίτητο για την υλοποίηση της επένδυσης και την κάλυψη των μακροχρονίων υποχρεώσεων του επενδυτικού σχεδίου, πλέον δύο ετών.
6
η Πρόταση
Στο πλαίσιο του ψηφιακού και τεχνολογικού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, προτείνουμε, στο Άρθρο 32, παρ. 1 να προστεθεί στα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια: “Παραγωγή Λογισμικού, Προϊόντων και υπηρεσιών ρομποτικής και Βιομηχανίας 4.0, Ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών Internet of Things (Ιοτ)”. Προτείνεται επίσης, ως «παραγωγή λογισμικού» να νοείται και η ανάπτυξη αυτοτελούς εφαρμογής σε υφιστάμενη πλατφόρμα λογισμικού. Επίσης, στο Άρθρο 33, σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες, προτείνουμε να προστεθούν οι δαπάνες Νέου αλλά και Υφιστάμενου προσωπικού για τα σχέδια παραγωγής λογισμικού.
7
η Πρόταση
Στο Άρθρο 122, προτείνεται στη Γνωμοδοτική Επιτροπή να συμμετέχουν, στα 15 μέλη με δικαίωμα ψήφου, εκπρόσωποι των οικείων Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων.
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, θεωρεί πως το όραμα για την διαμόρφωση ενός πλαισίου φιλικού προς τους επενδυτές κάνει πράξη η κυβέρνηση με τον νέο αναπτυξιακό νόμο. Είναι γνωστό ότι οι γραφειοκρατικές και άλλες διαδικασίες για δεκαετίες αποτελούσαν εμπόδια στο επενδυτικό ενδιαφέρον σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας της χώρας. Είμαστε πεπεισμένοι ότι, ο αναπτυξιακός νόμος θα δώσει νέα χαρακτηριστικά στις επενδύσεις, στην ανάπτυξη, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, σε «brain gain», αλλά και στην ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε επιπλέον διευκρίνηση και ευελπιστούμε στην ενσωμάτωση των επτά προτάσεών μας, στο σχετικό Νομοσχέδιο.